Hem RecensionerSpelrecensioner Greedy Guns

Greedy Guns

av Peter Tjernström

Metal Slug är en spelserie jag spelat mycket när jag var yngre. Att röra sig till höger och skjuta ner fiender som kommer springandes mot en har länge varit en del av spel och kommer länge vara det. Med Metal Slug som en stor inspiration försöker Greedy Guns ta detta åt ett nytt håll med delar av Metroid insatta för att skapa mer utforskande i spelet. Kan de dock skapa en fusion av dessa spel som är intressanta design- och spelmässigt?

Jag började spela Greedy Guns med en viss förväntan för det. Med platforming spel som Hollow Knight och Shovel Knight att jämföra det med så har det många förväntningar på sig. Ett platforming spel måste vara tajta i kontrollerna och fienderna samt omgivningen måste vara bra designade. Jag känner en viss besvikelse direkt med spelet då jag börjar dess tutorial. Man introduceras till världen som en riktig tuffing. Med vapen som skjuter en 90° cone samt ett vapen för ensamma fiender, slängs man in på en plattform vars fiender kommer från alla sidor som du lätt krossar med dina starka vapen och krafter. När mängden fiender verkar just bli för mycket hoppar spelet in i en cutscene vars ens karaktär undrar hur denna hamnade där. Detta för en till det riktiga spelet vars jag inser felet. När jag börjar spela vanliga spelet känner jag mig kraftlös. Jag introduceras med alla dessa vapen, krafter och förmågor som sedan rycks ifrån mig. Det är som att spelet säger “Här har du alla coola saker du får sedan. Kolla så att du kan vara besviken!”. Detta är ett intro jag ogillar stark och speciellt i detta sammanhang då de inte gick igenom viktiga förmågor som att rulla utan de väntade med det. Känslan jag fick var att den delen endast var för att visa upp de vapen och förmågor man får senare i spelet.

Spelet ger mig intrycket av att det inte är speciellt bra designat. Jag känner vid många tillfällen att spelet inte är svårt på grund av bra design. Ofta hoppar fiender fram i områden som du redan varit igenom utan mycket förvarning vilket ger spelet en orättvis känsla. Även fiender som har projektil attacker trackar ens rörelse otroligt mycket. De skjuter inte där du är utan där du kommer vara när projektilen träffar. Detta gör spelet väldigt förvirrande ofta då det är lite av ett bullet hell spel. Många gånger trodde jag att fiendens attacker nästan var målsökande baserat på hur jag blev träffad.

Något som också irriterade mig var mängden affärer spelet gav mig. Igenom spelet hittar man nya vapen men måste låsa upp dessa genom att betala valutan i spelet i dessa affärer. Saken som irriterade mig var att du hittar inte många av dessa vapen och ofta har du en affär riktigt nära där du hittar vapnet. Varför finns alla andra affärerna!? Jag kan inte låsa upp något där och jag kommer antagligen inte behöva dessa affärer för att låsa upp något. Denna extrema mängd av dessa affärer är inte något som påverkar spelet på något större vis, men var något som irriterade mig under min tid med det.

Affären som den borde sett ut i början av spelet.

Något som jag tycker är bra är sättet karaktären hanterar sig när det kommer till att ta sig runt kartorna. Tillägget av dubbelhopp gör att man kan ta sig runt kartan smidigt och de olika växterna som ökar ens hastighet gör att intressanta hopp kan göras. Detta är dock tyvärr den enda delen jag kan komma på som jag tyckte stod ut som en bra del av spelet. Många animationer i spelet är återanvända vilket inte är ett problem i sig, men det blir ett problem när man använder ett vapen som attackerar sakta. Animationen som används när man attackerar har inte synkat med hastigheten av attacker. Detta gör att ens karaktär viftar sitt vapen tre gånger innan man lyckas skaka ut ett skott ur ens pistol. Dessa missar med animationer är något som är lätt fixat och tråkigt att det finns i spelet.

Spelet har även en stor avsaknad av ljud om man inte är i strid. Jag kände många gånger att avsaknaden av ambiensljud gav spelet en lite död känsla. Jag förväntade mig ljudeffekter av växterna runt mig, men det enda man ofta kan höra är rinnandet av en ogenomtränglig gegga som rinner från taken på många platser för att förhindra dig att gå in.

Greedy Guns lyckas ganska bra med att imitera de spel som är inspirationen. Jag undrar bara varför man skulle vilja betala för en lite sämre version av Metal Slug när originalet finns online gratis. Min uppfattning av Greedy Guns är att det har kvalitén av ett bättre flash spel. Jag anser att det inte är värt pengarna de vill ha för spelet.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Greedy Guns. Lägsta pris ca 170 kronor enligt Steam 2019-02-22.

Recensionsex tillhandahållet av Tio Atum.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar