Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Iratus: Lord of the Dead

Förhandstitt: Iratus: Lord of the Dead

av Joel Svahn

De dödas mästare reser sig från graven en sista gång för att uppfylla sitt hatiska öde. Men hur han gör det, det är upp till dig. Iratus: Lord of the Dead är en Roguelike, Strategi och RPG hybrid utvecklat av Unfrozen.


Men istället för att stoppa ondskan, så ska du hjälpa den. Du infinner du dig i rollen som nekromanten Iratus. Han har nyss släppts fri från den kista han legat instängd i de senaste århundradena och tycker att det är dags att ta sig ut och erövra världen. Detta gör du genom att bygga ihop och tillkalla en varierad mängd monster. Men du kan inte skapa monster från tomma intet, istället bygger du ihop dem med hjälp av olika likdelar du hittar på slagfältet. Olika monster kräver olika bitar, så det blir en utmaning att sätta ihop monsterpatruller som fungerar bra tillsammans. Bitarna kan också uppgraderas så att slutprodukten blir starkare, men på bekostnad av att du inte kan skapa lika många monster. 

Variationen på monstren är stor och underhållande.

Rent spelmekaniskt påminner Iratus: Lord of the Dead väldigt mycket om Darkest Dungeon. Du sätter ihop en grupp på fyra monster som du sen skickar iväg för att strida mot fyra fiender. Alla dina monster har sex stycken olika förmågor och kan använde dem en åt gången. Turbaserat, strategi och om ett monster dör är det borta för alltid. Detta är en ytterst stor förlust då dina monster kan gå upp i nivå och förbättrar sina förmågor därefter. Att hålla dina monster vid liv känns dock lite udda då det kanske inte är det första man tänker på då man föreställer sig en armé av odöda. Men men, att faktiskt slåss med dina monster är väldigt roligt. Animationerna känns kraftfulla och passande beroende på vilken attack som används och du kan besegra dina fiender på tre sätt. Du kan köra den klassiska vägen och lemlästa varenda liten parvel som står i vägen, men du kan också stressa dem så mycket att de får en hjärtattack eller tills de flyr där ifrån. Detta återkopplar till alla de olika monster du kan bygga, då olika monster är bra på olika saker. Vill du sätta ihop ett team som stressar ihjäl folk eller som hugger sönder dem? Eller vill du hitta något mittemellan? Upp till dig.

Sen så kan vissa uppgraderingar av monstrens förmågor ändra hur den förmågan fungerar helt. Detta ger ännu mer djup och variation till spelet och en tyngd till de val du gör. Allt känns rätt så lagom svårt, men det känns dock väldigt orättvist med vissa förluster då bara en misslyckad strid kan innebära att hela spelomgången är förlorad. Detta skapar ännu mer frustration då du inte vet vilka fiender du kommer att möta, så skickar du fel sammansättning av monster EN (!) gång så är allt arbete förgäves. Visst, det säger att det är Roguelike, men till skillnad från t.ex Darkest Dungeon så har du ingen möjlighet att komma tillbaka efter en stor förlust. Nu så befinner sig Iratus: Lord of The Dead i Steams Early Access program, så mycket kommer nog att ändras. Det släpptes nyligen en roadmap där man kan kolla in lite fler godbitar som komma skall.

Sina problem till trotts föll Iratus: Lord of the Dead mig i smaken, speciellt då jag tidigare spelat (och blivit förälskad i) Darkest Dungeon. Jag hoppas Unfrozen fortsätter att utveckla Iratus i rätt riktning och tar till sig den kritik spelarna säger. 


Specifikation

Denna förhandstitt baseras på PC versionen.

Iratus: Lord of the Dead. Lägsta pris 219 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-07-29.

Recensionsex tillhandahållet av Unfrozen
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar