Vad händer när du kombinerar konceptet hos Dead by Daylight med världen med karaktärerna och från Dragon Ball? Resultatet blir ett definitivt intressant koncept för ett spel, men är det något att ha?
När jag startar upp spelet skickas jag direkt in i en tutorial, där min karaktär är avsvimmad men väcks av Trunks, en välkänd karaktär inom Dragon Ball. Strax därpå får jag skapa min karaktär med en rätt basic karaktärsdesigner. När karaktären är färdig fortsätter spelets tutorial och jag får lära mig hur jag som survivor öppnar lådor, aktiverar förmågor, hittar speciella nycklar samt vart de ska placeras och hur jag kan lyckas fly om allt annat misslyckas. Under tutorialen är jag en ensam spelare men när jag sedan sätter igång en match på riktigt har jag sex lagkamrater med mig och vi ska försöka överleva mot en enda motståndare, en raider. Låter enkelt va? Ja, det hade kunnat vara enkelt om det inte hade varit för att denna motståndare kan vara en av Dragon Balls värsta antagonister. I dagsläget finns det tre raiders att välja mellan Cell, Frieza samt Maijin Buu som inte någon av dem är en enkel motståndare. Man uppmuntras att undvika konflikt med denna raider för att istället fokusera på att hitta flera nycklar som startar en massiv tidsmaskin. Ibland är det dock nödvändigt att slåss av olika anledningar och då är man ändå inte helt hjälplös.
Alla survivors kan, under en kort stund, förvandlas till de populära karaktärerna från seriens gång. Innan jag påbörjar en match kan jag välja vilka karaktärer min gubbe kan förvandlas till, det kan vara huvudkaraktären Goku, hans rival Vegeta eller varför inte utomjordingen Piccolo? Det finns i dagsläget åtta karaktärer att välja mellan för förvandling, men jag misstänker att den listan kommer att utökas i framtiden. För att kunna förvandlas behöver man samla på sig energi under matchens gång, ju mer energi man har lyckats samla på sig ju starkare karaktärer kan man förvandla sig till i fyra olika nivåer. Är ju inte helt fel att kunna förvandla sig till Goku mot slutet av en match för att uppehålla Cell medan resten av gänget startar upp tidsmaskinen som ska återställa tidsrevan som har skett och skickar tillbaka Cell till sin egen tid. Energin som används till förvandlingar finns i batterier i särskilda lådor utspridda på banan, det är dock inte garanterat att det är ett batteri som ligger i lådan, utan det kan vara andra föremål som kan komma till nytta.
Jag är dock inte förtjust i hur man låser upp nya karaktärer att förvandla sig till. Det sker via en gacha-maskin och nu undrar du kanske vad det är för något. Det är en maskin där man lägger in ett mynt, snurrar runt ett hjul och får sedan en kapsel med något i. Ibland kan det även vara tuggummi. Grejen med de här är att de är slumpmässiga och man vet aldrig vad det är som kommer att trilla ut. Samma princip gäller här, spendera lite valuta och hoppas på turen att du kommer få den du vill ha. För att göra det hela lite svårare är det dessutom ranker på de olika karaktärerna vilket innebär att det kan ta tid innan rätt gubbe trillar ut. Att de här maskinerna dessutom tar en valuta som köps för med riktiga pengar gör ju inte saken bättre, och om man dessutom lägger till att vissa karaktärer då har extra bra förmågor som är låsta bakom de här maskinerna. Ja, humöret förbättras ju inte direkt av det. Det går även att köpa kosmetiska grejer för riktiga pengar, vilket jag inte har lika stora problem med eftersom det inte resulterar i att den med störst plånbok vinner.
Om man får chansen att spela en raider går det att välja innan matchen börjar att välja vilken av de tre skurkarna man vill spela som. Till skillnad från survivors behöver raiders först fokusera på att hitta civila som de sedan dödar på olika sätt för att öka i styrka. Det går visserligen lika bra att döda survivors, men det finns en risk att de dödar en om man inte är tillräckligt stark. Civila bjuder inte på något motstånd utan de gömmer sig, skriker efter hjälp och bara väntar på att dödas och absorberas. Dock kan survivors rädda de här civila från att möta ett hemskt öde, och om de gör det finns det betydligt mindre att absorbera vilket resulteras i att det kanske inte går att komma till sin starkaste form. Om vi till exempel tar Cell som exempel börjar han i larvae-stadiet och går sedan igenom sina olika stadier tills han blir sin perfekta form. I larvae-stadiet är han tillräckligt stark för att kunna irritera survivors men tål dock inte särskilt mycket stryk, om man bara går upp en nivå i styrka får survivors helt plötsligt betydligt större bekymmer. Om de har samlat på sig tillräckligt med energi för att kunna förvandlas till någon annan kan de tillfälligt bjuda på en strid, men många gånger kommer det sluta med att survivorn som är i strid förlorar.
En match går till på följande vis: Alla karaktärer spawnar in på olika platser på banan. De börjar, förhoppningsvis, omedelbart med att leta efter sina objektiv för att vinna. Survivors letar efter nycklar och raidern letar efter offer. Det finns en timer i skärmens vänstra hörn som räknar ner från 15 minuter, om survivors inte lyckas med sitt uppdrag innan tiden är slut vinner raidern. När en raider lyckas att gå upp till nästa nivå kan de även förstöra en av de olika zonerna som finns på banan. Det finns ett taktiskt element till att förstöra zoner, även om det ibland bara är kul. Säg att survivors har lyckats sätta upp nycklar i zon A och C, om raidern förstör någon av de här två zonerna kommer det att sakta ner uppladdningen till tidsmaskinen, vilket då ger raidern mer tid att ha ihjäl alla. Men om survivors spelar smart och samlar på sig energi kan de gå samman för att ta ner raidern. Det är svårt, men ändå genomförbart.
Banorna som finns att spela på känns lite för stora för mitt tycke. De är uppdelade i olika zoner och alla har en nyckel som behöver hittas för att aktivera tidsmaskinen. Det är lite rörigt att hitta rätt och veta vad man ska göra i början, trots tutorialen, och att ha en kontroll som inte alltid gör som jag vill hjälper inte. Det har hänt mer än en gång att jag har sprungit in i träd eller missat en attack för att kontrollen inte riktigt vill samarbeta, känns som en viktig grej att ha ordning på i ett sånt här spel. Knapparna som används är dock smidigare än rörelserna man gör, det är enkelt att kunna gömma sig med en knapptryckning, samt hur man använder de grejer som plockas upp, som en Dragon Ball-radar. Det finns sju drakbollar på banan att hitta och alla är funna kan man ta med dem till ett altare där draken Shenrong uppenbarar sig och uppfyller en önskan. Jag hade gärna sett lite mer intressanta önskningar än att buffa laget, läka sår eller öka ens nivå för att kunna förvandla sig till starkare karaktärer. Den här draken kan ju, enligt serierna, kunna uppfylla nästan vilken önskning som helst! Varför kan den då inte återuppliva en fallen kamrat, försvaga raidern eller ge mig en av nycklarna? Till och med Anden i Aladdin kan göra mer trots sina begränsningar!
Grafiken är inte något speciellt i mitt tycke, det ser ut som ett animéspel med sina mangakaraktärer i 3D-modeller som springer runt bland områden som allmänt ser rätt basic ut. Det ser inte på något sätt dåligt ut, men efter att ha spelat ett antal olika spel baserade på animés tycker jag inte att de verkar utvecklas med sin grafik. Men samtidigt, varför ändra något som fungerar? Musiken och ljuddesignen är lite samma sak där, men det låter bra när man spelar. Plus hjärtslagen som hörs när en raider är i närheten och man spelar som survivor bidrar definitivt med en panikartad känsla som passar in bra.
Jag ska vara ärlig, av alla olika mangas och animés som finns i världen man hade kunnat göra ett asymmetriskt överlevnadsspel där majoriteten av spelare ska försöka att undvika en i stil med Dead by Daylight eller Predator: Hunting Grounds trodde jag inte Dragon Ball skulle vara ett alternativ. Ni vet, Dragon Ball, serien där karaktärer ständigt slåss mot starka motståndare och ständigt blir starkare. Nu beskrev jag visserligen all manga inom shounen-genren, men det hör inte till saken. Jag känner bara att Dragon Ball är en serie som inte riktigt passar in till den här sortens spel. Att sju spelare ska smyga runt på, egentligen rätt stora, banor för att aktivera en tidsmaskin som återställer en tidsreva, samtidigt som en spelare försöker hitta alla och döda dem känns mer passande för Attack on Titan. Ja, bortsett från tidsmaskinen då. Hela den här biten hindrar mig från att ha kul när jag spelar mest för att det känns som en skum kombination som inte fungerar för mig. Med det sagt tror jag ändå att om man gillar Dragon Ball eller den här typen av spel mer än vad jag gör kan man ha rätt kul.
Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Spelet finns även till Playstation 5, Xbox One/Series X|S, Nintendo Switch och PC.
DRAGON BALL: THE BREAKERS. Lägsta pris 270 kronor enligt Prisjakt.nu 2022-10-25.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.