Hem ArtiklarKrönika Krönika: I ett (plattforms)krig är alla vinnare!

Krönika: I ett (plattforms)krig är alla vinnare!

av Fredrik Olsson

I det träsk som är spelvärlden, gömmer sig många spelstudios och förläggare med sina egna klienter och tjänster. Många sneglar (spelare såväl som andra förläggare) på exempelvis EAs utgivningsstrategi med oblygt arga blickar – när de släpper sina spel på olika “nivåer”, priser och till och med olika tillgänglighetsdatum. De förser människor med spel (trots vad du tycker om det) på spelarens egna villkor. Men även om det enbart är ett exempel, så står det klart att i kommersialismens högborg, där förläggare slåss om att äga spelen på sin plattform och tjänst; står vi spelare som de klara vinnarna. 

När Epic Games Store kom in på scenen med buller och bång, och skapade rubriker blev många både frustrerade och arga. Fantaster av Steam och spelare i alla “walks-of-life”, fick sig en funderare. Vad händer egentligen idag, i år, under 2019?

Mognad tar tid!

När Microsoft under 2013 års E3 presskonferens sa att spelen skulle bli mer fokuserade på mer strikta DRM, och att konsolen behövde vara konstant ansluten till internet, så skrek en våg av spelare “- Men så här kan det ju inte vara?!”. Spelare slog ner på Microsoft ganska rejält (inte utan anledning, när de även ville fokusera på TV och sport…för en gamingplattform?!), men så här sex år senare så har Microsofts dåvarande plan slagit in. Trots att de då ändrade på policy och inriktning, och “vek” sig för massan och återinförde de funktioner ocv invanda vardagsmoment (som att kunna byta spel med vänner) och kunna vara offline men ändå spela sitt spel. Idag har de sedan en tid tillbaka försett spelare med en digital prenumerationstjänst (Xbox Game Pass), och har alltmer ökat den digitala försäljningen (som faktiskt skett naturligt mer eller mindre) rejält. Att påstå i år att den fysiska marknaden inte är hotad är att vara blind, för att inte tala om den nära nog vedertagna idén om att du som spelare måste vara online. De kom alltså att föra in det de ville, utan att vi egentligen klagade.

Därför hade Microsoft faktiskt rätt då för många år sedan…vi var bara inte mogna för det.

Men Microsoft är en detalj i ett krig som undan för undan ökar tillgängligheten för oss spelare, med lättare tillgång till spel, bättre priser och fler plattformar. När Ubisoft på riktigt kom igång med Uplay, så var det milt sagt en bespottad klient – men idag så står den ut på flera sätt. Ett unikt poängsystem med vilken du kan få rabatter för, eb slipad kompatibilitet med äldre spel (ur deras förråd så klart) och framförallt en bra bredd i sitt eget spelbibliotek. Men framförallt en stabil och välfungerande plattform.

Steam behöver röra sig med tiden….

EA:s Origin däremot må kanske vara den mest ansträngda spelklienten – men har å andra sidan spel från olika spelskapare, reor från och till, samt några av marknadens största spel, oavsett hur mycket vi spelare föraktar deras ageranden.

Ja, det finns många klienter på PC utöver Steam, men ärligt talat så är tiden inne för att se till att kriget som härjat (mellan konsoltillverkare) faktiskt letar sig till PC:ns mångfacetterade plattform – och att det i det långa loppet kan vara det bästa som hänt på många många år.

Visst saknar uppstickaren Epic Games Store många funktioner, men potentellt bättre inkomster för utvecklarna, kan innebära mer pengar i kassan och i förlängningen bättre variation och konkurrens inom pc-plattformen. I detta krig är vi konsumenter de enda vinnarna i långa loppet.

Scenariotänk!

Ponera att det går bra för Epic Games Store, de kommer konstant jämföras med Steam och kommer göra allt de kan för att (efter Fortnite s lyster dalat), faktiskt stå kvar som en riktig konkurrent mot Steam. Om de efter allt detta står kvar, så kommer vi användare ha med en spelklient som har minst lika bra funktioner som Steam, fast med skillnaden att utvecklarna får mer pengar och att vi säkert i många fall får bättre priser och fler spel.

Enligt Epic så ska mer pengar nå utvecklarna, vilket alltid är bra så klart!

Men om Epic Games Store efter något/några år inte längre håller liv i klienten, så bör det ändå ha gett fart i brallan borta på Valve. Något som redan kan ha märkts av, då Valve nyligen, påbörjade arbetat med att föra ut en ny Beta av Steam som ska ändra plattformen rejält (sägs implementeras sommar 2019). Dessutom så har flera tillverkare tydligt visat att deras spel minsann ska komma till Steam (Bethesda, vi tittar på dig), och detta är inget som jag tror skett på grund av god och glad vänskap – mer som att Valve faktiskt arbetar bakom kulisserna för att bibehålla de största förläggarna och spelen. Alltså de bryr sig mer än du tror…

Så vad det handlar om är att trots att vi i nuläget inte märkt allt för mycket av att Valve faktiskt tagit hinten från Epic Games Stores agerande, så har de med all säkerhet inte blundat för det.

Detta innebär därför att antingen så agerar de snarast och visar att de inte står i stiltje (bra för oss), eller så kommer Epic Games Store med funktioner som matchar Steam (bra för oss). I alla scenarios som kan komma så står det klart att PC marknaden verkligen kan komma att luckras upp av att Steam får konkurrens – där de tidigare (om vi ska vara helt ärliga) inte varit hotade från någon tjänst, varken Gog.com, Uplay, Battle.net eller Origin.

Så slutligen, om vi tar in allt som hänt, både på konsol och PC, så står det klart att saker och ting sker på ett sätt vi inte sett på många år. Konsolmarknaden riktar in sig alltmer på prenumerationstjänster (Playstation Now, Xbox Game Pass), och det kommer med all säkerhet även inträffa även på PC – vem vet, kanske Steam rentav kan erbjuda en prenumerationstjänst?

Men där ute på krigsfältet står du och jag – spelarna, och förhoppningsvis innebär detta att alla slåss betydligt mer för att vinna över oss, med bättre spel, bättre priser och en tillgänglighet som vi inte sett tidigare.

På detta sätt väljer jag att se den digitala framfarten, det påstådda PC-plattformskriget (vilket egentligen är ett dumt uttalande, vi PC-spelare kan bara klicka på en knapp och nå allt – vad är problemet?), konsolernas framfart av prenumerationstjänster vid sidan om sina spel och med all säkerhet fler utmanare vid sidlinjen (kanske Google Stadia….kanske inte) som något genuint bra! Ju mer de slåss, desto mer vill de triumfa varandra, och allt kulminerar förhoppningsvis i billigare priser, bättre inkomst för utvecklarna, fler alternativ och framförallt en tydlig utveckling hos alla spelklienter!

En sak är säker…..i detta krig, så är det alla spelare som kommer stå som vinnare!

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar