Att utreda mord under tiden som man får besök från förvånande personer, politiker och skådespelare är inte lätt. Speciellt inte när allt detta sker i ens taxi. Att lösa dessa gåtor är något som Monkey Moon och BlackMuffin Studios sett till ska vara utmanande.
Spelet Night Call har dragit mig tillbaka (Läs förhandstitten av spelet här. -Red. Anm). Med en full release så tar jag mig an det ännu en gång för att få veta mer om spelet samt morden som pågår. Jag har tidigare spelat igenom ett demo av spelet som jag ansåg verkade lovande och nu är det upp till bevis! Kan Night Call hålla sig mot förväntningarna som dess demo skapade? Det är någonting jag helt klart tror att spelet klarar till viss del.
Direkt när jag kommer in i spelet ser jag en av de stora sakerna som släckte lite av min entusiasm. Spelet har tre olika scenarion som man kan spela. Jag tänker först att dessa kommer vara kopplade på något sätt men det verkar inte som det. Efter att ha prövat två av dessa startar de likadant och man spelar samma karaktär. Det som skiljer sig är utredningen. Jag skulle gärna sett dessa som kapitel i spelet istället. Eftersom du var till stor hjälp i den första utredningen vill polisen ha din hjälp i nästa. Jag tror detta sätt att lägga upp det ger mer plats för karaktärsutveckling och kan göra så att spelarens val får mer betydelse.
Själva storyn är dock lovande. I den ”lättaste” utredningen ska man hitta en mördare som kallas för ”The Judge”. Personen dödar offer som han anser inte har fått ett passande straff för de saker de har gjort. Detta är en så viktig del i denna genre av spel och det känns bra att utvecklarna lyckats fått en så bra story igenom spelet.
Av det jag spelade i tidigare demo så har inte mycket ändrats i den spelmekanik som finns i spelet. Du pratar fortfarande med dina passagerare, får ledtrådar och hittar bevis när du besöker olika platser. Allt detta samlas i den enda nya mekaniken i spelet som är utredningsbrädet där alla ledtrådar man hittat samlas. Här kan du koppla dessa till de olika misstänkta personerna för att se vem som verkar mest misstänksam. Denna nya funktion lägger till en bra känsla när du samlar ledtrådar och jag fick känslan av att jag kom ihåg saker lättare tack vare detta. Utöver detta består utredningen av att du genom spelet träffar olika kunder när du kör taxi. Dessa kan ge dig ledtrådar om du säger rätt saker samt att du ibland får många konstiga träffar med personer som letat upp dig. Man måste ofta vara försiktig med vad man säger då detta lätt kan komma tillbaka och straffa dig om man ger fel information till fel personer.
Spelets grafiska stil och ljuddesign hjälper mycket med att sätta stämningen men gör inte så mycket mer. Det är ett väldigt stilrent tema genom hela spelet när det kommer till den grafiska stilen och ljuddesignen lägger också till detta. Eftersom att detta är ett spel helt baserat på val så kan dessa också vara mer spartanska eftersom att spelaren inte behöver mycket information för spelets mechanics.
Jag tycker fortfarande samma sak som efter att jag spelade deras demo. Spelet är roligt, intressant och sätter en lätt in i dess stämning. Det jag tycker är lite tråkigt är att de olika fallen inte verkar har någon koppling till varandra av vad jag har märkt när jag spelat.