Hem RecensionerSpelrecensioner MotoGP 20

MotoGP 20

av Mattias Malm

Jag tror många tycker att livet går alldeles för långsamt nuförtiden. Att man känner sig som fastgjuten i soffan eller datorstolen och känner hur artärerna sakta men säkert täpper till, en efter en. Så kan vi ju inte ha det! Vad vi behöver då är lite mer högoktanig action i tillvaron och i alla fall en slags föreställning om att man utsätter sig för frisk luft. Vad passar då bättre än ett racingspel? Ja titta där fick jag din uppmärksamhet va? inte? Men vad sägs om en motorcykel simulator då? Ja jag tänkte väl det. Då kan jag säga dig att MotoGP 20 är precis vad du behöver… Förutsatt att du orkar nörda ner dig i de små men ack så viktiga detaljerna.


MotoGP 20 är den senaste given från utvecklaren Milestone. Milestone har varit med i matchen ett ganska bra tag och har enligt min korta men ändå (om jag får säga det själv) ambitiösa research, pysslat med racingspel av olika slag. Förutom att ha pysslat med MotoGP i många herrans år så har de även gett ifrån sig Motocross serien MXGP, någon annan motorcykelserie som heter Ride och bilspelet Gravel samt en hel del Rallyspel med.

Här är det motorcykelåkande för hela slanten, men om man tror att det bara är att starta upp spelet, för att sedan kasta sig upp i den digitala sadeln och leka Valentino Rossi, så måste jag tyvärr göra i alla fall en del av er lite besvikna. Det är inget arkadspel det här, så vill man bli en lika duktig, eller till och med bättre åkare än Valentino Rossi (ja, det är den enda motorcykelföraren jag kan utantill!) så måste man sätta in sig en aning i det mekaniska. För här snackar vi simulator!

När man startar spelet så får man skapa sin egna förare, det vill säga välja kön, hår, namn och så vidare. Jag tänker utgå från att majoriteten av er har sett hur en karaktärseditor ser ut vid det här laget. Sedan kan du välja om du vill köra en Quick race; ur askan och in i elden (om du är novis såklart), här kastar man sig direkt in i ett race. Rekommenderas till er som antingen är våghalsiga eller har stiftat bekantskap med den här typen av spel förut. Multiplayer; testa dina racingfärdigheter mot ett gäng andra spelare runt om i världen. Rekommenderas enbart för den våghalsige, eller den vane. Slutligen har vi Career: ta din förare till toppen, samtidigt som du lär dig grunderna i spelet. Hur man kör och sköter om teamet på bästa sätt och så vidare.

I karriärläget så får man först anlita en agent, som hjälper dig att hitta kontrakt till olika MotoGP stall. När man har valt vilket stall man vill tävla för, så får man välja en huvudtekniker och en track-manager. Den människan är den ska tydligen vara den som för din “talan” angående motorcykeln till dina mekaniker och huvudteknikern. Sedan får du stifta bekantskap med den biten av karriärläget du kommer se mest av; management menyn! Här kan du anställa nya människor, avskeda människor som redan är anställda, jaga nya kontrakt och framförallt; få dagarna att gå framåt så att du får åka hoj någon gång!

Så fort du kommer in på den här menyn, så kommer det vara fullt av aviseringsikoner. Du blir uppmärksam på nya människor att anställa eller nya kontrakt som du kanske vill skriva på. Det är ju förvisso trevligt, men dessa kan komma upp innan jag ens har kört ett träningsevenemang! Ja visst, jag känner redan på mig att de här människorna jag inte har utsatt för någonting, kommer prestera undermåligt. Hmmm… Jag ska nog nyanställa! Låt mig köra något race eller två, innan ni pockar på min uppmärksamhet om att anställa andra människor!

När det till slut är dags för att få köra hoj, så möts man av ytterligare en meny. Här kan man pilla runt lite med motorcykelns inställningar och lite annat tekniskt mög som du inte orkar tänka på nu, du har klickat dig genom management menyn så nu jäklar vill du bara kasta dig ut på banan och bränna lite gummi! Riktigt så lätt går det dock inte, eller ja… Det gick inte så lätt för mig. Jag satt och förundrades hur man överhuvudtaget lyckas ta en kurva utan att hamna ute i gräset vid sidan av asfalten och hur man dessutom inte kraschar när man tvingas svänga lite mer ordentligt i andra kurvor, var för mig obegripligt!

När jag väl slog av på tempot en aning, så undrade jag istället hur i hela friden man ska kunna hänga med de andra förarna överhuvudtaget!? Jag blir så pass bekväm, så att jag kan hålla lite mer fart men hamnar ändå massor av sekunder och även MINUTER efter alla andra. Mitt i allt det här så sitter jag dessutom och svär över att motorcykeln understyr så att det är obscent! Lägg dessutom till att jag också måste hålla reda på att bensinen inte ska ta slut!? Realism i all ära, men vem vill hålla koll på bränsleförbrukningen i ett racingspel!? Skämt åsido det här är ju som sagt en simulator, så det är klart att bensinen ska kunna ta slut.

Det är ju det här som den tidigare nämnda menyn är till för. Du ska kunna tweaka motorcykeln så att du känner att den blir mer lätthanterlig. Kan du ingenting om det mekaniska i motorcyklar? Inte jag heller! Som tur är så låter spelet dig välja mellan manual setup; där du får greja runt bäst du vill med inställningarna, så länge du håller dig till tidsramen. Man kan också välja guided setup; här fungerar det lite som en hemsidas FAQ; spelet ställer frågor till dig, som till exempel Hur upplever du cykeln i kurvor, som svar kan du då välja att den understyr och då talar spelet om vad som behöver åtgärdas och hur lång tid det tar.

Spelet frågar också om du vill genomföra den tweakningen och svara du då ja så gör spelet det åt dig. Vill utvecklaren låta dig tro i alla fall… Vid varenda åktur så tyckte jag att hojen understyrde och valde inställningen för att åtgärda detta flera  gånger, men problemet bestod. Jag tyckte även att hojen kändes seg i sin acceleration ut ur kurvorna och försökte även här förgäves att åtgärda detta. Nu kan det givetvis vara så att jag bara är fruktansvärt dålig på det här, det är verkligen inte en omöjlighet, men det känns så tråkigt, frustrerande och hopplöst när det inte går som man vill och försöker göra de åtgärder som sägs åtgärda detta, bara för att inte uppleva någon skillnad alls, varför ska jag ens hålla på då!?

Utseendemässigt så ser det helt okej ut. Det är inte det mest grafiktunga utseendet enligt mitt tycke och det är förmodligen för att försäkra sig om att spelet kommer att flyta på så bra som möjligt. Kontrollen i spelet är ganska klanderfri, den är riktigt tajt vilket den såklart måste vara annars så är det tjänstefel, eftersom att det ska vara en simulator. Spelet kan summeras med att det är en Motorcykelsimulator och den gör ett fint jobb med att vara just det. Tyvärr måste jag säga att det är garanterat bara MotoGP fantaster som kommer att falla för det. Min upplevelse som novis är att det känns omöjligt att bli bra på det; för jag hänger aldrig med i det tempo som de andra förarna tycks hålla och när jag gör tweakar som enligt spelet SKA hjälpa mig, så upplever jag ingen skillnad överhuvudtaget.

Det kan förvisso vara så som med så många andra racingsimulatorer; att ju mer man spelar dem så blir man bättre på dem. Men när det gäller MotoGP 20 så får jag säga att; så kan mycket väl vara fallet, men det är inte tillräckligt kul för att spela det så många gånger! Det får vara hur realistiskt det vill, men är det inte kul att spela så spelar det ingen roll! Gillar ni racingsimulatorer och har en fäbless för motorcyklar så kan du spana in det. Ni andra som hör till samma läger som mig gör bäst i att hålla sig undan.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även tillgängligt på PlayStation 4, Xbox One och Nintendo Switch.

MotoGP 20. Lägsta pris 449 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-05-04.

Recensionsex tillhandahållet av Milestone.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar