Året är 1908 och du befinner dig på The British Institute of Archeology i London. Du är en del av stadens polisstyrka och ditt uppdrag är att ta reda på vad som lett till försvinnandet av en känd egyptolog. Det dröjer inte länge förrän du får känslan av att något övernaturligt är inblandat och snart börjar ett äventyr som tar dig bortom denna värld…
Efter att du har nosat runt i arkiv och letat efter ledtrådar börjar en mystisk, svart substans träda fram och det blir mörkt på institutet. Ett triangelformat objekt visar sig och leder till en annan dimension,The Null. När du anländer i The Null står du framför ett altare där du placerar det triangelformade objektet i ett passande uttag. Du får ett brev som förklarar för dig var du är och att du måste hitta tre likadana objekt i den här dimensionen för att ta reda på hela sanningen. Nu börjar ditt uppdrag på riktigt.
Spelets historia berättas huvudsakligen genom brev du hittar lite varstans i spelet. De ger oftast en vag bakgrund till vad som har hänt på de olika platserna du befinner dig på och ger ibland även kopplingar direkt till egyptologens försvinnande. Genom en magisk lins som du hittar tidigt i spelet kan du kolla genom pappret för att få små tillbakablickar till vad som tidigare har hänt just där du är. Tillbakablickarna ger dig ofta föremål som du behöver för att ta dig vidare i spelet.
De tre triangelformade objekten hittar du efter att ha löst en rad pussel i olika pusselrum, alla med olika teman. Det första rummet du kommer till är ett museum. Pusslen löser du med hjälp av din magiska lins och andra föremål i rummet, som till exempel nycklar.
Med den magiska linsen kan du även låsa upp förmågor under spelets gång, som till exempel att krympa dig själv till ministorlek för att lösa pussel inne i små objekt eller att få röntgensyn så att du kan se hur olika mekanismer fungerar inuti objekten. Med ytterligare ledtrådar och objekt leds du till nya pussel i en kedja tills du når ditt slutgiltiga mål för varje rum, vilket oftast visar sig som ett triangelformat objekt.
Många av pusslen är relativt kluriga och sätter din problemlösningsförmåga på spel. Jag kände mig stärkt varje gång jag löst något av spelets lurigare pussel. Pusslen är, enligt min mening, genomgående korrekt placerade i förhållande till rummens tematik.
Om man känner sig låst utan idéer, kan spelet som tur är ge en ledtrådar, oftast tre stycken per pussel. Dock måste du vänta en viss tid för att få ledtråden och på så vis uppmuntrar spelet en till att inte alltid ta den enkla vägen utan att först försöka på egen hand, utan direktiv.
För att ta dig runt i de olika rummen använder du dig av Playstation Move-kontrollerna och pekar på ställen du vill förflytta dig till. Du plockar upp olika föremål genom att hålla inne T-knappen och genom att använda dig av kontrollens rörelsesensorer kan du vrida runt föremål såsom nycklar så att de hamnar i lämpliga lägen. Ett problem jag hade under min genomspelning var att kontrollerna ibland vägrade samarbeta med mig. Det händer att spelet till exempel vägrar placera en nyckel i ett nyckelhål, trots att det är den uppenbara lösningen på ett pussel. Detta är kanske inte något som har med själva spelet att göra, utan med rörelsesensorerna i Playstation Move-kontrollerna, men eftersom det blev ett störningsmoment under flera tillfällen i spelet så känner jag att det är värt att poängtera.
Eftersom spelet är i VR är det viktigt att det skapar en känsla för mig som spelare att jag är på plats och det är något jag tycker spelet lyckas bra med. Mycket tack vare spelets ljudeffekter. Till exempel kunde jag höra när det knakade i väggar och hur vinden blåste utanför ett fönster. Dessutom är spelet tomt på musik, vilket lyfter fram ljudeffekterna ännu mer. Små detaljer som dessa lyfter fram en känsla av obehag och mystik på ett sätt bara VR-spel kan göra utan att ta bort fokus från spelets pussellösande.
The Room VR: A Dark Matter använder sig av mycket mörka och tunga färger i sin grafik, vilket också bidrar till spelets mystik. Spelet kanske inte bjuder på den mest grafiskt imponerande VR-upplevelsen, men det är långt ifrån dåligt och jag tycker att det visuella innehållet uppfyller sitt syfte genom bland annat det tidigare nämnda färgvalet.
Något annat jag tycker om är spelets längd. En genomspelning tar runt 3-5 timmar vilket jag tycker är en lagom längd för ett VR-spel då för långa spelsessioner lätt kan leda till yrsel.
Själv brukar jag inte tycka om den här genren av spel. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i skräck-element, men sättet det här spelet gjorde det på fick mig såld. Mest på grund av att spelet inte fokuserade på att skrämma mig utan att skapa en mystik som fick mig att vilja spela vidare och se vart spelet tog mig. Spelet hade dock ett abrupt slut som jag tycker utvecklarna kunde ha byggt vidare på, men överlag är jag nöjd när jag tar av mig VR-headsetet och lägger ifrån mig kontrollerna. The Room VR: A Dark Matter har gett mig några timmars nöje i en mystisk värld.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även på PC till Oculust Quest.
The Room VR: A Dark Matter. Lägsta pris ca 263 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-06-02.
Recensionsex tillhandahållet av Fireproof Studios Ltd.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.