Hem RecensionerSpelrecensionerPC Alchemy Emporium

Alchemy Emporium

av Joel Svahn

En alkemists olika uppgifter är många. Du ska inte bara sälja magiska drycker till köpvilliga kunder, utan också blanda dryckerna, smaka på dem och köpa ingredienser till nästa omgång. Men hur gör man denna typ av management-spel kul? Inte så här.


I Alchemy Emporium spelar du som en nybliven alkemist med en enda önskan, att bygga upp ett enormt ekonomiskt imperium där du har full kontroll över tillgång och efterfrågan på all världens magiska drycker.

Men innan jag ens hunnit börja spela min första omgång upptäcker jag något oroväckande, det finns inga bildinställningar, inga alls. Spelet verkar ha fått rätt upplösning visar det sig senare på mina skärmbilder, men andra inställningar som att spela i ett fönster, ljus, textstorlek etcetera, går inte att ändra på. Jag pressar ner den beska smaken i munnen och trycker på New Game.

Till att börja med väljer du olika attribut som just din alkemist är bra på. Du sätter poäng i sådant som taste, sale, human resources och negotiation. Men vad gör dessa attribut egentligen? En liten textruta dyker upp och gör inte direkt saker tydligare. Vad är den egentliga skillnaden mellan att ha fem poäng VS fyra poäng i taste? Det ska hjälpa mig att identifiera vad mina mixturer har för effekter, men annars är det luddigt. Vad är skillnaden mellan sale och negotiation, och vad i hela friden gör human resources? Tyvärr är detta ett återkommande tema genom hela spelet. Jag får välja vilken typ av stad jag ska bo i, varje stad har sin egen kombination av antal invånare, väder och beskattning. Men vad betyder allt detta i praktiken? Jag har, efter flera avklarade spelomgångar, ingen aning.

Så börjar själva spelet. I grunden är det mycket simpelt. Starten av varje vecka väljer du vilka aktiviteter du ska göra i ett schema, förslagsvis börjar du med att köpa i råmaterial, sen mixar du lite drycker, smakar på dem, packar in dem i passande flaskor för kunder med olika ekonomiska medel, ställer dem i butiken och slutligen försöker sälja dem till ett så bra pris som möjligt.

Jag gillar konceptet. Du planerar din vecka, sen gör du det du ska göra och anpassar framtida veckor efter hur föregående veckor sett ut. Det låter kul, men tyvärr är verkligheten en annan. Varje uppgift du planerat för veckan spelas genom att du trycker dig igenom olika typer av menyer. Du köper, säljer, blandar och smakar dig igenom största delen av veckan, för att i slutet kanske läsa en god bok eller två i ett försök att förbättra dina alkemikunskaper. Du sitter och klickar, räknar, klickar lite till och försöker komma ihåg vad äggskal gav för effekt i kombination med sulfit.

De större spelmomenten är smakandet och försäljningen av dina drycker. Varje dryck kan ha två effekter, men för varje ”smakomgång” i veckoschemat kan du bara smaka på samma dryck en gång. Alltså är det bäst att ha två smakomgångar samma vecka för att ha ett hum om vad du säljer. Samtidigt kan dessa inte vara för nära varandra då din kropp bara klarar av en viss mängd gift innan den kollapsar.

Försäljningen är väldigt enkel, men du har en del val kring hur du ska sälja till varje kund. Ska du lite enkelt förklara hur elixiret fungerar eller bara sälja rätt av? Kanske vara lite extra underhållande, för att sedan ”glömma” att ge ett kvitto så att du kan fuska lite med skatten? Att göra dessa extra saker kommer sprida ryktet om din fantastiska butik som en löpeld genom staden du valt, och genom detta locka till sig fler och rikare kunder. I alla fall i teorin. Samtidigt måste du tjäna in pengar, och underhållning tar tid. Ska du satsa allt på en kund för att långsiktigt kunna få fler och rikare kunder, eller försöka sälja till flera för att ha råd med morgondagens ingredienser?

Kan jag köpa denna istället för att spela spelet?

Detta är spelets bästa moment, men det är ändå riktigt tråkigt och förvirrande, då du nästan aldrig riktigt vet vad du gör fel eller rätt vid dina försäljningar. Jag vill bli bättre och fördjupa mig i hur spelet fungerar, skapa roliga elixir och se min karaktär utvecklas. Tyvärr tillåter spelet inte detta och jag famlar i mörkret efter någonting som skulle kunna guida mig till en bättre spelupplevelse, men det finns inte här.

Bered dig på att se detta ofta.

De andra spelmomenten som jag planerat under veckan går att jämföra med när jag fyller i månadens budget i ett exceldokument. Jag trycker, ser siffror som ändrar på sig, går vidare. Om jag bara visste vad som påverkar siffrorna hade jag nog haft det roligare.

Alchemy Emporium är inte kul, inte kul alls. Den har dock ett gyllene koncept med en tilltalande artstyle. Men det räcker med att gå igenom tio minuter av speltid, avsaknaden av bildinställningar och flertalet stavfel talat sitt tydliga språk, och hade vi haft en utmärkelse för spel som du verkligen inte ska köpa hade jag gett den till Alchemy Emporium.


Specifikation

Denna recension baseras på PC/Steam versionen.

Alchemy Emporium. Lägsta pris cirka 162 kronor enligt Steam 2021-06-30.

Recensionsex tillhandahållet av Curtel Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar