Innehållsförteckning
Ibland motsvarar bara inte ambitionerna slutresultatet. En känsla som aldrig varit mer ’spot-on’ än med Streamplifys nya MIC Pro. Denna RGB-försedda USB-mikrofon ser onekligen gedigen ut vid första anblick, men kort därefter djupdyker ens åsikt, när saker och ting visa sig vara allt annat än bra…
Överblick
Streamplify har under senaste tiden tagit goda steg mot att få ett gott erkännande. I MIC Pro:s fall såg det därför initialt spännande ut då det kom med en samplingrate á 192kHz via 24bit. På pappret högupplöst samt med brett register. Att mikrofonen även bjöd på oljudsreducering, fyra olika upptagningsmönster (Stereo, Omnidirektionellt, Cardioid och Bidirektionellt) gjorde att vi spetsade öronen extra mycket. Dessvärre för Streamplify hänger mycket på utförande, och inte på rå prestanda…
Designval, konstruktion och potential
Merparten av MIC Pro är gjord i hård plast, där endast dess fot är i metall. Mikrofonens lätta vikt parat med dess luftiga konstruktion gjorde att förtroendet snabbt sjönk dessvärre. Förvisso räddades detta upp då Streamplify även slänger med en ’shock-mount’ vars intention är att minimera upptagning av vibration i omgivningen. Tacksamt i sig självt givetivs! En som dessutom smidigt kan skruvas av och fästas på andra 5/8 gängor. Det vill säga, den kan lätt fästas på en mikrofonarm.
Dess front kommer med en RGB-belysning som skiftar i färg som när du klickar ner det hjulreglage som kan hittas där vilket enkelt byter funktionalitet. Med denna kan du justera ingångsvolym, medlyssningsvolym och dess inbyggda ’noise reduktion’-funktionalitet som medföljer. Schysst att få med dessa möjligheter från start!
Att den utöver allt detta även har en ’touch’-knapp på toppsidan av mikrofonen för att stänga av ljudupptagningen samt 10 RGB-profiler gör ändå att våra förväntningar sakta men säkert steg. Många positiva aspekter, men sedan kom eldprovet – d.v.s. själva ljudkvaliteten… Oh boy!
Ljudkvalitet
Sång & instrument
Det första som bör sägas är att utifrån dess grundinställning, sett till ljudupptagning var det acceptabelt. Det var en oväntat tunn, men tydlig ljudbild som uppenbarade sig – men en som definitivt inte lämnade några bestående spår hos mig. För just sång kunde den servera en adekvat upplevelse, men dynamiken och bredden saknas – för att inte tala om att dess högre toppar (diskant) kunde vara lite väl skräniga. På gränsen till distorsion rentav. Av samma skäl skulle jag säga att instrument bör undvikas. Akustisk gitarr var i våra tester under all kritik – men som tillverkarens namn vittnar om, är det streaming och det talade ordet som är målet…
Podcasting och ’spoken word’
Under de initiala stunderna med mikrofonen var den sett till det talade ordet alldeles acceptabel. Sett ur streamingsammanhang kommer den duga, oavsett om det är med kompisar över Discord, i en stream eller mitt i en spelmatch. Här kan MIC Pro förse er med vad ni behöver rent kommunikativt. Dess ljudkvalitet uppfattas dock ännu fortfarande skränig och är ingen jag skulle rekommendera om du sysslar med podcasting. Denna är enbart för kommunikation som bäst.
Det är dock här vi stöter på en av de absolut största stoppklossarna; dess interna oljudsreducering. Till att börja med är manualen knapphändig – och minimal i sitt utförande. Den lilla fakta du kan utröna är sparsmakad, och vad den säger är att du kan skifta mellan olika funktioner genom att hålla inne det reglage som hittas på mikrofonens front. Problemet är dock att reglaget i sig roterar oändligt åt båda hållen, och tycks inte ha några fixerade punkter – utöver ett litet riktmärke placerat på dess yta.
Detta innebär i praktiken att när du byter funktion – säg mellan att ändra till medlyssning och sedan till mikrofonupptagning (gain), är den nya placeringen till synes startpunkten för nästa funktion. Detta innebär att du lätt kan tappa bort var eller hur mycket du ökat/minskat i dessa inställningar. Lägg därtill en av de absolut sämsta oljudsreduceringsteknikerna på många år och vi får ett recept på misslyckande. Inte nog med att oljudsreduceringen i sig var alldeles för aggressiv, alla dessa knapptryckningar gjorde dessutom att vi inte kunde återställa till grundinställningen. Ljudupptagningen kom att bli antingen för skarp eller för svag, och blev därför aldrig i närheten av tillfredsställande. Lägg därtill att dess reglagehjul snurrar oändligt åt båda hållen, och vips så blir det omöjligt att återställa.
Hela denna upplevelse genomsyras av medelmåttighet på en helt ny nivå. Ärligt talat försökte jag nollställa mikrofonen ett par gånger, men icke – den fortsatte att antingen ’peak’a ljudet på ett grovt manér, eller att oljudreduceringen blev så aggressiv att den klippte bort vartannat ord. Ljudkvaliteten var för det talade ordet på gränsen till acceptabelt innan, men dessa funktioner och otydligheten med att återställa – eller för den delen justera i allmänhet gjorde att upplevelsen milt sagt blev undermålig. Ärligt talat fann jag Streamplify CAM Pro mer effektiv på vissa sätt än denna mikrofon. Den kunde även leverera bild samtidigt…
Upptagning – känslighet för slag/knuffar
Därefter kommer vi till dess fot och hur lätt den plockar upp omkringliggande objekt eller för den delen skrivbordet (eller vad nu för yta den står på). Självklart plockar bordsplacerade mikrofoner upp omgivningen och underlaget de står på – men med ’shock-mount’ hoppades vi på bättre resultat. Oavsett om du bara nuddade underlaget mikrofonen stod på eller om du rentav gjorde något på ett avstånd – allt plockades upp enormt. Visst, du kan justera upptagningen med dess hjulreglage, men som du märkt innan är detta otydligt och kom aldrig att kunna förbättras.
Köpa eller inte köpa?
Det tråkiga här är att egentligen merparten av upplevelsen, allt från uppackning till användning genomsyras av undermålighet och förlorad potential. Med ett frekvensomfång mellan 70Hz – 20kHz, 1K Ohm och 3.5 mm kontakt för medlyssning verkade det ändå finnas några potentiella räddare i nöden. Dessvärre för MIC Pro är ljudkvaliteten under all kritik, och sättet på hur du ska justera detta gör att du aldrig får pli på hur tusan du optimerar det.
Det hade kanske kunnat lösas bättre genom en betydligt mer genomgående manual istället för den lilla papperslapp med miniatyrtext på – men icke sa nicke. Istället dras du med en mikrofon som ändå kostar uppåt 1 400 – 1 600 SEK, har ytterst tveksam konstruktion, dålig ljudkvalitet och ogenomtänkt design. Det är givetvis schysst att Streamplify försökt få in oljudsreducering eller påverkbara funktioner direkt via ett reglage på fronten – det är ändå en USB-mikrofon – men det slutgiltiga resultatet går bara inte att rekommendera på något som helst sätt. Tvärtom, skulle jag säga att ni ska undvika denna mikrofon helt och hållet. Vad som helst är bättre – till vilket pris som helst. Tråkigt men sant…
Modell |
MIC PRO |
Färg | Svart |
Sensortyp | Ø14 mm kondensorkapslar |
Kondensornummer | 4 |
Pick-up mönster | Stereo, rundstrålande, kardioid, dubbelriktad |
Samplingshastighet | 192KHz/24bit |
Frekvenssvar | 70Hz – 20kHz |
Signal-brusförhållande | -31 dB ± 3 dB |
Ljudtrycksnivå | 110 dB |
Impedans | 1K Ω |
THD | <3 % (vid 1 kHz) |
Ljud ut | Ja, 3,5 mm jack |
Mute-funktion | Ja |
Ljuseffekt | 10 lägen, 2 RGB lägen |
Kraft krävs | 5V 300mA |
Plug & Play | Ja, standard UVC- och UVA-protokoll |
Kopplingstyp | USB-C |
Kabellängd | 180 cm |
RGB-effekt | 10 typer (långt tryck för att slå på/stänga av) |
Stativ kompatibel | Stöd standard 5/8” huvud |
Recensionsex tillhandahållet av Streamplify.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Streamplify MIC Pro. Lägsta pris 1 472 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-06-21.