Nördliv har recenserat många studiomikrofoner – men först nu tar vi oss an dynamiska XLR mikrofoner. En-core 100 är den första som kommer ut, och är entrén av första sångmikrofonen i recensionsform. Tanken om en dynamisk mikrofon, för poddande eller allmän sång har klara fördelar (och nackdelar), och det är med denna mikrofon vi börjar det hela!
Om vi börjar med de mer ytliga aspekterna; form, design och tyngd. Till att börja med så skickar Blue med en extra grill, vilket innebär att du kan byta lite efter humör. Svart eller silver – upp till dig som användare. Sedan sett till design och tyngd, så är Blue En-core 100 långsmal, med räfflade sidor, gjorda för att inte flyga ur näven. Dess goda tyngd känns bra i handen och kommer rent praktiskt fungera ypperligt i liveframträdanden. Rent estetiskt så är mikrofonen avlång, elegant och samtidigt diskret, även om den blir betydligt synliggjord med den silverfärgade grillen. Men än en gång, det är upp till användaren.
I vårt fall, så kommer vi i mångt och mycket (med vissa undantag) fokusera på hur dessa fungerar i en streamer- och podcasting miljö. Och det är också där vi nu kliver in…
Utan att stirra sig blind på dess frekvensomfång mellan 50 Hz – 15 kHz så går det lugnt att säga att En-core gör sitt jobb bra. Som många andra sångmikrofoner, så har dess grill ett inbyggt popfilter – och även om du med all säkerhet kan lägga över en ”windshield”, så räcker det långt redan från början. På cirka en decimeters avstånd så får du en ren ljudbild, där egentligen dess aningen övertydliga bas står ut, samt nerslipade diskanttoner. Då sångmikrofoner mer eller mindre är gjorda för liveframträdanden mer, så är det mer vanligt att frekvensmönstret redan justerats för en tydligare bas, då detta är något många vill ha – så tänk på det om ni funderar på en sån här mikrofon, och mot förmodan redan har en djup röst. Det kan i de fallen bli bättre att välja en mikrofon med lägre frekvensmönster, så att ni istället kan ändra inspelningen i EQ än att det är ”fastslaget” redan från början.
Under användning i podcastingsyfte så gör sig mikrofonen bra – dess rena ljudbild, och väldigt goda oljudsreducering (vilket är en av styrkorna överlag med dynamiska mikrofoner) gör att denna mikrofon gör sig minst lika bra för en podcastinspelning som en spelning. Jag märkte dock att trots att mikrofonen har ett inbyggt popfilter så är det förhållandevis känsligt mot starka p-ljud – inte så att det på något sätt blir outhärdligt – men det är ändå värt att möjligen skaffa den redan nämnda ”windshield”en om man vill få ner denna typ av ljud mer.
I slutänden så är det dock en avvägning – för där kondensatormikrofoner (studio) har en betydligt känsligare upptagning, så kan en dynamisk, i detta specifika fall En-core 100 kännas mer dämpad. Denna mikrofon gör sig bra i ett högljutt rum, lika mycket som ett tyst, och kommer med all säkerhet fylla sitt syfte – särskilt då dess nära nog platta frekvensomfång (vilket är en fördel) lämpar sig bättre för efterarbete i ljudprogram. Det är även viktigt att poängtera att även om mikrofonen inte plockar upp särskilt mycket vid användning (d.v.s. när du håller i den), så kommer ändå en del ljud med från hanterandet, så ett mikrofonstativ är nära nog ett måste.
Sedan har vi priset, som skrivande stund ligger som billigast på 617(?!) kronor, vilket är ett riktigt toppenpris. Dess ordinarie pris ligger förvisso strax runt tusenlappen, vilket i sig är överkomligt sett till dess kvalitet; men till detta (potentiellt temporära) pris, så går det inte att förneka att du får ett himla bra köp. Oavsett om du poddar eller sjunger.
Transducer Type: Dynamic moving coil
Polar Pattern: Cardioid
Frekvens omfång: 50 Hz – 15 kHZ
Sensitivity: 1.55 mV/PA
Output Impedance: 250 ohms
Maximum SPL: 147 dB SPL
Vikt: 0.4 kg.
Dimensions – Längd: 185 mm
Dimensioner – Diameter: 28 mm / 50 mm.
Blue enCore 100. Lägsta pris 617 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-06-28.
Recensionsex tillhandahållet av Blue.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.