Hem RecensionerSpelrecensioner Assetto Corsa Competizione

Assetto Corsa Competizione

av Jesper Gustavsson

Assetto Corsa Competizione är en racingsimulator som först släpptes till PC och som nu släppts till konsol. Kan denna racer få vem som helst att vilja spela det eller är spelet bara för de som har ett stort bilintresse?


När jag startar spelet möts jag av en cutscene som visar vad spelet har att erbjuda. Högintensiva bilrace med ett fokus på realism. Därefter kommer jag till startskärmen där jag kan välja mellan olika spellägen. Jag bestämmer mig för att testa singleplayer-läget och efter bara några sekunder märker jag en av spelet största brister, nämligen bristen på ordentliga tutorials. Spelet förklarar inte vilka knappar du gasar och bromsar på utan för att se det och alla andra knappinputs behöver du gå in i inställningarna. Om du har erfarenhet inom genren är det säkert inga problem för dig, men för nykomlingar som mig blev det genast förvirrande. När jag kört ett tag och saker började falla på plats kändes kontrollerna bra och responsiva. Du gasar på R2 och bromsar på L2. Med fyrkant och kryss kan du ändra kontrollerna så att du backar med gasen och vice versa. Det är ett enkelt styrschema, men för att bemästra spelet och ta hem förstapris krävs att du både kör snabbt samtidigt som du håller dig säker, vilket enligt min erfarenhet med spelet inte alltid är så lätt.

Något som jag snabbt lade märke till var hur bra ljudkvalitén är. Allt från motorljudet från bilarna till ljudet från friktionen som bildas vid snabba inbromsningar känns verklighetstroget och välgjort. Dessutom kan du höra hur kommentatorer kommenterar racen vilket också bidrar till känslan av att det som händer på skärmen skulle kunna hända på riktigt. Denna känsla förstärks med den realistiska och stilrena grafiken. Därför anser jag att spelet lever upp till titeln simulator väl.

Den gröna pilen visar den optimala rutten

I spelet finns fyra spellägen, Championship, Career, Special Events och Multiplayer. Det jag lade ner mest tid på var Career, som är det närmsta du kommer till en story i spelet. Du är antagen till The Lamborghini Youngster Programme för att ta dina racingförmågor till nya höjder. Efter ett antal tester får du skapa ditt eget racinglag och ge namn åt två av lagmedlemmarna. Nu kan din karriär som racingförare äntligen börja på riktigt. Career mode består utav ett antal olika tävlingar som anhålls på kända banor från verkligheten, alla med olika layout och kurvatur. Det gäller att lära sig banornas struktur för att ta en pallplats.

Vi får ingen story på traditionellt vis med dialog och karaktärer. Narrativt handlar det snarare om hur du som bilförare förbättrar din din karriär genom att delta i tävlingar. Det är ingen djup story, men den gör sitt jobb i den här typen av spel.

Innan själva tävlingen börjar kan du välja att ta del i två kvalificeringsrundor. Dessa är helt valfria, men om du placerar dig bra i dem kommer du att få en bättre startposition när tävlingarna börjar. En tävling består av två race på 20 minuter där det gäller att få så bra tider på sina varv som möjligt. Själv kände jag mig uttråkad efter bara några omgångar, mycket för att racen är så pass långa och att varje bana estetiskt liknar den andra. Spelet känns monotont och min hjärna går snabbt på autopilot. Något som skulle kunna göra spelet mer intressant hade varit om bakgrundsmiljöerna hade skiljt sig mer från bana till bana, till exempel genom att racen utspelar sig under olika årstider.

När jag började tävla uppkom varje gång snabbt frustrationsmoment. Efter en viss tid tvingas du att göra depåstopp för att kolla till din bil, byta däck och fixa eventuella skador som har uppkommit. Det är efter depåstoppet som frustrationen uppkommer. Om jag kör minsta fel eller något för fort blir jag diskvalificerad och får köra om racet från början. Allt medan alla andra förare verkar kunna gasa på rejält efter sina depåstopp utan att få några som helst straff.

Efter depåstoppet gäller det att inte gasa för att vara kvar i tävlingen…

Förutom de tidigare nämnda tävlingarna får du emellanåt uppdrag från olika företag att testa deras produkter. Det brukar vara att du får köra på en bana under specifika omständigheter, som dålig väderlek eller väglag. Uppdragen är mest till för att ge behövliga break från tävlandet och fungerar bra som träning för framtida race.

Ett annat läge i spelet är Championship mode där du få delta i olika race weekends. Här kan du själv välja om du vill ha någon träning innan och om du vill delta i några kvalificeringsrundor samtidigt som du har friheten att välja hur långt ett race ska vara. Det är mer eller mindre ett Career mode med lite mer valfrihet, men utan story.

Mycket valfrihet i Championship mode

Utöver detta finns även så kallade special events att delta i. Här får du köra ett race med en förutbestämd bil, i en viss väderlek under obestämd tid. Här gäller det att få så bra tid på sina varv som möjligt för att klättra i topplistorna. När du klarat av ett varv ser du “spöken” av andra spelares bilar som visar hur andra personer tar sig an banorna.

Slutligen har vi multiplayer-läget och av vad jag har kunnat testa känns det som spelet har en stabil nätkod utan märkbar fördröjning, vilket är viktigt i ett spel där varje sekund räknas. Standardläget här kallas för “quick join” där du matchas med spelare i olika servrar utifrån var du befinner dig och hur bra “safety rating” du har från tidigare race. Jag tycker det är en smidig matchningsmetod som fungerar väl av vad jag testat.

Värt att nämna är även sättet du kan anpassa din bil på. Du kan välja mellan flera kända bilar från märken som Nissan och Audi som du sedan kan smycka med olika klistermärken och liknande för att ge din egen individuella touch. För bilintresserade finns det mycket här att grotta ner sig i.

Från ett tekniskt perspektiv känns det här som en bra portning. Spelet flyter på bra och grafiken är stilren och snygg. Om du tänkt köpa spelet är PS4-versionen ett värdigt val.

Avslutningsvis skulle jag inte rekommendera det här spelet till nybörjare i genren. Spelet har ingen ordentlig introduktion till sina mekaniker vilket gör det svårt att komma in i, men om du redan är frälst i bilar och letar efter nästa spel att sätta tänderna i kan detta definitivt vara något för dig, särskilt om du tycker att realism är viktigt i dina bilspel.


Specifikation

Denna recension baseras på PS4 versionen.
Spelet finns även till Xbox One och PC.

Assetto Corsa Competizione. Lägsta pris 379 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-07-23.

Recensionsex tillhandahållet av KUNOS-Simulazioni Srl
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar