En trio ovilliga (varav en väldigt villig) hjältar, kort, magi och ångmaskiner. SteamWorld Quest har allt detta och lite till att erbjuda i ett snyggt, humoristiskt paket.
Allt börjar med ett välbyggt och bra tutorial som du alltid har tillgång till i pausmenyn om du skulle läsa något lite väl snabbt. Detta är ett stort plus då spelet har många spelmekaniska koncept som är igång samtidigt. Det är dock ingen risk att du glömmer vad som interagerar med vad, då ett tydlig bildspråk ger dig en snabb och tydlig överblick, men låt oss kolla på det spelmekaniska då det är en av de största bitarna av SteamWorld Quest. Din huvuduppgift i SteamWorld Quest är att använda de kort du har i din lek på de fiender du har framför dig. Det finns tre sorters kort, men vi börjar att prata om Strikes och Upgrades.
Strikes är attacker av olika slag och hur mycket skada de gör beror på hur mycket strength, eller magica, din hjälte har. Det behöver inte vara vanlig fysisk skada dock, istället kan det vara eld, elektricitet, eller varför inte kyla? Upgrades är lite som det låter, förbättringar så som helning, resistance mot vissa sorters skada, och ökad chans att få en critical hit. Att använda dessa kort fyller upp steam-mätaren högst upp på skärmen och med steam kan du aktivera den tredje kategorin av kort: Skills. Skills är kraftfulla förmågor kan göra extra mycket skada och ofta har någon sekundär effekt ovanpå det. Skills kan också, likt upgrades, (fast tvärtom) göra fiender svagare till vissa typer av skada. Detta är väldigt användbart, då du till en början inte alltid har alla typer av skada tillgänglig, utan får jobba med det du har. Att behöva spela ”simplare” kort för att få tillgång till de bättre gör så att även de svagare korten alltid blir en stapel i de kortlekar du bygger. Hela konceptet känns balanserat och bra, det kräver också lite efter tanke inför framtida rundor, då du kan välja att spela dina starka kort nu, eller spara den steam du samlat till nästa runda. Ett alldeles lagomt strategiskt huvudbry.
Du har också en sak till att ha i åtanke kring vilka kort du spelar, nämligen vilken hjälte de tillhör. Att spela tre kort som tillhör samma hjälte aktiverar ytterligare ett kort. Exakt vad det kortet gör beror på vilket vapen den hjälten har tillgängligt, men det är ofta en rätt så kraftfull effekt. Allt detta ger bara en grundförståelse till alla de olika kort och effekter som du kan åstadkomma, men hur är det att faktiskt spela med allt dessa funktioner? Kul, väldigt kul. Allt från att bygga lekar och hitta roliga kombinationer till att faktiskt spela dem känns kreativt och roligt. Mycket till hjälp av att de flesta kort känns unika och att korten är välbalanserade mot varandra. Tyvärr så är spelet lite för lätt även på den tuffare svårighetsgraden. Oftast spelar det inte så stor roll vilka kort du spelar så länge du bara spelar tre kort. Du kommer att vinna lite oavsett hur just din lek ser ut. Detta tar bort en del från upplevelsen tyvärr, och den där ”jag-förtjänar-den-här-segern-tack-vare-min-kortleks-byggar-förmåga” känslan infinner sig inte riktigt. Det kan lätt bli lite långtråkigt under längre spelsessioner.
Det är en härlig plats att gå omkring i dock, snygga bakgrunder kompletteras med ännu vackrare fiender. Detta är mitt första möte med något ur SteamWorld serien och jag är genast förälskad i den mix av steampunk och magi som serien erbjuder. Manuset hjälper också till med en humoristisk stämning och roliga karaktärer. Det har varit kul att spela SteamWorld Quest, men något i mig säger att det kunde ha varit lite roligare. På Switch så kommer det här dock, för mig, att vara en stapel för vad jag förväntar mig av andra kortspel.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
SteamWorld Quest. Lägsta pris ca 250 kronor enligt Image & Form Games.se 2019-04-21
Recensionsex tillhandahållet av Thunderful games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.