Hem RecensionerSpelrecensioner Civilization VI: Gathering Storm

Civilization VI: Gathering Storm

av Martin "Fyghar" Johansson

Först och främst: jag har enbart spelat grundspelet när det gäller Civilization VI, så om det är något jag betraktar som en nyhet, men som kom med i den förra expansionen; Rise and Fall så ber jag om ursäkt och ber er ha överseende med detta.

Civilization VI:s senaste expansion, Gathering Storm, kommer med massvis av nyheter och den största av dem är klimatpåverkan och naturkatastrofer. Nu behövs det än mer planering innan man placerar ut städer, zoner eller förbättringar då det plötsligt kan komma en översvämning vid floden eller vulkanen får ett vulkanutbrott vilket kan få positiva konsekvenser, men även ödesdigra. När man senare i spelet får tillgång till kol och olja så behöver man tänka sig för även där, för ju mer av de produkterna som används, desto högre kommer havsnivåerna att bli vilket kan orsaka permanenta översvämningar, vulkanutbrotten kan ske oftare och flertal andra naturhändelser kan komma och bita spelarna i baken om man inte är försiktig. Detta är helt klart den största nyheten för hela serien, även om den kan behöva putsas lite på då jag tycker att jag har alldeles för lite tid på mig att försöka rätta till mina val om kolkraftverk innan spelet väl är slut. Visserligen kan man öka antal rundor som spelet håller på i, men om man vill spela direkt utan att ändra på för mycket så är 500 rundor för få för att kunna få ordning på klimatet.

Loyalty är en ny mekanik som påverkar alla städer, och fungerar på så sätt att om man placerar sin stad för långt ifrån sin civilisation, för nära någon annan eller inte ser till att invånarna är nöjda, så kan de starta en revolt och bestämma sig för att de inte vill vara med i den civilisationen längre, utan de är fristående ett tag innan de påverkas tillräckligt för att gå med i någon annans civilisation. Detta är en intressant mekanik då man inte längre kan expandera överallt i ett försök att täcka upp så mycket yta som möjligt innan någon annan hinner ta den utan att det får konsekvenser.

Den sista nyheten är Grievances som ger konsekvenser om man är en aggressiv spelare eller AI. Om man t.ex. väljer att bryta ett löfte, som att inte bygga en stad i närheten av någon, så får får man 25 grievances. Om man sedan startar ett överraskningskrig mot någon så får man 150 till, och så ligger man på 175. Om den andra spelaren väljer att försvara sig och ta över en stad så får denne 25 grievances, och innan det här systemet fanns så blev man automatiskt en warmonger även om man bara försökte försvara sig; nu får den med mest grievances allas ilskna blickar på sig istället, vilket är en betydelsefull förbättring i mina ögon.

En återkommande mekanik är Golden Age fast i uppdaterad form. Nu går inte varje enskild civilisation framåt i de olika erorna självständigt, utan när de olika civilisationerna har uppnått en viss mängd framsteg så flyttas alla fram till nästa era. Mellan skiftena kan man samla på sig poäng genom att upptäcka saker, göra framsteg i forskning eller kultur. De poängen används för att beräkna vilket sorts tidsålder man kommer hamna i, om man får dåligt med poäng hamnar man i en Dark Age som påverkar lojaliteten hos befolkningen, men man får speciella Policy Cards som kan hjälpa till, men de kommer med ett pris. En intressant detalj är att hela spelet blir mörkare om man befinner sig i en Dark Age, vilket påverkar stämningen.
Om man lyckas samla ihop mycket poäng hamnar man istället i en Golden Age vilket påverkar lojaliteten på ett positivt sätt istället, och om man lyckas med detta direkt efter en Dark Age så belönas man med en Heroic Age så får man större bonusar.

En annan återkommande mekanik är Diplomacy, och även den är uppdaterad. När man har efterforskat ett visst antal kulturella policies så får man välja en guvernör som man sedan kan placera ut i en av sina städer, väl på plats börjar guvernören att samla in Diplomatic Favor som kan användas i byteshandel eller att rösta med i World Congress. Det är just i World Congress som man kan få en Diplomatic Victory genom att samla på sig Diplomatic Victory Points, och dessa får man genom att man spenderar sin Diplomatic Favor och ser till att man har fler röster på sig själv än vad de andra har.

Man kan inte expandera hursomhelst längre

Det var alla nyheter, men hur fungerar de i spelet?

De fungerar riktigt väl, och ger ett helt nytt djup till spelet. Dessutom så ger hela expansionen mig en anledning att spela färdigt en hel match,  något jag har haft svårt med att göra tidigare. När jag börjar spelet tänker jag inte längre på vilken plats som ger mest resurser eller är bäst strategiskt sett, utan jag försöker hitta en plats som är någorlunda trygg från vulkanutbrott och översvämningar så min stad inte riskerar att förlora invånare varje gång något skulle hända. Jag är en fredlig spelare, så att äntligen kunna försvara mig utan att få resten av världen emot mig känns underbart, och att jag dessutom kan ta en eller två städer som hämnd då den som attackerar har samlat på sig en hel del grievances är bara rättvist. Moder natur är inte nådig, utan det kan komma stormar, vulkanutbrott, översvämningar eller tornados när som helst och de förstör förbättringar och kan även döda invånare i städerna. Detta får mig att aldrig känna mig riktigt säker, och det bidrar med en spelarglädje jag inte har upplevt i Civilization VI.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

Civilization VI: Gathering Storm. Lägsta pris 349 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-02-20

Recensionsex tillhandahållet av FIRAXIS 
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar