Släta däck mot asfalten låter. Släta däck i gruset knastrar. Släta däck i luften tittandes på himmelen i tystnad. Hjälmen mot gruset knastrar. Motståndare passerar, motståndare passerar…
MotoGP 24 är precis som siffran 24 ger en ledtråd om. Årets iteration av Moto GP-spelet från Milestone. Är du inte insatt i MotoGP så rör det sig om roadracing, motorcyklar med släta däck och mängder med hästkrafter som åker runt på asfaltsbanor runt om i hela världen. Vi har på oss läderställ och det står apatiska lättklädda damer och håller i paraplyer bredvid oss på startrakan. Nu har vi gått igenom premisserna så låt oss starta motorerna, dra in kopplingen, lägga i första växeln och släppa ut kopplingen med full gas.
MotoGP 24 har inte bara MotoGP-klassen utan även Moto 2 och Moto 3 (även Moto E i framtiden). Moto 3 är minsta klassen, och då pratar vi motorvolym vilket innebär lite långsammare motorcyklar generellt. En bra startpunkt både på riktigt och i ett spel. Ett naturligt steg in i denna hårda värld. Moto 2 är nästa steg. Större motorer och tyngre chassi och slutligen roadracingens Formel 1, Moto GP. Motorcyklar med motorvolym på över 1000 kubik i som inte behöver vara i produktion till skillnad från i de övriga klasserna. Mer hästkrafter än de flesta vardagsbilarna fast på 2 hjul med betydligt mindre kontaktyta med asfalten. MotoGP 24 innehåller de officiella teamen och de förare som hör till.
Som vanligt är karriärläget det som lockar mig mest och jag slänger mig rakt in i det. Jag får börja med att välja hur mycket hjälp jag vill ha, bromshjälp, gashjälp, styrhjälp och allmän livshjälp. Envis och med inställningen att jag är världsbäst i all typ av racing, både på riktigt och virtuellt så stänger jag av all hjälp det första jag gör. Ut på banan på min Moto 3-mc och rakt ut i gruset. Upp på hojen igen och två kurvor senare besöker jag grusfållan åter igen. Jag insåg att jag alltid haft svårt att komma in i roadracing-spel efter att spelat andra racing-spel ett tag då det är lite annorlunda exempelvis bilracing. Detta gjorde så att jag slog snabbt igång alla hjälpmedel som fanns att tillgå. Det innebär att det i praktiken nästan går att låta spelet spela sig själv. Så där var jag nu. En motorcykel som går i flera hundra kilometer i timmen med stödhjul. Självkänslan hade fått sig en törn men nu var jag på väg.
I karriären spelar vi säsonger i hopp om att stå överst på pallen i slutet av året hållandes någon form av överdimensionerad trofé ovanför vårat huvud. En säsong består av 21 tävlingar runt om i världen. Det är banor som känns igen från den riktiga världen såväl som i andra racing-spel. En rolig detalj är att det finns förflyttningar mellan klasser och team. Detta är ju inte ovanligt i sig, en normal karriär-utveckling. Här har dock Milestone slängt in en överraskning, nämligen att även AI-förare byter team under spelets gång. Detta ska även i långa loppet enligt Milestone påverka motorcyklarnas utveckling. Det var inget jag märkte något av under tiden jag spelade, men kan tänka mig att några säsonger in i spelet så blir det märkbart. Detta känns som en rolig detalj för att hålla igång karriärläget. I de flesta racing-spel så är karriärläget enbart en återupprepning av samma sak om och om igen och vårt enda hopp är att göra färre misstag än föregående säsong.
En tävlingshelg kan variera i omfattning. Vi kan ställa in det på realistisk tävlingshelg vilket innebär några timmar för varje tävling men som tur är kan vi även slimma ned tävlingshelgen ordentligt om tålamod och tid saknas. Ett race kan vara fullängd eller bara några varv. Med 21 tävlingar på en säsong, varvtider på 2 minuter, race på 22 varv slutar det på 924 minuter på bara racen. Jag valde den lite blygsammare varianten där en helg bestod av 2 träningar, 2 kval och ett race på 6 varv. Träningarna och kvalen ger en möjlighet att öva i 30 minuter per pass. Något jag sällan nyttjade men ibland kunde jag behöva skruva lite på motorcykeln och då försvann snabbt lite tid. När mekanikerna genomförde ändringar så kostade det i tid och om vi ville justera mycket fram och tillbaka försvann tiden snabbt. Under tävlingens lopp kan vädret variera och till och med leda till att det behövs ställa in en tävling om det vill sig illa när regnet öser ned.
När det kommer till att justera motorcykeln så finns det som vanligt, som ofta i denna genre av spel, ett hav av möjliga inställningar som vi både vet vad de gör och vad de inte gör. Det finns bra beskrivningar angående hur varje inställning påverkar vår motorcykel. Men vad en längre hjulbas innebär är inte en självklarhet för många, varför ska jag då justera den? Här finns den underbara funktionen som för tankarna till Days of Thunder när mekanikern försöker prata med Cole Trickle som inte förstår någonting om fordon men kan köra fort. Vad händer? Den fortsätter rakt fram i kurvan. Du menar att den understyr? Ja… visst. Ok då gör vi dessa ändringarna.
Nu sker inte dialogen riktigt så men i mitt huvud är vad som sker. Vi väljer våra problem väldigt grovt och vår mekaniker föreslår vad som ska ändras för att göra det bättre och det funkar. Vi kan få hjälp med vår motorcykel utan att kunna hur det påverkar hanteringen när vi justerar gaffelkronans position. Och det är såklart inte enbart i depån som vi kan justera vår motorcykel utan vi har även tillgång till digitala justeringar direkt från styret. Exempel kan vara justering av acceleration och bromsar.
Nu har jag kommit så långt att jag är ute på banan, hittat en lagom hjälpnivå och ställt in motorcykeln utefter hur jag spelar så nu är jag redo att börja spela på allvar. Jag blev snabb, snabbare, snabbast och jag började fundera på vad är det som händer? Så snabbt blir jag ju inte bättre, svaret kom i adaptiv svårighet. Milestone själva skriver, förväxla det inte med något vanligt gummiband som andra har utan något mer sofistikerat. Börjar vi göra misstag så gör motståndarna också lite misstag, kör vi långsammare gör även motståndarna det till viss del, kör vi ut i gruset och vurpar flera gånger så.. Gör dom inte det? Det finns möjlighet att tappa fokus lite men inte slarva vilket jag tycker är kanon då det inte är helt ovanligt att man ska få svara på en fråga som ”Varför äter inte spindlar glass?” från sin 3-åring mitt under en spelsession.
Karriärläget fortgår på detta sätt. Ny tävling, träning, kval race, ny tävling, träning och kval race. Under tiden utvecklas relationer till olika team som ger ökade möjligheter att få köra för dessa, relationer till olika förare, byten av team och klass och motorcykeln utvecklas. Det är roligt att klicka runt men det mesta känns som fluff även om det fyller någon form av funktion i bakgrunden. Övriga lägen är enskilt race, ett mästerskap, tidsläge, träning, multiplayer online, split-screen och ett läge de kallar Live GP som består av 10 händelser per månad och 12 månader totalt. Läget var inte tillgängligt vid recension och det är lite otydligt vad det innebar. Multiplayer online är dessutom cross-play.
När det kommer till grafiken så är det inte något som golvar mig, snarare tvärt om. Banan och motorcyklarna är helt ok, men vad händer runt omkring? Personligen tycker jag ofta att det läggs lite för mycket energi på omgivningarna i racing-spel men här fick jag nästan vibbar från Mario Kart till Super Nintendo. Det är platt och fyrkantigt. Menyerna i spelet för övrigt är enkla att förstå och navigera runt i, något som jag lärt mig att uppskatta med åren.
Ljudet är som det oftast är med racing-spel, inte någon höjdare. Motorljuden är ofta ihåliga med inslag av realism med jämna mellanrum.
Handkontrollen är inget unikt, gas , broms växlar och så vidare. Den gör jobbet som den ska och knapparna sitter där de gör på alla racing-spel.
För mig har MotoGP gått åt rätt håll sedan föregående iteration. De små sakerna som den adaptiva svårigheten och den öppna förarmarknaden där team ändras. Milestone utlovar att det kommer komma lite större patchar inom kort. Med uppdaterad design på motorcyklarna och MotoE-klassen bland annat. Normalt startar jag inte upp roadracing-spel så ofta men MotoGP 24 har något som gör att jag nog faktiskt kommer att göra just detta.
Denna recension baseras på Xbox Series X|S versionen.
Spelet finns även till PC, Playstation 4|5, Xbox One och Nintendo Switch.
MotoGP 24. Lägsta pris 649 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-05-03.
Recensionsex tillhandahållet av Milestone S.r.l..
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.