Hem RecensionerSpelrecensioner Artificial Extinction

Artificial Extinction

av Peter Tjernström

Tower Defence spel är något som många växt upp med. Som en klassisk genre i Warcraft 3 så förvånar det mig inte alls om många veteranspelare direkt kommer på spel bara ifrån det namnet. Varför tar jag upp detta? Jag har tagit en titt på Artificial Extinction och detta är något som jag skulle kalla ett Tower Defence spel.


Artificial Extinction börjar med en monolog av en väldigt vanlig text to speech röst. Många skulle säkert känna igen den från Twitch och liknande, så vanlig är den. Denna röst förklarar för spelaren att jorden nästan gått under. Människa har skapat en AI (Artificial intelligence) som kom fram till att bästa sättet att rädda världen var genom att döda människorna. Detta är en så basic plot som man kan hitta skulle jag säga. Efter detta får du veta att du ska skickas på ett uppdrag. Du ska hitta en ny planet för människorna att bosätta sig på och bygga upp en infrastruktur på denna planet så att den är beboelig. Dock har de skickat robotar dit för att göra det förberedande arbetet. Dessa har såklart också fått kontakt med den AI som människorna skapat och vill döda alla människor. Härifrån börjar spelet. Du landar på planeten och ditt första uppdrag är att överleva mot maskinerna som direkt attackerar. Varför har arbetsrobotar vapen att slåss med? Ingen vet egentligen.

Om detta ovanför låter ganska kliché så är det för att det är det. Men nu kommer den riktiga frågan, är detta ett roligt spel? Och hur spelar man det? Passande nog har ditt skepp just fått slut på bränsle när du kommer fram till planeten och det är just så att man hinner landa. Skeppets AI (som tydligen på något sätt inte är kopplad till den AI som tagit över jorden) förklarar att du snabbt måste bygga en byggnad som kan utvinna bränsle åt dig. Du bygger denna och får sedan veta att maskinen kommer hjälpa dig att samla alla resurser i spelet. Järn? Bygg en sådan grej på det. Energi? Bygg en borr på det. Låter lite konstigt men tydligen fungerar det. Här börjar robotarna attackera dig och du får snabbt veta att du kan bygga små torn som automatiskt skjuter mot dessa robotar. Det finns många versioner av dessa torn som gör olika saker, men de har alla två olika saker gemensamt. De kostar järn och energi, samt att de ser nästan identiska ut. Efter detta får du till större delen spela själv med några vaga tips från din AI kompanjon från skeppet. Du bygger fler och fler torn för att döda robotarna tills du samlat nog mycket bränsle för att ta dig vidare på skeppet.

Detta är en snabb beskrivning av spelets första bana. Jag tror inte det behövs mer då spelet inte ger så mycket mer än det. Alla andra banor som jag spelat igenom har samma tråkiga utseende och de kan lätt blandas ihop med varandra. Du får inte heller mer torn att bygga. Du har ditt pålitliga ”sniper turret” som spelet föreslår att du börjar med. Efter detta bygger du oftast några ”gun turrets” som tar hand om fiender som kommer nära, samt en eller två ”anti-air turrets” som tar ner flygande robotar. Du har även tillgång till ett missilskjutande monster som bara kan användas en gång per bana, men som dödar alla fiender. Du kan även tillkalla hjälp från ditt skepp som flyger runt hela tiden, Jag vet inte hur den har bränsle för det då du alltid måste samla bränsle. Du har även själv ett gevär som du kan döda robotar med och minor för att skydda mindre försvarade punkter.

Dock så kommer vi tillbaka till den viktiga frågan. Är detta roligt? Det tycker jag inte. Spelet känns inte nog djupt för vad det är och det känns inte som att det finns någon strategi. Släng bara ut ”turrets” och om du slänger ut nog många så kommer du vinna, så enkelt är det. Fienderna kommer i lite olika former, men oftast kunde min vanliga strategi av att släng ut ”turrets” överallt ta hand om detta. Spelet behöver mer djup och intressantare saker att bygga. Dina ”turrets” kan uppgraderas, men detta gör nästan ingen skillnad på hur de ser ut och sedan skjuter de bara lite snabbare. Allting känns bara som ett snabbt ihopslängt spel där allting ser likadant ut, samt att för många animationer och texturer har återanvänts för att göra det lättare under utvecklingen.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Artificial Extinction. Lägsta pris 185 kronor enligt Steam 2020-04-02.

Recensionsex tillhandahållet av 100Hr Games Inc.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar