Hem RecensionerSpelrecensioner Double Cross

Double Cross

av Lovisa Fischerström

Double Cross är ett plattformsspel på Steam och Nintendo Switch där du spelar som agenten Zahra som jobbar för RIFT (Regulators of Interdimensional Frontiers and Technology). Hennes uppgift, tillsammans med de andra RIFT-agenterna är att se till att alla världar och invånare sköter sig, och att jobba för fred i Extraversum (som det kallas) och mellan olika dimensioner. Detta låter tyvärr mäktigare än vad det visar sig vara.

Spelet tar sin början på RIFT-basen som finns ute i något slags universum. Där kan du möta kollegor att prata med, springa runt på basen och utforska de få skrymslen som finns. Plötsligt ljuder ett larm som säger att någon har infiltrerat basen och stulit ett värdefullt föremål, din uppgift är såklart att lista ut vem och förstå vad som är på gång.

Res genom portalen till de banor som finns att spela.

Ett relativt klassisk plattformsspel i 2D där du får spela igenom banor, slåss mot fiender och ett antal bossar. En extrabonus som skulle kunna ha gjort spelet betydligt mer intressant är att du samtidigt måste agera lite agent. Du har en Case File där alla som misstänks kunna vara inblandade i stölden finns och info om dem, samt en flik för föremål du samlat ihop under spelets gång som senare kan kopplas ihop till ett aktivt uppdrag. Dock känns denna funktion mer störig och onödigt utdragen än att den faktiskt förhöjer spelkänslan. Det blir extremt mycket spring fram och tillbaka på basen för att be rätt person undersöka rätt föremål, för att sedan kunna koppla ihop den med ett uppdrag. En del föremål går lätt att lista ut vem som ska kolla på av dina kollegor, men då gäller det att du också läser alla konversationer. Och det är en HIMLA massa konversationer. Mer snack än verkstad kan en lugnt säga..

Ja det pratas ju på en hel del..

Förutom att det i min smak är alldeles för mycket prat karaktärerna emellan så känns också storyn blek och oengagerande. Jag känner mig ofta likgiltig inför vad som ska hända härnäst och vill mest bara spela nästa bana för att komma vidare. Om vi stryker allt spring på basen och allt snack så är själva gameplayet under banorna rätt roligt. Du kan själv välja vilken bana du vill spela genom att du skickas dit i en portal och under banorna samlar du in Upgradium för att kunna utveckla din karaktär med olika attacker och passiva egenskaper. Förutom att du kan slåss med en rad kombinationsattacker har du en väldigt behändig Proton Slinger som gör att du kan svinga dig hej vilt åt alla håll och som för övrigt även är nödvändig för att faktiskt ta dig framåt på vissa banor. Dessutom är grafiken trevlig, lite av en mysig tecknad anime-stil.

Fight mode! Uppe till vänster syns ditt liv och energinivå för att göra attacker eller hela dig själv.

Utvecklarna själva rekommenderar att spela spelet med en handkontroll. Eftersom att jag själv spelade på Steam och inte har någon handkontroll till datorn så fick det bli mus och tangentbord. Jag förstår definitivt deras rekommendation, det är svårt att hålla koll på alla kommandon med tangentbordet och jag fick ändra en del av kontrollerna under inställningarna. Tyvärr tror jag att detta drog ned känslan lite av spelet och gjorde flera gånger att vissa delar under banorna var oerhört svåra att ta sig förbi. Det blev en hel del svärande och irritation när jag ibland för sjätte gången var tvungen att göra om samma moment. Så är du sugen på att ta dig an Double Cross, införskaffa för guds skull en handkontroll!


Specifikation

Denna recension baseras på Steam-versionen.

Double Cross. Lägsta pris ca 180 kronor enligt Steam 2019-02-11

Recensionsex tillhandahållet av Graffiti Games
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar