Hem RecensionerTillbehörsrecensioner Logitech G920 Driving Force + Logitech Driving Force Shifter

Logitech G920 Driving Force + Logitech Driving Force Shifter

av Fredrik Olsson

Körbanan ligger fri och på horisonten syns en klarblå himmel. Du pressar ner gaspedalen till max och accelererar snabbt upp till en hastighet som skulle få din mor att kikna av skräck. Men plötsligt närmar sig en skarp kurva och du måste snabbt växla ner samtidigt som du håller både momentum och en bra utväxling ur kurvan. Tyvärr så kommer du aningen in på gräset och hjulen tappar greppet ögonblickligen. Ratten skakar likt en vildsint tjur och försöker få dig ur balans. Men du klarar med nöd och näppe både växla ner, räta upp bilen och accelerera i en enda rörelse och tar dig ur den nästan fatala situationen med en hårsmån ifrån katastrof. Du fortsätter din färd nerför racingbanan; hårt hållandes ratten vars respons känns direkt och framförallt allt väldigt uttrycksfull mot vilket underlag du kör på. Du kör med Logitechs G920 och dess tillhörande Driving Force växelspak, och frågan är egentligen; kommer du ens korsa målsnöret, eller kommer detta bli en underkänd upplevelse i sin helhet? Vi sätter i en högre växel och ser hur långt G920 samt Driving Force från Logitech faktiskt kan nå!

Montering & Manual

Till att börja med så måste jag hylla konstruktionen för hur man fäster ratten på underlag/bordskanter. Dess inkrokade fötter förs under valfri bordskant, varpå man helt enkelt snurrar de större runda skruvarna neråt; och när den sitter bra, så trycker du ner de båda ”skruvarna” och snurrar åt sidan, och vips så låser du fast anordningen, samt får den ur vägen. Det är enkelt, intuitivt och funkar riktigt bra på alla typer av bord. Särskilt då de dessutom inte går alltför långt in, så behöver man inte vara orolig för att några järnbalkar från bordet ska komma i vägen. Likaså är det med ”Driving force” växelspaken som man på samma sätt skruvar fast på underlaget. Lika smidigt där.

Manualmässigt så är den utförlig och lätt att följa, och även om det är många kablar som ska dras överallt görs det ändå på ett nafs. Fotpedaler, växelspak och ratt förs samman snabbt och du kan inom minuter efter det faktisk köra. Sen kan det vara värt att veta att med alla kablar och enheter, så krävs det en del plats, så det är något man behöver tänka på.

 

Komfort & Ergonomi

När det kommer till komfort, så har verkligen Logitech gått hela vägen; med pedaler i rostfritt stål, läderbeklädnad på ratten och en design som doftar hög kvalitet så är det milt sagt bra man sitter med uppsättningen. Denna ratt är dessutom Xbox-anpassad, så design på knappar och styrplatta med mera osar Xbox lång väg, och det på ett bra sätt. Du har nämligen de klassiska A, B, X och Y samt styrplatta som du lätt når medan du håller runt ratten. På detta sätt så är det intuitivt att använda och framförallt tydligt i design. Riktigt bra grejer helt enkelt.

Ratten har ett utslag på 900 grader vilket gör att du kan vrida det i två och ett halvt varv för de där stora svängningarna, och med dess sköna läderbeklädnad så känns det naturligt och framförallt responsivt som attan. Driving Force växelspaken är även den väldigt gedigen, då den har handsytt läder som inte bara matchar ratten, utan ackompanjerar helhetsintrycket; vilket redan är väldigt kvalitativt. Med växelspaken ges du tillgång till b.la H-mönstrad sexväxling, vilket i spel som stöder det utökar spelupplevelsen avsevärt. Att färdas nerför en bergsrygg i Dirt Rally och tvinga dig själv med att växla ner och upp på samma sätt som när du färdas i verkliga livet ger det hela en inlevelse som kan vara svår att toppa. Nu är förvisso växelspaken ”Driving Force” ett tillägg som kostar en rejäl slant, men för den som är ute efter en mer komplett racingupplevelse, bör ändå tänka på detta.

I övrigt kan det även nämnas att G920s pedalplatta är avlång och ganska väl tilltagen; och med sina gummibeklädda fötter så sitter den bra mot underlaget. Till skillnad från många andra racingrattar innehar denna tre pedaler; koppling, broms och gaspedal för att ytterligare simulera verkligheten. De har ett lagom motstånd (bromsen mer än de övriga så klart) som ser till att ge dig känslan av att faktiskt behöva tänka på hur långt du egentligen bromsar ner, gasar, eller när du ska koppla ur (för de som kör med koppling). Mysigt kan man lugnt säga.

Om vi då backar lite och kollar på helheten så har vi en ratt och pedaler byggda i stålkonstruktion med sidopaddlar (vid sidan om ratten) i metall, och en motor med dubbla force feedback motorer som ser till att försöka simulera underlagen fullt ut. Det är gjort för att hålla och framförallt gjort för riktiga entusiaster. Oavsett om du befinner dig vid en Xbox One eller PC.

Funktioner & inställningar

När det kommer till inställningsmöjligheter och funktioner så har du (som redan nämnt) ett knappschema liknande den på en Xbox handkontroll; så redan där har du ett bekant utseende och funktionalitet. Programvaran är (som i alla Logitech fall) Logitech Gaming Software, som snabbt hittar och kalibrerar din ratt. Däri kan du ändra varje respektive aspekt av ratt, pedaler och ”Driving shift” om så önskas; och det görs med bra översikt där du kan ändra både profiler och knappar enkelt.

I.o.m. Logitechs Gaming Software så sker uppdatering av firmware och programvaran i sig automatiskt; vilket gör det hela mycket smidigare.

Upplevelse & Spelstöd

Om vi då tittar på själva upplevelsen i sig är som sagt hela paketet väldigt gediget, i både utförande och i känsla. Ratten har riktigt bra motstånd när man snurrar på den, och ger riktigt bra ”force feedback”, och ratt såväl som pedaler ger ett intryck av att Logitech verkligen gått in för att skapa något som ska hålla. Konstruktionen och dess beståndsdelar som är av metall gör att detta med säkerhet kommer hålla under en längre tid, oavsett hur hårdhänt du är med dem.

Om man sedan tittar på spelstödet, så skiljer det sig (i skrivande stund) mellan plattformarna. Du får stöd för ca tio spel på Xbox One och tio spel på PC, och för Mac-användarna så finns tre spel som stöds. Överlag kan man tycka att det är få titlar som stöds, men med tanke på hur pass avancerat du kan ställa in ratt och pedaler så är det ändå överraskande bra. Märkligt är dock att det skiljer sig i titlar från PC och Xbox One.

Stödet var mest uppenbart i titlar som t.ex. Dirt Rally, där du verkligen kunde utnyttja H-mönstret på växelspaken (för de av er som skaffar en sådan dvs); men framförallt känner av gruset, asfalten och hoppen, både genom ratten och delvis genom pedalerna. Dock bör det nämnas att allt har en baksida; där detta pakets största nackdel är priset. För oavsett hur bra det är, så är ändå priset på ca 2800 kr inte något som passar alla. Lägg därtill att du även får putta in ytterligare nästan 600 kr för växelspaken, så kan det behövas tänkas till ytterligare en gång innan ett eventuellt köp. Men å andra sidan, i jämförelse med andra rattpaket på marknaden så är det ändå ett bra pris. Så ha det i åtanke.

Spelen som i nuläget har officiellt stöd:

Xbox One: Forza Motorsport 6 – Forza Motorsport 5 – Forza Horizon 2 – Forza Horizon 2 Presents Fast & Furious – Forza Horizon 2: Storm Island – Project Cars – Dirt Rally – F1 2016 – WRC 5 – Forza Horizon 3

PC: Assetto Corsa – F1 2015 – Project Cars – Dirt Rally – iRacing – Eurotruck Simulator 2 – Live For Speed – Distance – American Truck Simulator – Need For Speed 2016

MAC: Dirt 3 Complete Edition (2016) – F1 2013 (2013) – Grid Autosport (2014)

 

Specifikation

FYSISKA SPECIFIKATIONER –

G920 Ratt – Höjd: 270 mm, Bredd: 260 mm, Djup: 278 mm, Vikt utan kablar: 2,25 kg, Rotation: 900 graders varv mellan rattlås, Styrningssensor med Halleffekt, Dubbla force feedback-motorer, Skydd mot överhettning.

G920 Pedaler: Höjd: 167 mm, Bredd: 428,5 mm, Djup: 311 mm, Vikt utan kablar: 3,1 kg, Programvarusupport (vid lanseringen): Logitech Gaming Software, Typ av anslutning: USB,
Pedaler, Icke-linjär bromspedal, Patenterad halkskyddsmatta, Räfflat hälstöd, Självkalibrering pågår.

Material – Ekrar i anodiserad aluminium, Ratten har handsydd läderbeklädnad, Rattstång i stål, Rattväxlar i borstat rostfritt stål, Monteringsfästen i glasfiberarmerad nylon, Pedalarmar och ramar i kallpressat stål, Pedalsidor i borstat rostfritt stål, Pedalens kolvhylsor: Polyoximetylen-termoplast (POM).

Ratt + pedaler – Cirkapris – 2700 och uppåt kr
Växelspak
– Cirkapris – 2700 och uppåt kr
Recensionsex tillhandahållet av Logitech

Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar