Hem RecensionerSpelrecensionerPC The Midnight Walk

The Midnight Walk

"Hej hå, hej hå, längst midnattstigen vi går"

av Jesper Gustafsson
5 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Vägen framåt är inte alltid lika rak som man tror. Ibland stöter man på oväntade problem som ger nya erfarenheter. På midnattstigen är detta ett faktum. Vad väntar vid stigens ände? Bara den som lever får se. Välkommen till The Midnight Walk!


The Midnight Walk är ett narrativt äventyrsspel med skräckelement från MoonHood, en studio baserad i Göteborg som bland annat ligger bakom Lost in Random. Spelet marknadsförs som ett VR-spel, och ja, det finns möjlighet att spela det i VR om så önskas, men det går även att spela utan. Jag spelade det på PC utan VR och kände att jag fick en fulländad upplevelse.

En pojke och hans kruka

Vi spelar som en karaktär som kallas för The Burnt One, en gåtfull filur som försöker hitta mening genom att gå på midnattsstigen, en farlig väg som kryllar av hotfulla varelser och oväntade problem. Till din hjälp har du den lilla krukvarelsen Potboy, vars flamma hjälper dig hitta vägen framåt. Spelet består av fem kapitel med varierande uppdrag att utföra. I ett kapitel ska du hjälpa en by genom att besegra ett monster. Jag vill inte säga alltför mycket om spelets berättelse, men jag tyckte att den var gripande med en genomgående tematik om att vi alla går på livets väg och att det finns en osäkerhet i vart den tar oss. Jag tycker att karaktärerna vi stöter på är unika och intressanta, mycket tack vare den grafiska stilen spelet bygger på. Spelet använder sig nämligen av claymation, vilket direkt förde tankarna till Nightmare Before Christmas, mycket på grund av spelets mörka miljöer.

Utvecklarna har nämligen gjort alla rekvisita i lera innan de förs in i spelet, vilket leder till ett mycket distinkt utseende. Det förekommer en del mörk humor i spelet, som går handen i handsken med spelets presentation. För att ta ett exempel så hette byn jag nämnde tidigare Somebodyville innan monsret attackerade och efter attacken hette den Nobodyville. Jag vill inte säga för mycket, men spelet leker mycket med ord liknande sätt genom hela spelets gång, vilket ger genomgånde unik stämning.   Spelets ljudbild med ackompanjemang av vackert fiolspel bidrog till en stark upplevelse jag inte kommer att glömma i första taget.  Jag rekommenderar verkligen att spela detta med hörlurar, i och med att det är ett stort fokus på ljudet. Jag kan även tänka mig att 3D-hörlurar är optimalt, då ljudet leker lite med en i vissa situationer när du ska lyssna dig till pussellösningar. 

 The Midnight Walk spelas i första person (något annat hade varit märkligt då det kan spelas i VR), vilket gör att det är upp till din fantasi att föreställa sig hur The Burnt One ser ut. Jag tycker detta perspektiv är perfekt för spelet och det bidrar till berättelsens budskap i att vi alla går på vår väg genom livet. Något jag tycker bidrar till inlevelsen är spelets fokus på att lyssna sig till svaret på olika pussel. Genom att hålla inne en knapp kan du stänga ögonen. När du stänger ögonen kan du ibland höra ljud som du annars inte hade hört, vilket i vissa fall kan vara nyckeln till att lösa pussel.  I VR stänger du ögen hos The Burnt One genom att stänga dina egna ögon. Detta är den största skillnaden mellan VR och utan, då jag kan tänka mig att denna mekanik blir mer inlevelsefull om du och spelkaraktären utför samma handling.   

Det förekommer även en del andra pussel. Till exempel ett där du ska lyssna på en berättelse och återberätta den i rätt ordning med hjälp av tavlor, och pussel där du ska använda Potboys eld för att tända mekanismer som lyfter plattformar du kan stå på för att ta dig till nya höjder, för att ge några exempel. 

Det finns ljudinspelningar att hitta runt omkring på kartorna. Vissa av dessa är bara lore för de intresserade, medan andra både är lore och en ledtråd till hur du tar dig vidare. Jag gillar spelets unika approach när det kommer till progression. Det lockar spelaren att utforska miljöerna samtidigt som de hittar vägar att ta sig framåt. Jag som spelare brukar lätt bli irriterad på liknande element i äventyrsspel, men här kände jag aldrig någon frustration över att fastna och jag kände att jag hela tiden gjorde framsteg. Det finns även en del föremål i miljöerna som du kan dekorera ditt rörliga hus med, vilket även det lockar till utforskande.

Tänd din väg framåt

Kontrollerna i spelet är enkla. Du har en knapp för att skicka iväg Potboy för att tända eldar. Du kan även själv tända eld på en tändsticka som du sedan kan tända stearinljus med. Dock slocknar elden om du inte agerar snabbt. Senare i spelet får du även tillgång till ett gevär du kan ladda med tändstickor för att tända ljus som finns på höga höjder. Detta vapen kan även användas för att sakta ner monster som kommer mot dig, men du kan inte döda några med det. Det finns nämligen inga strider i spelet, utan när monster dyker upp måste du smyga förbi dem och gömma dig i garderober som finns utspridda på kartan.  De blir även attraherade av ljus. vilket du kan använda dig av för att ta dig förbi dem. Smygsegmenten känns aldrig övermäktiga eller utmattande, vilket jag ibland kan känna i vissa spel. 

The Midnight Walk kanske inte är ett spel som kommer tilltala alla. Det är ett långsamt spel utan strider med fokus på narrativ med en unik visuell stil. Om det låter intressant för dig är det dock en varm rekommendation från min sida!


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen. Spelet finns även till SteamVR, PS5, samt PSVR2.

The Midnight Walk. Lägsta pris 39.99$ enligt Playstation Store 2025-05-06.

Kod tillhandahållen av Fast Travel Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar