Hem RecensionerSpelrecensioner Anthem

Anthem

av Peter Tjernström

Iron Man simulator! Hur kan detta inte vara den bästa anledningen att vara intresserad av ett spel? Det var det jag tänkte när jag först så Anthems trailer. Hoppa fram några månader och nu har jag spelat det. Anthem lever upp till vad det lovade när det kommer till den aspekten men kan det leverera på alla fronter?

Anthem är ett tredjepersons looter shooter utvecklat av Bioware. Spelet går till stor del ut på att döda fiender, hitta kistor och uppgradera din utrustning. Gör detta om och om igen tills du får den bästa utrustningen i spelet. När jag spelade igenom introduktionen till Anthem tänkte jag på alla coola vapen, förmågor och alla uppgraderingar till min robotrustning AKA ens Javelin skulle få. Jag såg framför mig hur de legendariska vapnen från senare i spelet skulle spränga bort fienderna med de olika förmågor jag förväntade mig att de skulle ha.

Anthems vanliga gameplay loop är mycket bra! Att flyga runt med ens Javelin för att sedan landa och slåss mot fiender är otroligt roligt. Alla vapen i spelet känns rätt med ett ordentligt tryck i skotten. Ljudeffekterna samt de grafiska effekterna ger vapnen en känsla av att du gör skada på det du skjuter. Vid högre svårighetsgrader känns det som att fienderna tar för mycket skott att gå ner men det är vid dessa tillfällen ens andra förmågor är bra. Beroende på vilken javelin du har valt att spela med får du olika förmågor och granater. Det finns fyra olika Javelins i Anthem. Den första som man börjar med heter Ranger och är en balanserad Javelin när det kommer till offensiva och defensiva förmågor. Colossus, Interceptor och Storm är de tre man kan låsa upp senare i spelet. Av dessa är Colossus en tålig och sölig rustning. Interceptor är en smidig och närstridsfokuserad Javelin. Storm är en Javelin som attackerar på långt håll med element attacker. Jag valde att spela med den som kallas Interceptor då jag var intresserad om närstrid faktiskt var effektivt. Spelet gör ett riktigt bra jobb att få vem som helst att känna sig som en mästare i strid. Bara genom att använda de vanliga förmågorna med min Javelin snurrar jag runt i striderna och ser bra ut när jag gör det. Effekterna för de olika vapnen är extremt bra och ibland så stora att man får svårt att se vad som händer. Detta är dock helt okej eftersom att man lätt kan ta sig därifrån genom att hoppa upp i luften och flyga bort.

En stillbild på den bästa delen an Anthem

Anthem levererar helt enkelt på själv spelupplevelsen. Det finns dock stora problem som tyvärr inte går att ignorera. Spelet handlar om att hitta ny utrustning och vapen för att bli starkare. Problemet är att det inte finns någon intressant utrustning att få. De saker man hittar när man är på max nivå är nästan exakt likadana som den vanliga utrustningen. Alla orange utrustning som hittas har bara en skillnad. De har en legendarisk effekt som ofta inte är så legendarisk. Vissa av dessa fungerar inte ens då de ger 0% mer skada i 0 sekunder. Ett spel som Anthem måste vara fyllt med bra och intressant utrustning då detta är vad alla strävar efter. Det som just nu finns gör inte mig vid något tillfälle exalterad att få ny utrustning. De saker man får är inte speciella på något sätt och ses till slut bara som nummer. Problemet med dessa nummer är också att det inte finns någon plats att se sina egna stats. Mycket av ökningarna i stats som utrustning ger får man gissa sig fram till hur effektivt det är då du har någon aning om vad grunden är. Om jag får 30% mer sköld måste jag veta hur mycket sköld jag har till att börja med. De olika statsen framgår aldrig på något tydligt sätt i spelet.

Med problemet av utrustningen är vi halvvägs igenom de största problemen Anthem har. Det andra problemet som finns är vad som faktiskt finns att göra i spelet. Visst det är jätteroligt att flyga runt och döda fiender i den öppna världen men även detta tappar sin charm efter ett tag. Det är då strongholds kommer in i bilden. Väldigt likt strikes i Destiny 2 söker man sig till dessa om man vill ha lite mer utmaning. De är designade för en grupp på fyra spelare att ta sig igenom. Det otroliga är att det bara finns tre av dessa i hela spelet! Bossarna i slutet av dessa är också återanvända bossar som man annars kan hitta i spelet. Detta ska vara vad man gör när man får slut på allt annat? Du hinner på en kväll spela igenom dessa och efter det är det bara att upprepa. Det finns verkligen inte mycket att göra i Anthem efter att man är klar med storyn och nått max nivå. Man tycker att Bioware borde kunna motarbeta detta genom att bara kolla på alla andra liknande spel och se vilka problem de har haft när deras spel släpptes. Man måste ha fler saker att göra i slutet av spelet för att hålla intresset av spelarna.

En fin hub om man kunnat röra sig snabbare än en snigel i den…

De saker som finns att göra innan man kommer till strongholds är oftast länkat till storyn. Jag fastnade lite för storyn när jag började spela. Med bra cutscenes och många karaktärer som jag personligen tyckte var intressanta och underhållande tänkte jag att detta bara kunde bli bättre. Jag hade tyvärr fel. Efter att ha spelat igenom en större del av storyn kommer du till ett uppdrag vars du får uppgiften att göra achievements för att komma vidare. Detta är ett otroligt lat sätt att förlänga storyn i spelet. Jag flög runt själv ett tag för att klara utmaningarna men vissa av dessa går mycket snabbare med andra spelare. Eftersom att man kan spela strongholds för att klara detta så var det inte extremt svårt men det tog en tid för mig att klara allt. Jag tappade all investering i storyn efter denna så tydliga stoppskylt mitt i berättelsen.

Skärmen som man ser större av tiden när man spelar Anthem.

Utöver dessa problem har Anthem några andra saker som långa loading screens och konstiga animationer på fiender som händer ibland. Specifikt alla loading screens är något som är väldigt störande och det känns verkligen som att man aldrig kan komma in i känslan spelet vill leverera. Varje gång du ska någonstans behöver du sitta i en skärm som tar närmare en minut att ladda klart. Mycket att tiden man spenderar i Anthem är endast att byta mellan ens javelin, staden vars man får alla uppdrag och uppdragen själva. Eftersom att man ofta hoppar mellan dessa blir det en bisarr mängd tid som spenderas med att ladda mellan de olika skärmarna.

Anthem är ett lovande spel som har otroligt rolig gameplay och blir säkerligen ännu roligare när mer strongholds och kanske någon “raid” släpps. Att spela spelet själv just nu känns dock väldigt tomt då det inte finns nog att göra. Det känns också som att det släpptes med DLC i åtanke. Jag skulle inte kunna rekommendera det till någon så som det är just nu då det saknas för mycket i spelet. Det saknas till och med på de kosmetiska delarna. Efter några månader av arbete skulle jag kunna tänka mig att spelet är i en bättre plats gällande innehåll. Ska verkligen ett spel av denna storlek dock släppas i detta tillstånd?


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Namn på produkt/spel. Lägsta pris 599 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-02-27. 

Recensionsex tillhandahållet av EA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar