NZXT H7 Flow

Vitaste av de vita?

av Fredrik Olsson

NZXT har släppt många chassin under de senaste åren och den nya H7 Flow hänvisar mer åt vilket håll det barkar i fortsättningen. Nåja det är i alla fall vad vi önskar. Om det innebär att H7 Flow i sig är helt ”rätt”… ja det återstår att se.


Med vitt, svart eller en mix av de två färgerna som nya H7 Flow kommer i sett till utföranden. Detta mer öppna midtower chassi har ett tydligt fokus, vilket är just luftflöde. Med sin perforerade front, två tysta 120 mm fläktar (en i fronten, en på baksidan), blir det ännu tydligare att just temperaturhantering är i fokus. Varför inte fler fläktar kommer med från start för chassit som ändå kostar runt 1 400 – 1 600 kronor är dock lite underligt kan jag tycka. Inte för att denna prisklass riktigt dikterar det, men med det stora fokuset på just kylning hade jag gärna sett minst två fläktar i fronten från start – eller rentav tre. Ungefär som Fractal Design gör med sin Torrent-serie (Torrent Compact / Torrent ). Men visst, de chassina kostar någon hundralapp till, så det kan jag väl ändå köpa utifrån dess prisbild.

Vad NZXT däremot har stora mängder av är charm och stil. I vårt fall var det det den vita varianten som dök upp, och nog kan man säga att dess strikta men välkända design ändå håller riktigt bra. Förvisso är dess perforerade uppsyn lite mer av en förvärvad smak, men trots det känns det som att dess enkelhet kommer fungera för de flesta där ute. Är du dessutom någon som prioriterar temperaturer så märkte vi att luftflödet verkligen gjorde skillnad. Vad som på pappret var en variabel på cirka 5-8 grader i snitt kan tyckas lite, men för en dator är det en påtaglig skillnad. Det innebär att om du förser den med än mer fläktar, och gärna en toppmatad AIO lösning där luft slungas ut även via dess toppanel, ja då kommer man verkligen få sig ett härligt chassi sett till överklockning.

Både frontpanel och toppanelen har stöd för hela 360 mm långa radiatorer (AIO lösningar) – något som går hand i hand med den lätthanterliga konstruktionen. Chassit har ett helt underbart kabelhanteringssystem bakom sidokåpan med tydliga kabelkanaler samt en konstruktion som mer eller mindre är verktygsfri. Du kan med andra ord alltså öppna sidor och byta kort i chassit utan att ens behöva några verktyg.

Men där det är givmilt sett till luftflöde, märker vi av ljudvolymen desto mer. Dess perforerade design, en AIO lösning och ett grafikkort senare och du får en surrande liten dator. Förvisso kan vi inte säga något om AIO lösning eller grafikkort, då dessa dikteras av användaren och därför kan variera i både styrka och ljudnivå. Men sett till just chassits själva konstruktion är det en tunnplåtad historia där ljudet lätt färdas ut mot alla riktningar. Så även om du försöker ändra exempelvis dina fläktkurvor i BIOS för att få ner deras RPM (och i förlängning ljudnivå) kommer detta vara något du får leva med.

Med det sagt är detta inte det absolut mest högljudda chassi vi varit med om, och även om ljudet färdas ur det lättare ska jag inte påstå att det är något nytt fenomen för ett chassi av denna typ. Hela poängen är som sagt att kyla ner innandömet – så det ska givetvis prioriteras sett till sin slutliga bedömning.

Det tråkiga är nog mest att trots sina styrkor är det få saker som NZXT gör nytt med H7:an. Dess design är genomtänkt – men väldigt traditionell. Det kan innehålla 400 mm långa grafikkort, hela 185 mm höga CPU kylare och de redan nämna 360 mm långa AIO kylarna. Allt detta är okej… men varför snåla på frontens USB portar? Det är fortfarande bara en USB-C 3.2 (Gen 2) och två USB 3.2 (Gen 1), vilket jag tidigare beklagat mig över. Jag anser att om möjligheterna att ha tre-fyra USB portar i fronten borde vara standard, då ett chassi ändå oftast är tänkt att användas under väldigt lång tid – och då är antalet USB portar något som förr eller senare behövs. Vad som också saknas är ett controller-kort, skulle man vilja styra belysning och fläktar mer ingående. Detta är förvisso inget som riktigt är helt standard än, men med tanke på att stil och utseende är ett stort fokus på detta chassi saknas det ändå tydligt här.

Men men… det är givetvis en detalj på det stora hela, och om jag ska vara lite motsägelsefull, så är det givetvis ändå skönt att NZXT levererar något pålitligt här. Något som samtidigt bäddar för uppgraderingar (sett till storlek) och är fint att se på. Ibland måste man inte revolutionera, mer än att bara ge något som är värt pengarna. Det är vad NZXT H7 Flow ändå gör… och därför blir det ändå en rekommendation i slutänden!


Specifikation
Formfaktor: ATX
Moderkortsstöd: ATX, mATX, Mini-ITX, E-ATX
Max bredd moderkort: 272 mm
Meshfront: Ja
Ljuddämpad: Nej
Fönstersida: Ja
Dammfilter: Ja
Expansionsplatser: 7 st

Hårddisk / Optisk media

2.5″ (standard): 4 st
Delade 2.5″/3.5″ (standard): 2 st

Frontpanel

Ljudutgång (3.5mm): Ja
USB 3.0/3.1 Gen 1: 2 st, 1 st interna kontakter
USB 3.1 Gen2 Type-C: 1 st, 1 st interna kontakter

Fläktar / Fläktplatser

Medföljande fläktar: 2 st 120mm
Fläktplatser fram: 3 st 120mm eller 3 st 140mm
Fläktplatser bak: 1 st 120mm eller 1 st 140mm
Fläktplatser topp: 2 st 140mm eller 3 st 120mm

Vattenkylning

Radiator fram (max): 360mm
Radiator bak (max): 140mm
Radiator topp (max): 360mm

Mått och vikt

Max höjd CPU-kylare: 185 mm
Max längd PSU: 200 mm
Formfaktor PSU: ATX PS2
Max längd grafikkort (standardutförande): 400 mm
Bredd: 230 mm
Djup: 480 mm
Höjd: 505 mm
Vikt: 11.36 kg

Recensionsex tillhandahållet av NZXT. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.

 

i samarbete med PriceRunner

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar