Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Despot’s Game: Dystopian Army Builder

Förhandstitt: Despot’s Game: Dystopian Army Builder

av Martin "Fyghar" Johansson

Det finns gott om roguelikes där man har en karaktär som får börja om sin resa på nytt gång efter gång. I det här spelet är det inte bara en person, utan det kan vara upp emot 50 personer! Hur ska de klara detta? Dags att ta reda på det.


I början av varje ny spelomgång har man en liten grupp med människor som man sedan kan bygga vidare på. En människa som inte har något vapen eller tillbehör kallas för Newbie och har egentligen oändlig potential då de kan bli vad som helst. Det är bara att ge en Newbie ett vapen eller föremål och helt plötsligt är denne en expert på att använda detta föremål samt krafterna som kommer med den. Om man ger en Newbie en sköld blir den bra på att ta emot stryk, ett svärd blir duktig på att fäktas, en första hjälpen-låda blir bra på att läka andra och så vidare. Ju fler man har av en sort desto bättre blir de. Det fungerar nämligen så att om man till exempel har två eller fler sköldnissar får de en förmåga som lockar fienderna till att slå på dem. Om man dessutom har tre eller fler kultister åkallar dessa tentakler från en annan värld som anfaller fienden. Dessa bonusar får man enbart om man har olika föremål på sina gubbar. Säg att man har tre kultister men två av dem har samma föremål, ja då kan de inte åkalla tentaklerna. Det gäller därför att se vad man har och planera för vad man vill bygga.

Det finns dock ett litet bekymmer. På samma sätt som mina gubbar kan attackera och döda fiender kan även dessa fiender attackera och döda mina gubbar. Jag behöver därför ständigt fylla på med nya Newbies och sedan utrusta dessa med nya föremål. I vissa fall kan jag lyckas få tillbaka föremålet från en fallen soldat, men oftast försvinner de för gott och jag måste köpa nya. Som tur är dyker det upp butiker där jag kan köpa både Newbies samt vapen och föremål. Dessa kan dock kosta en del och det gäller återigen att planera vad man ska göra med sina surt förvärvade pengar. I slutet av varje strid får man lite krediter och dessa använder man för att köpa Newbies, föremål men också för att köpa mutationer som förbättrar armén. Sen får vi inte glömma att de dessutom behöver äta och maten kostar krediter den med, såvida man inte vill offra en av sina gubbar för att få mat. Om armén inte får äta slåss de mycket, mycket sämre och man kommer snart få börja om sin spelomgång, igen.

Förutom att planera vad man ska köpa, hålla koll på maten samt ställa upp sina soldater på bra sätt är spelet rätt passivt. Striderna sköter sig själva och jag sitter här på andra sidan skärmen och håller tummarna för att mina soldater ska klara sig även denna gång. Eftersom det dessutom är så enkelt för soldater att dö får jag ofta planera om hur jag ska bygga min armé. Mer planerande eftersom butikerna hela tiden erbjuder olika saker och när man väl har lämnat en butik som inte säljer mat är den sedan borta. Det finns en del frustration innan man lär sig hur saker och ting fungerar, för det är ändå en del att lära sig. Men sen blir det roligare. För man kan låsa upp nya saker om man förlorar, beroende på hur man har spelat sin nuvarande omgång, vilket i sin tur leder till nya möjligheter.

Det finns många referenser att hålla koll på i spelets grafik. Dels de olika vapnen men även namnen som Newbies har och kan få när de får sina föremål. Jag har haft ett antal Skywalkers som har sprungit runt med Excalibur, Kylos ljussabel eller varför inte Clouds Buster Sword? Grafiken är detaljrik med sina pixlar. Det finns lite detaljer att hitta här och var. Det är mycket skämt och som sagt många referenser bland textbubblor och föremål. Musiken är okej. Den är inte dålig, men den fastnar inte och försvinner ofta bara bort när jag koncentrerar mig på spelet. Den passa absolut till spelets tema, men den finns bara där i bakgrunden.

Jag tycker att det ska bli intressant att se vad det här spelet kommer utvecklas till längre fram. Det finns en stabil bas, som visserligen kan bli lite långsam ibland, men som definitivt kan byggas på till något riktigt bra. Prislappen ligger lite över en hundralapp och jag tycker spelet är värt det, om så bara för att testa på.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

Despot’s Game: Dystopian Army Builder. Lägsta pris ca. 125 kronor enligt Steam 2021-11-12.

Recensionsex tillhandahållet av TinyBuild.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar