Hem RecensionerSpelrecensioner Days Gone

Days Gone

av Danny Larsen

Efter ett utbrott av en mystisk infektion, så ligger världen i kaos. De få som har överlevt samlas i grupper och har byggt upp fästen där de försvarar sig mot omvärlden. Vi får följa Deacon St. John i hans jakt på att överleva, hitta sanningen om hans döda fru och om hans försök att hjälpa dom som finns runtomkring honom. Hur kommer det gå och hur känns det att stå öga mot öga med en hord av muterade människor, häng med så ska vi se om vi överlever natten!


Deacon St. John och hans bästa vän Boozer är två lösdrivande MC-Knuttar som gör lite diverse arbeten för de få läger som finns kvar. Freakers (de muterade människorna) driver omkring i stora horder under nätterna och man bör vara försiktig om man stöter på en, på dagtid så är det bara några få Freakers som är ute och rör på sig.

Spelet är en öppen värld med lite begränsningar där vissa områden ej kan nås från start då är låsta bakom story element. Spelet byggs upp genom att vi kan ta oss an en massa ”Berättelser” (d.v.s. spelets uppdrag), där vi får olika saker som vi ska ta oss an. En berättelse är att vi följer Deacons i hans jakt på att få reda på vad som hände med hans fru, en annan är att vi försöker göra allt för att hålla Boozer vid liv så vi kan ta oss därifrån eller att vi ska rensa ut Freakers nästen eller andra fientliga individer som finns i området.

Deacon St. John, Boozer och Sarah.

Dessa historier får vi till oss via radion vi har på oss eller direkt från ett läger, där de har ärenden de behöver ha gjort som uppenbarligen bara vi kan göra. Här är dock en del av det som kan få folk att backa bakåt lite på upplevelsen då det kan bli väldigt repetitivt med väldigt liknande uppdrag och åkandet fram och tillbaka mellan alla ställen. Det finns såklart så man kan skippa åkandet och hoppa direkt till ett läger eller ett upplåst ställe på kartan, dock så är det en bit mellan dom men bättre det än att sitta och åka i evigheter.

Har man någonsin spelat ett öppen värld spel så vet man exakt vad man får, dock så är det ej lika många pluppar som i andra spel, då här är det bara pluppar för de uppdrag vi har att göra för stunden.

Mycket av tiden kommer gå åt att sitta på sin motorcykel, vilken man kan uppgradera och förbättra allt eftersom spelet fortgår. Men för att kunna köpa till sig uppgraderingarna till den så måste man ställa in sig hos ledaren för varje läger som påträffas. Man kan höja sin status (samt tjäna Credits) genom att göra uppdragen man får, samt leta upp växter eller jaga djur och byta in dessa credits hos de olika handlarna som finns. Varje läger har tre nivåer av status man kan levla upp, så man får jobba på då de bästa sakerna till motorcykeln eller vapen är låsta. I lägren finns det som sagt butiker där man kan fylla på ammo, bensin eller reparera motorcykeln när det behövs.

Deacon St. John kommer ha det kämpigt, om det inte vore för att man kan uppgradera honom också. Man kan låsa upp förmågor i Närstrid, Distansstrid och Överlevnad, allt för att man ska få ett liten fördel där ute i vildmarken mot horder av fiender.

Utöver att man kan uppgradera honom så kan man plocka på sig diverse saker som man kan använda som närstridsvapen; t.ex. en planka eller ett baseballträ. Dessa kan man senare uppgradera genom att slå ett par spikar igenom dem eller fästa en sågklinga i basebollträt.

Utsprid över området så finns det NERO-stationer, d.v.s. militära anläggningar som man måste låsa upp. I dem så finns det injektioner som gör att du kan höja ditt liv, stamina eller fokus. Dessa kan vara det som gör att vi har en riktig chans att klara oss och se solen gå upp igen.

I början av spelet så kommer det gå segt och trögt att ta sig framåt, dels för att man är låg-levlad med lite liv och inga förmågor, samt väldigt dåliga vapen. Man har alltid en kniv på sig som man kan använda som sista utväg, tyvärr så är den så dålig att det kan ta upp åt 10 slag innan man dödar en Freaker (illa om man möter en hord). Men ju längre in i spelet man tar sig så kommer man få tillgång till bättre saker och att Deacon blir bättre också.

Deacon har också en förmåga att se saker som man kan plocka på sig eller använda, lite som i Assassins Creed eller Tomb Raider. Kan inte klaga, det är praktiskt och skönt att kunna ha koll på vad man kan och inte kan använda.

Jag personligen har varit helt inne i spelet och haft svårt att lägga det ifrån mig; visst det kan bli en aning tradigt mellan uppdrag eller att det upplevas som att det tar lång tid innan man levlar upp förtroendet i de olika lägren eller för Deacon. Jag har stött på horder och jag kan säga att det var ingen rolig upplevelse eller varför inte stöta på en björn som har för mycket hälsa för min smak!


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.

Days Gone. Lägsta pris 549 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-05-01.

Recensionsex tillhandahållet av SONY.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar