Hem RecensionerSpelrecensioner 10.000.000

10.000.000

av Alexis Winoy

Har du det lite tråkigt i vardagen? Gillar du casual spel som Bejeweled men saknar den där lilla extra utmaningen? Ska du ta en lång tågresa från Malmö till Kiruna och behöver något spel att sätta tänderna i? Då kanske 10.000.000 är något för dig!

 Vad för slags spel är detta?

10.000.000 är ett spel som mixar match-3 genren med ett RPG element. Det är tyvärr inte lika underhållande och utvecklat som Puzzle Quest-spelen men 10.000.000 är inte en fullständig katastrof. Tvärt om. Visuellt ser det inte komplext ut, många spel i dess kategori slår 10.000.000s grafik med hästlängder. Spelet har en enormt charmig retro-anda, både när det gäller grafik och musik/ljud. Musiken kanske inte går hem för alla, sätt på en Spotify-playlist i bakgrunden och njut av ett casual/action/RPG/arkad-spel med högt tempo!

 Trots ett horribelt gameplay för PC (med enbart musen att använda i ett ”slide” baserat spel är det uppenbart att 10.000.000 är avsett för en smartphone  eller en tablet-enhet) kan du ändå få några roliga timmar under en regnig sommardag. Är du dock ute efter att få alla achievements måste du vara beredd på en lång och smärtsam grind. Detta beror på mycket irriterande RNG (RNG står för Random Number Generator, ett övre väsen som bestämmer om du har tur med t.ex. loot eller inte; många [MMO]RPG-gamers brukar be till detta mystiska övre väsen).

 Men hur fungerar spelet?

Låt oss gå in på hur spelet fungerar. Du börjar med en enkel karaktär; den är instängd i en plats med gallerförsedda dörrar. Du vill naturligtvis bryta dig loss från detta fängelse. För att göra det måste du få en score på 10 000 000 poäng. Enkelt, eller hur? Nja, inte riktigt. Din karaktär är svag och för att bli starkare och avancera i spelet måste du samla supplies och guld. Hur gör man det? Du måste beväpna dig och ge dig in i fängelsehålor, såklart!

Väl inne i en dungeon börjar spelet. Först ser du bekant match 3 ”bräda” och du börjar att matcha brickor som du så bör i typer av spel som detta. Snart kommer du att märka att det inte bara är tänkt att matcha dem, du måste nämligen matcha vissa brickor vid vissa tidpunkter. Din karaktär kommer att stöta på fiender med olika förmågor och svagheter och att veta när man ska matcha svärd eller spiror kan hjälpa dig att undvika en massa problem! Då och då kommer du över låsta kistor och dörrar som du behöver öppna. Det gör man genom att – såklart – matcha nycklar. Ibland kommer du att få ett värdefulla objekt genom att öppna kistor. Men det finns även kistor du kan matcha på själva ”spelbrädan”. Dessa objekt kan användas för att hjälpa dig att komma vidare och klara av de olika nivåerna. Det finns även trä och stenar som du behöver samla ihop för att uppgradera de olika butikerna, vilket behövs för att bli starkare och avancera.

Jag tyckte 10.000.000 var mycket roligt i början, särskilt när det kändes som om du gjorde framsteg. Varje ny rank du låser upp är en högre svårighetsgrad, och med varje rank finns det flera utmaningar att avklara som i sin tur ger dig olika bonusar. Men när du har nått högsta rang och slutfört alla bonusar det är då spelet förlorar lite av dess potential. Det krävs hel del tur och tålamod att ens nå ett resultat på 10 miljoner poäng oavsett vilken svårighetsgrad du kör på. Jag lyckades tillslut få 100% (Steam achievements inräknat) av spelet efter nästan 13 timmars speltid. Jag har läst om människor som fortfarande inte har kunnat få 100% efter 30 timmar, så ha detta i åtanke om du letar efter ett enkelt spel att få 100% achievements på. Skicklighet kan tyvärr inte ta dig hela vägen i mål.

 Mina tankar

Trots alla brister och trist end game så var 10.000.000 kul att spela när jag inte kände mig alltför stressad. Ju längre du kommer, desto snabbare måste du vara på att matcha brickor. Du måste kunna märka av när ramen på spelbrädet blir rött (när fiender attackerar eller annan händelse) eller blir grönt (när karaktären promenerar lugnt och sansat – not a care in the world!) och därefter anpassa sig på bästa möjliga sätt. Det tar tid att vänja sig hur spelet fungerar, särskilt när det gäller att matcha brickor genom att skjuta rader och kolumner upp eller ner. Det kan vara väldigt frustrerande ibland och jag önskar utvecklaren hade tänkt på detta när spelet portades till PC. Det är redan ett utmanande spel och tro mig, att av misstag besegras på grund av att brickorna inte matchades korrekt är enormt irriterande.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen

Spelet kan kirras här: http://store.steampowered.com/app/227580
Prisbild –  Steam ca 50 kr / IOS / Android ca 30 kr

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar