Ace Combat 7: Skies Unknown låter spelarna ta kontroll över spakarna och ge sig ut i skyarna. Intensiva strider långt över marken, där du behöver undvika att bli nerskjuten, samt visa att du är ett flygaress för att komma segrande ut ur striden. Men hur bra är det egentligen och vad kan du som spelare förvänta dig, av ett nytt spel av denna serie.
Ace Combat 7: Skies Unknown är det sjunde spelet i huvudserien av Ace Combat och återkomsten till en långlivad serie efter fem års väntan. Om jag ska vara ärlig så har jag inte spelat så många flygarspel, men man är ju nyfiken och öppen inför nya saker samt att det är alltid kul att ta sig an en helt ny genre. Så var nu snälla mot mig då jag är en noob i luften!
I en konflikt mellan Oceanska federationen och Kungadömet Erusea, där Erusea gör en blixt attack mot de Oceanska militärinstallationer som finns och påbörjar det andra Useanska Kontinentala kriget – en stark start för spelet. Vi tar oss an rollen som ”Trigger”, en pilot i det Oceanska flygvapnet. Trigger och de andra piloterna slåss mot en storm av automatiserade drönare som inte behöver vila och flyger snabbare och är kvickare än alla vanliga piloter. Det är ödesmättande strider som komma skall, men för att kunna ge frihet till det Oceanska folket så kan dom inte misslyckas. En hel kontinents öde ligger i dina händer.
Det är däremot en rätt generisk story, där två krigande fraktioner slåss mot varandra, och min känsla för vad de försöker presentera lyckades aldrig väcka mitt intresse trots att de försöker fånga in spelaren med olika karaktärers öden i spelets mellansekvenser. Men hej, vad kan man förvänta sig, det är ett krigsspel! Du spelar inte detta spel för storyns skull.
Under spelets gång så kommer man att få ta del av 20 varierade uppdrag, vilket är uppskattat. Du kan t.ex. spela uppdrag där du ska skydda en bas från fientliga bombplan, eller snirkla dig igenom radarfält för att ta ut en bas försvar och rädda en mycket viktig person. Mångt och mycket så kommer man få många timmar i luften, med många luftstrider som verkligen kommer sätta din förmåga som pilot på prov.
Du kommer kunna köpa nya plan, specialvapen och tillbehör, allt för att du ska kunna få ett övertag i luftstriderna. Under varje uppdrag så tjänar man MPR (spelets valuta) på hur bra man gör ifrån sig under uppdraget, det baserats på hur snabbt man klarar av dem och om man tar ut extra mål. Så om man verkligen vill köpa till sig det bästa planet, med de bästa vapen så måste man verkligen gå in för att krossa allt motstånd snabbt och effektivt. När man uppgraderar sina plan så finns det ett begränsat antal platser som man kan använda för uppgraderade vapen och tillbehören. Antal platser varierar för alla plan, så man får ha uppsikt så att man väljer rätt.
Inför varje uppdrag så får man en grundlig genomgång, där man får lite story och vad man har att förvänta sig under uppdraget. Man får där information på vad för vapen som kan vara bra att välja, t.ex. om man kommer göra många attacker mot mål på marken eller bara luftstrider så kan valen avgöra ganska mycket. Efter genomgången så kommer man kunna välja vilket plan och tillbehör man vill ha på det, så här gäller att välja rätt då hela striden kan avgöras på ditt val.
Om man går vinnande ur striderna så får man uppvisat hur bra man har gjort ifrån sig, hur många plan/drönare eller sekundära objekt du har skjutit. Man får även möjligheten att se uppdraget ur andra synvinklar och även se en datamodel av din flygrutt och när du skjuter ner en fiende.
Ser man förresten till det mer ytliga – ljud och bild, så finns det verkligen inte mycket att slå ner på. Grafiken är väl-optimerad, snygg och förvånansvärt detaljrik för denna typ av spel. Jag menar, de kunde lika gärna ha skippat mycket av detaljerna på marken, men nej, det lät de inte gå till spillo. Visst snackar vi inte Crysis, men de gör sitt jobb väl, samtidigt som de håller spelet i en bra frame-rate. Men sedan har vi även musiken, som är orkestral och verkligen en pampig och inlevelsefull sådan. Något som jag personligen kände passade riktigt bra tillsammans med spelets utseende och stil.
Multiplayer finns såklart också, där du kan köra ihop med upp till 8 kompisar i Team Death Match eller Battle Royale. I Team Death Match så är det två lag mot varandra, vinnaren är den som tjänar ihop 250.000 poäng. Battle Royale är alla mot alla och vinnaren är den som tjänar ihop 100,000 poäng.
För dig som kommer köra spelet på Playstation 4 (som jag har gjort) och som även äger ett Playstation VR, så kommer du få tillgång till några uppdrag i VR (vilket är exklusivt till Playstation 4 i ett år). Här vill jag poängtera att jag inte kom längre än 10 minuter in i första uppdraget, och efter att ha svängt runt hejvilt och skjutit ner plan till höger och vänster innan min mage gjorde sig hörd. Jag kan rekommendera att köra VR uppdragen om du har en järnmage, eller i alla fall en tåligare än mig. Även nu när jag skriver recensionen timmar senare så känner jag mig fortfarande illamående och kommer inte starta upp VR-läget i första taget. Men trots det så tycker jag att det är kul att de tar med VR uppdrag, då det var en helt annan känsla att sitta i cockpiten av planet och titta runt istället för att spela i tredjepersons som man gör i det vanliga spelet.
Något som dock känns lite frustrerande är att spelet känns som det ej är riktigt balanserat i gameplayet på vissa banor, detta då man ibland kör uppdrag igenom utan problem för att möta en vägg av motstånd som känns som man kör på högsta svårighetsgraden. Hade det problemet på en bana som jag försökte många gånger, utan framgång och det var som att AI:n helt plötsligt hade höjts med 300%. Jag dog gång på gång och förstod ej vad jag gjorde för fel, fast jag följde vad som hade sagts i genomgången och valt rätt saker. Men hoppas att sådana balanseringar kan fixas senare så att fler inte behöver känna av en frustration och undran vad man gör fel.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Ace Combat 7: Skies Unknown. Lägsta pris 429 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-01-18
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.