Hem RecensionerSpelrecensioner My Hero One’s Justice 2

My Hero One’s Justice 2

av Martin "Fyghar" Johansson

My Hero Academia, även känd som Boku No Hero Academia, har blivit en väldigt populär anime på senare år. Det fick även ett TV-spel, My Hero One’s Justice. Jag brukade läsa mangan men efter ett tag tröttnade jag lite, mest för att jag läser en hel del och då sållas en del ut. Men det ska bli intressant att se om spelet kommer få mig att börja läsa mangan på nytt eller lägga ner serien för gott.


Storyn tar vid ca halvvägs in i säsong 3 av animen My Hero Academia som utspelar sig i en värld där alla har någon form av superkraft. Vissa kan flyga, andra kan skapa explosioner och några har betydligt sämre krafter. Grejen är den att ALLA har en quirk, det är samlingsnamnet för dessa superkrafter. Tja, alla utom en, seriens huvudperson Izuku Midoriya, även känd som Deku, som är helt kraftlös. Men det händer lite saker och han får till slut en quirk, och inte vilken som helst, utan han får samma kraft som superhjälten All Might har. Sen händer det lite mer saker och vi är nu där spelet faktiskt börjar, och Deku arbetar med sina klasskamrater på att förbättra sina krafter så att de kan bli riktiga hjältar. Men det finns skurkar som ständigt lurar i bakgrunden och väntar på att få en chans att slå ut hjältarna, en av dessa skurkar är Tomura Shigaraki som bara verkar vara smått störd i huvudet. Men det är klart, om man har en svår barndom och sedan blir adopterad av en superskurk som inte har de bästa planerna så var det väl bara väntat. Jag är medvetet vag med vad som händer i storyn. Mest för att det är en så kort del av serien men ändå så viktig att jag inte vill spoila något för de som inte har sett något i väntan på det här spelet. Storyn är dock rätt intressant, och jag kan känna att jag fastnar i den, men inte i det här spelet.

Storyläget tycker jag överlag är rätt rörigt. Man får exposition, sen slåss man, och sen får man mer exposition. Jag hänger inte med i vad som händer under storyn för att det är så förbannat segt att läsa, för att inte tala om att lyssna på vad karaktärerna babblar om hela tiden. För det är som små sidor ur en serietidning, och i varje ruta så pratar karaktärer om vad det är som händer. Det är allt. Inga cutscenes eller liknande, bara en jäkla massa sidor. Det finns två storylägen att spela igenom för de som är sugna, ett för hjältarnas sida och ett för skurkarnas. Men skurkarnas story låses upp först när man är klar med hjältarnas, och de ska utspela sig samtidigt, så det känns ju bara som en allmänt dum idé. Jag tyckte först att det var lite kul med det här konceptet, men jag tröttnade redan vid tredje kapitlet och började zona ut varje gång de dök upp. Det här är inget bra sätt att berätta en story på, ni kunde lika gärna ha slängt in scener från animen istället, för det hade kunnat få scenerna att komma till liv. Men nej, även när det faktiskt ska spelas en video så kör de jävla stillbilder. Så förbannat dumt.

Det finns gott om karaktärer att välja mellan.

Kontrollerna är typiskt animefighting, jag sitter och spammar en och samma knapp för att få till combos med lite undantag då och då. Jag kan springa, hoppa och aktivera specialattacker. Det finns tre varianter av specialattacker, och man kan endast använda dem när man har fyllt upp en mätare, som fylls på när man tar skada och ger stryk. Man aktiverar dessa specialattacker genom att trycka in R + X, A eller X+A. Det fungerar rätt bra, men den sista har jag såna problem med att få till. Dels för att mätaren fylls på så långsamt att jag inte hinner samla ihop tillräckligt till mätaren för att ens kunna aktivera den. Men också för att när jag väl försöker så lyckas jag ständigt trycka ner den ena före den andra, och då aktiveras en annan attack och min mätare är delvis tömd. Utöver det så svarar kontrollerna direkt med vad jag vill göra när jag spelar, vilket känns riktigt bra för ett fightingspel.

Det finns inte mycket mer att göra i det här spelet förutom att slåss. Antingen slåss man i story mode, eller mot en annan spelare, eller mot en AI på lite olika sätt. Ett sätt är att ta sig an uppdrag där man ska spöa ett visst antal motståndare med begränsad hälsa, och om man blir utslagen så är det bara att börja om från början igen. Man kan levla upp de olika karaktärerna i det här läget, men jag har helt ärligt ingen aning om karaktären blir bättre av att levla upp. Det känns som att den borde bli bättre, men jag har som sagt ingen aning.

Man kan dessutom köpa kläder för att klä ut de olika karaktärerna, men det är ett så himla tråkigt utbud. Varje karaktär har sin hjältedräkt som man kan köpa i olika färger, och beroende på vilken färg så kostar de olika mycket av någon anledning. Av någon anledning så är gulsvarta kläder de dyraste, och jag har ingen aning om varför. Förutom hjältedräkten kan man även införskaffa delar till armarna, benen, ansiktet, huvudet och kroppen. De här är ännu tråkigare än dräkterna, för det är samma accessoarer till alla karaktärer, oavsett hur väl det passar eller inte. Även dessa kommer i olika färger, och de gulsvarta är de dyraste. Är det för mycket begärt att ha lite specialdräkter till de olika karaktärerna eller är det planerat för ett kommande DLC?

Nu har jag hackat en del på det här spelet, men finns det något bra? Ja, grafiken ser riktigt bra ut. Karaktärerna ser ut att komma direkt från animen och även miljöerna ser ut att vara därifrån. Det är kul att miljöerna runtomkring förstörs under striderna och att de förstörs på olika sätt beroende på vad för sorts attack det var. Om det var med eld så brinner det lite i väggarna, och om det istället var med muskler så smulas allt bara sönder. Jag tyckte verkligen om de små detaljerna, och att allting fortsätter vara trasigt under hela striden är också ett plus.

Kul att se hur omgivningen förstörs under striderna.

I nuläget så har spelet enbart japanska röster, utan undertexter, något som är lagom irriterande ibland. Förstå mig rätt, jag föredrar nästan alltid japanskt tal över engelskt, men eftersom jag inte har någon aning om vad de säger så skulle jag uppskatta lite text ibland. Särskilt när de säger saker så fort jag byter val i huvudmenyn så vore det ju tacksamt om jag visste vad det är de repeterar gång efter gång efter gång. Men rösterna låter riktigt bra, och jag misstänker att de kommer direkt från animen, men eftersom jag inte har sett serien så vet jag inte. Dessutom så låter slagen som att de slår hårt och ordentligt, vilket alltid är uppskattat när man slåss i spel. Inga mesiga slag här inte. Sen har vi musiken, och visst, den låter bra. Men det låter som att det är samma låt som spelas överallt, och den ger mig aldrig något större intryck.

Nu har jag suttit med både One Punch Man: A Hero Nobody Knows och My Hero One’s Justice 2 tätt inpå varandra. De är rätt snarlika på många sätt och jag vet att jag hackade en del på båda de här spelen, av olika anledningar dock. Men i slutändan så hade jag betydligt roligare med One Punch Man än vad jag har med det här. Striderna blir snabbt repetitiva oavsett om man spelar story eller något annat. Jag känner inte att det finns någon anledning för mig att fortsätta spela det här när jag väl har spelat igenom storyn, för det är inte roligt.


Specifikation

Denna recension baseras på Nintendo Switch-versionen.
Spelet finns även till Playstation 4 och Xbox One.

My Hero One’s Justice 2. Lägsta pris 544 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-03-18.

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar