För två år sedan fick vi Judgment, nu har uppföljaren Lost Judgment landat och vi får återigen ta sällskap med detektiven Yagimi-san. Får vi mer av samma som vi fick i första spelet eller kommer det att falla kort? Häng med till Kamurocho och låt oss nysta upp mysteriet som är Lost Judgment.
Under en rättegång där en polis är anklagad och dömd för att ha varit handgriplig på en intet ont anande kvinna på ett tåg dyker nya uppgifter upp. Mannen berättar för rättegången att de kommer att finna en kropp av en mördad person. Personen i fråga är del av ett större mysterium som sakta men säkert nystas upp. Ledtrådarna finns därute och det är upp till Yagami att hitta dem och lista ut hur de har med varandra att göra.
Vi får återse Kamurocho som är staden där Judgment utspelade sig i, men vi kommer även att besöka och vara stora delar av spelet i Ijincho, vilket för övrigt är där Yakuza: Like a Dragon utspelar sig. Och eftersom jag har recenserat båda föregående spel var det kul att man lätt kom in i städerna och kunde hitta vart man skulle. Det kändes inte som det var år sedan jag sist var i städerna, utan det kändes bekant och jag kunde hitta till vart jag skulle utan problem.
Spelet kommer för dig som har spelat Judgment kännas bekant: vi kommer att få göra många liknande saker som vi gjorde även i det. Vi kommer smyga efter personer som klienter bett oss att hålla koll på, försöka att ta bilder med vår kamera för att säkra bevis. Flyga runt med en drönare eller om vi vill hoppa in i en arkadhall och spela lite gamla SEGA-spel som Virtua Fighter.
Mångt och mycket är spelet en bra uppföljare där man behållit vad som var bra i föregående spel och lagt till lite nya saker utöver dess berättelse för att få det att kännas lite nytt. En av de saker är att vi nu istället för att springa till eller ta en taxi till dit vi ska nu kan åka på en skateboard. Skateboarden gör att man snabbare kan röra sig runt staden, dock är det bara på vägarna man kan åka med den. Om man ska igenom staden snabbast kommer alltid taxi vara snabbast.
Något som man kommer göra mycket i spelet är att vara i strid, om det inte är strider som ingår i dess historia, kommer det vara mot skurkar som går runt i staden. Spelets stridssystem är precis som i föregående spel väldigt tung på action där man springer fritt runt fienderna och kan slåss mot vilken fiende man vill. Attackerna är med en lätt och en tung attack, där vi också kan greppa tag i fiender som blockerar våra slag. Medan man slåss laddas vår EX-mätare upp och när en ruta har fyllts på kan vi aktivera den och nu kommer Yagami att bli starkare och kommer kunna att sparka skiten ur fienderna snabbare. Under vanliga strider kan man också få upp promptar för att utföra specialattacker, t.ex. när en fiende ligger på marken kommer Yagami glida framåt och krossa sitt knä mot fiendens ansikte. Varför inte plocka upp en cykel och använda den som tillhygge mot fienderna, eller en skylt som står bredvid en bar? Spelets stridssystem är lite mer åt den brutala sidan och jag skulle inte vilja hamna i onåd med Yagami och få stryk av honom.
Något som dock måste sägas om stridssystemet är att man behöver inte vara den bästa på det för att kunna ta sig an det. Här kan man bara trycka sig lös på knapparna för slagen och alltid gå vinnande ur striderna. De gånger som man behöver fokusera på striderna är när man möter på bossar, då de kommer ha mer liv och även de kan använda sig av deras egna EX-attacker som kommer lämna dig blödande på marken. Även fast jag säger detta är det väldigt tillfredsställande att lyckas få till en kombi i attackerna och avsluta med en superb specialattack för att sen se fienden kvida på marken efter jag totalt mosade skiten ur honom.
För att kunna få lite mer variation i striderna kan man låsa upp nya attacker eller sätt att försvara sig med SP-poäng, dessa poäng tjänar man in genom att utföra uppdrag eller från strider. Mängden av SP man tjänar i strider är beroende på hur du slåss, med variation på attacker kan man tjäna mer. Du kan tjäna mer SP om du låser upp ”Battle Bonus”, här kan man låsa upp att tjäna 50% mer per nivå du går upp.
Genom att samla på sig SP-poäng kommer det precis som i föregående spel finnas en massa saker man kan låsa upp. Det kan vara allt från mer hälsa till att öka din attackstyrka eller lära dig nya attacker. Det finns sammanlagt 184 saker som man kan låsa upp som kommer hjälpa en i det långa loppet om det så är att man lättare kan hitta dem man smyger efter, bli bättre på att ta en perfekt bild eller tåla mer sprit, ja det låter udda men det gör att man kan ladda upp sin EX-mätare när man är berusad.
Spelets berättelse är inte den ljusaste då den behandlar ett allvarligt problem; mobbning som lett till självmord och konsekvenserna runtomkring. Detta är dess kärna. Jag tycker väldigt mycket om att man har valt detta tidlösa ämne som utgångspunkt då mobbning kan leda till väldigt många dåliga saker, saker som spelet visar upp om än lite mer överdrivet i den berättelsen vi får ta del av.
Vi kommer även få tillfälle att klättra i spelet. Dessa tillfällen är bara vid utvalda ställen så det är inte att de helt plötsligt gått helt Assassin’s Creed över spelet. Men det är en välkomnad ny sak att kunna göra. Vi kommer även att kunna använda oss av armor i spelet, men det är inte så djupt som man kanske kan tro. Man kan köpa till sig t.ex. tröjor, byxor och armband som alla kommer att ge en del fördelar. Det kan vara att man höjer attackstyrkan med 3% eller att man blöder 30% mindre. Även fast de inte låter som den tyngsta hjälpen är det alltid välkommet med nya saker som kan förbättra Yagami.
En av de saker som kommer att ske under uppdragen är att vi kommer ha väldigt många dialoger. Vissa är riktigt intressanta och en del känns som man drar ut på dialogerna med överdrivet noggranna förklaringar för allt. Det här är en av de som tar upp mest tid i spelet kändes det som. Samma sak med att man t.ex. får som uppdrag att ta sig till högskolan som mycket av spelet kommer utspela sig på, nästa uppdrag kan vara att bara gå ur skolan. Uppdragen känns som de är uppdelade i smådelar som gör att man stannar upp mycket och det drar ner på tempot.
På tal om högstadieskolan kommer man att få många aktiviteter att göra där. Man får vara del av klubben mysteriesällskapet där man ska utreda saker de har, eller dansa i takt på dansklubben. Det finns lite av allting här. Samma sak när det kommer till spelet finns det massa andra sidouppdrag man kan ta sig an om man vill ta en paus från spelets berättelse. Spelet kommer med alla sidouppdrag ge en många timmars speltid, men bara om man vill göra dem. Man kan även köpa och spela gamla SEGA Mastersystem-spel på Yagamis kontor.
Det kändes kul att träffa på alla karaktärer igen från Judgment, Yagamis partner Kaito eller advokaterna Saori och Genda. Självklart kommer det komma nya karaktärer som vi kommer att försöka lära oss om — på gott och ont då en del kanske inte är vad de utger sig att vara.
Karaktärerna, städerna och allt i spelet ser riktigt snyggt ut och spelet flyter på riktigt bra. Det ser ut som de har gett alla karaktärer en lite ansiktslyftning, eller så kan det vara att jag kör Playstation 5 versionen med uppdaterade texturer. Om man vill kan man spela spelet med antingen engelska eller japanska röster. Jag föredrar den engelska då jag förstår vad som sägs och slipper läsa text hela tiden, tyvärr är läppsynkningen inte den bästa, men det går an.
Lost Judgment ger mig precis vad jag förväntar mig av en uppföljare, mer av detsamma och lite därtill. Spelet låter oss följa med på ett uppdrag där mobbning i skolan är dess tema, samt konsekvenserna som kan bli av mobbningen i det långa loppet. Det är ett viktigt och tidlöst tema som inte kommer åldras med värdighet. Spelet låter oss få ta oss an en massa sidouppdrag, bland annat uppdrag som gör att vi kommer kunna leka runt i Kamurocho och Ijincho i mången timmar. Spelet gör vad jag förväntade mig och mer, har du kört föregångaren bör du även kolla in Lost Judgment.
Denna recension baseras på Playstation 5 versionen.
Spelet finns även på Playstation 4, Xbox One och Xbox Series X | S
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av SEGA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.