Vad får du om du kombinerar Tower Defense med point & click? Jo du får Taur, men är det en bra kombination?
Storyn är rätt enkel, den elaka robotrasen Imperion säger att den snälla robotrasen Tauron är terrorister, för att Tauron inte gör som de säger. Så de bestämmer sig för att invadera planeten Taurea och invånarna där börjar få panik då de är pacifister och de vet inte hur de ska försvara sig. Men de har tydligen tillräckligt med kunskap för att snabbt kunna bygga vapentorn och andra sorters torn så de kan försvara sig, så det är ju bra. Så jag slåss en strid om dagen och om jag vinner så minskar Imperions kontroll över planeten medan min ökar, men om jag förlorar så ökar deras kontroll istället. Men efter några dagar måste jag välja mellan olika strider och då behöver jag tänka till så jag tjänar så mycket som möjligt. För de striderna jag inte väljer kommer direkt minska min kontroll över planeten, men det varierar från strid till strid. Någon påverka så lite som -3 poäng, medan en annan kommer ge mig -20! En annan del att tänka på är även att de olika striderna ger mig olika resurser, så även det behöver jag tänka på.
Taur är ett intressant Tower Defense. I vanliga fall så måste fienderna ta sig igenom bestämda vägar och jag som spelare placerar ut torn runt den vägen för att skjuta ner dem innan de kommer fram till slutet. Här så placeras alla torn i mitten av banan och fienderna kan komma från alla möjliga håll, både från luften och marken. Sen är det upp till huvudtornet, som kontrolleras av mig, att försöka skjuta ner så många fiender som möjligt genom att använda musen för att sikta och skjuta. Sen kan man köpa torn som placeras runt huvudtornet som kan skjuta fiender, sätta upp kraftfält och även kontrollera mitt luftförsvar. Men för att kunna sätta ut dem så måste jag först göra en research för att kunna använda dem, och sen måste jag betala för att fixa marken runt huvudtornet för att kunna sätta ut dem.
Men för att kunna göra allt det här måste jag först ha energi och material. Dessa får jag genom att spela igenom olika uppdrag och sedan får jag belöningar. Dessa uppdrag varierar i svårighet från Light till Extreme, och det innebär hur mycket motstånd jag kommer att möta på. Låt mig bara säga att man enkelt kan bli övermannad om man inte planerar ordentligt. Jag själv har blivit övermodig ett antal gånger då jag tror att jag har det bra med torn på stridsfältet, bara för att sedan se alla mina byggnader försvinna en efter en. Jag får som tur är tillbaka en del av energin jag använde för att bygga mina torn, men jag kommer inte kunna bygga tillbaka det jag hade så jag får helt enkelt ta och tänka om hela min strategi.
Men det är inte bara mina torn som kostar, all research för att kunna förbättra både torn och vapen kostar energi så jag måste välja att antingen förbättra mina grejer eller bygga fler. Personligen försökte jag förbättra allt jag redan hade så mycket jag kunde, men efter ett tag så fungerar inte den strategin och det är för att jag sällan kan uppgradera skadan på de andra tornen. Jag kan uppgradera deras hälsa och skydd, men det är ju skadan jag är ute efter. Dock så kan jag ju uppgradera vapnen på huvudtornet, samt byta ut dem mot andra om så skulle behövas, vilket jag skulle rekommendera att man fokuserar på. Man kan även uppgradera vapnen på ett annat sätt, och det gör man i Forge. Här så betalar man för att förhoppningsvis förbättrar kvalitén på sitt vapen, men det är även möjligt att den blir sämre, och då är det bara att försöka igen.
Grafiken är inget mästerverk, men jag gillar den. Det är lite kul att se hur träd och stenar går sönder när jag skjuter dem eftersom de uppenbarligen är i vägen för mig. Jag tycker dock det är svårt att se om jag faktiskt siktar på en fiende eller bredvid, eftersom det enda som talar om för mig att jag siktar på fienden är att det dyker upp en liten prick mitt i mitt sikte. Jag har skjutit bredvid så många gånger bara för att mitt sikte var lite bredvid och jag inte såg det, vilket har resulterat i ett antal svordomar. Men designen på alla enheter, både mina såväl som mina fienders, ser riktigt charmig ut. Det känns som att de har hämtat lite inspiration från Transformers, och det fungerar riktigt bra. Kanske är lite fel att sätta ”charmig” och ”Transformers” i samma mening, men det är så jag tycker.
Jag är dock inte lika förtjust i ljuddesignen. Visst, jag gillar att det inte är någon musik under själva striderna, men det resulterar i att alla ljuden från striderna snabbt blir repetitiva, så jag spelar helst utan att lyssna på själva spelet. När musiken väl spelas så är det bara i menyerna, och det är inget som sätter sig på mitt minne, men kan vara trevligt att lyssna på medan jag funderar på vad jag ska göra härnäst.
Jag var lite osäker på det här spelet i början, men ju mer jag spelade desto mer fastnade jag i det. Striderna är korta så man hinner med många bara under en timma, vilket resulterade i att mitt ”bara en match till” tänkande höll på i en timma innan jag fick tillräckligt med självkontroll att avsluta. Det är bara Civilization som har lyckats så väl med detta, och det är kul när det händer, även om det påverkar mina planer för den dagen… Men om du gillar Tower Defense och vill testa på något nytt, så kan Taur säkert roa dig i flera timmar på samma sätt som det har roat, och fortsätter roa mig.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Taur. Lägsta pris 20,99€ enligt Steam 2020-03-09.
Recensionsex tillhandahållet av Echo Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.