Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Loop Hero

Förhandstitt: Loop Hero

av Emil Nordström

Hjulen på bussen snurrar runt, runt, runt. Äventyraren går runt, runt, runt. Välkommen till Loop Hero, ett kortspel blandat med roguelike och en retroestetik som känns både unik och bekant.


Jag satt i världens tråkigaste onlinemöte häromdagen. I mitt halvvakna tillstånd kom jag ihåg Loop Hero. På något sätt har spelet kombinerat hjärndött bakgrundsspelande med fickor av extremt engagemang. Du är en hjälte som fastnat i en loop. Din karaktär går runt och runt en bana där varje händelse ger dig kort för att bygga på loopen, vapen/utrustning får du ifrån monstren och resurser kommer från kort som placeras runt din loop. Mellan varven får du möjlighet att använda de resurser du samlat på dig i loopen. Ditt mål är att gå genom loopen tillräckligt många gånger för att möta loopens boss och låsa upp mer story och förhoppningsvis få en förklaring till vad som hänt. Mellan varven bygger du en by i mörkret tillsammans med ett par andra överlevare. Här låser du upp nya kort, ny utrustning och nya sätt att klå loopen på. Allt känns balanserat och nötandet av loopen känns konstant nyskapande och det är svårt att känna att man blir utbränd.

Bonka mygg

Du börjar med en krigarklass för att sedan låsa upp flera klasser med olika egenskaper och sätt att spela. Varje loop är unik och det är en konstant balans mellan risk/belöning med de fiendekort du som spelare placerar ut. Utöver att du placerar ut korten behöver du inte göra något, spelet spelar sig självt. Striderna görs automatiskt och det finns inget mer själadödande än att se ens karaktär bli slaktad ett par millimeter ifrån reträttplatsen. Men det är bara att kavla upp ärmarna och hoppa in igen. Kontrollerna är helt och hållet musbaserade såvida du inte använder mellanslag för att pausa loopen för att bygga upp strategi, placera kort eller sätta på dig utrustning. Detta gör såklart att spelet kan spelas diskret under de där dryga zoom-mötena som likväl kunnat tas via mail. Var bara förberedd på att dö ofta. Var även förberedd på att nöta loopar. Att klara första loopen tog drygt tre timmar för mig. Trots det simpla spelsättet är blandningen av korten och ”RNG” de beståndsdelar som lyckas få mig att fastna på det sätt jag har gjort.

Storyn är väldigt intressant och kretsar kring minnesförlust och en ondskefull supertrollkarl som i sin förintelse av alltet misslyckats med att få bort allt. Du får smak av storyn mellan varven i din by men även när du möter bossar och när du låser upp nya färdigheter. Det är lite av ett pussel som sakteligen läggs framför dig. Jag har i skrivande stund inte fullföljt alla tillgängliga loopar men jag ser fram emot att se vart storyn för mig och vad det finns för potential för expandering.

Riktiga undertexten: ”Det är jag som är döden”

I sitt nuvarande skick finns det dock ett par saker att anmärka på. Spelets tutorial är väldigt ytlig och du slängs in i flera scenarier där du inte har en aning om vad du gör eller vad saker egentligen gör. Detta är enkelt fixat med tool-tips och bättre förklaringar om vad vissa uppgraderingar gör och vad du egentligen låser upp. Efter närmare tre timmar insåg jag att man var tvungen att själv konfigurera sin kortlek med kort man låst upp, detta tack vare att spelet hade glömt förklara hur kortleken egentligen fungerade. Vid det här laget är detta bara småsaker som jag är säker på kommer att fixas vid release.

Innan vi slår in denna krigare till ett fint paket måste jag prata om estetiken! Det visuella är något man antingen kommer att älska eller ogilla, det är en mutation mellan 8/16 bitars grafik med en generell pixelestetik som påminner om ett dopat NES. Musiken är trevligt stämningsskapande i sann retroanda. Jag ser dock gärna att de sätter in en eller två extra låtar så jag slipper lyssna på samma loop timmar i sträck.

Här finns mycket kul att hämta. Spelet är designat för flera misslyckanden vilket gör att du kan spela spelet relativt passivt eller med diamantfokus. Allt jag har att anmärka på är sådant som antagligen kommer att fixas till release så jag måste erkänna något jag sällan erkänner: jag känner hype. Med spänning väntar jag på vad detta spel kan komma att bli vid release!


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Loop Hero. Lägsta pris – kronor enligt Steam 2021-02-04.

Recensionsex tillhandahållet av Devolver Digital.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar