Innehållsförteckning
Logitech ger sig in i batalj med de stora pojkarna på mikrofonarenan – redo att tampas med sådana likar som Shure SM7B, Earthworks Icon Pro och Elgato Wave:3 för att nämna några. Deras nya XLR-mikrofon Blue Sona bjuder in till en rejäl uppgörelse, men frågan är om den står kvar som herre på täppan eller förlorad och tappad i rännstenen…
Inledning
Logitech ser verkligen ut att utnyttja expertisen hos Blue – något som märks då mikrofonen Blue Sona ger mig vibbar av Blue Spark SL och Blue Ember fast i kombinerad form, med ett tydligt inspirerat stänk av Shure SM7B. Det hela är en fängslande idé som på pappret kan bli riktigt banbrytande – men ändå har ett par hinder att överkomma. Vad som däremot också är banbrytande vågat (möjligtvis oavsiktligt) från Logitechs sida är att de tar hela 4 199 kronor för mikrofonen. Inget ovanligt förvisso för high-end-segmentet av mikrofoner – där audiofiler suktar det absolut bästa. Men att börja där direkt med Blue Sona gör mig nervös. För den här prisklassen kommer specifikt tidigare nämnda Shure SM7B bli en tydlig konkurrent för ungefär samma kostnad. Så hur bra är den? Och mer exakt, vad är det för typ av mikrofon?
Överblick
Precis som SM7B är Blue Sona en dynamisk mikrofon – denna gång riktad utifrån ett ’Supercardoid’ mönster. Det vill säga är det en mikrofon du ska vara nära och intim med, för att få ut det mesta från den – och upptagningsförmågan är direkt framför den. Som den XLR mikrofon den är, kräver den fantommatning (+24 eller 48 V) och har ett frekvensomfång mellan 40Hz och 18 000 Hz. Det är först när vi ser till dess konstruktion och vad specifikt Blue Sona adderar till ekvationen som det blir extra intressant.
Utseendemässigt påminner den om SM7B, med en design av att mikrofonen kan rotera en god bit inuti sin hållare med XLR anslutningen sittandes på undersidan. Under inspelning behöver du alltså sitta riktad mot dess toppområde, vilket kombinerat med dess dynamiska natur och flexibla konstruktion ger dig bra möjligheter att hitta en vinkel som passar just dig. Tänk dock på att det är viktigt att ha en bra mikrofonarm i detta fall för att få ut det mesta av mikrofonen i fråga. Med dess vikt på 615 g kommer de flesta mikrofonarmar (även kallade boom-armar) hålla sig på plats, och inte börja röra på sig – vilket många kan göra om vikten är för liten på mikrofonen. Här håller sig säkerligen de flesta mikrofonarmar sig på plats dock.
Blue Sona är tydligt riktad mot en streamingmarknad – även om dess prestanda mer än väl kan rikta sig mot både en podcast/’spoken word’-publik såväl som musiker, något som märks av i dess utseende. Den kommer i två utföranden; svart och vitt – båda med en alternativ färg på puffskyddet. Skaffar du nämligen någon av de två utgåvorna medföljer (utöver ett klassiskt svart puffskydd) även ett klarrött sådant. Piffigt ska det vara!
Utöver dess snygga välvda design, medföljer det två reglage gömda under ett magnetiskt lock på baksidan av mikrofonen. Det är ’Bass cut’, som rundar av mer bastanta röster i de lägre frekvenserna, och ’Presence’ som breddar hela ljudbilden – särskilt i de mer högre frekvenserna. Dessa två adderar till en redan varm ljudbild (mer om det längre ner). Det absolut piffigaste är dock den medföljande ClearAmp-tekniken, som agerar som en förstärkning av ljudsignalen. Genom att ha med detta från start får du en ytterligare ’boost’ på +25 dB utan några tydliga kompromisser i ljudkvalitet. Därför behövs ingen mikrofonförstärkning – något som exempelvis oftast är rekommenderat för konkurrenten Shure SM7B.
Ljudkvalitet
Sång & instrument
Ser vi till sång och instrumentinspelning, hamnar Blue Sona någonstans i mitten av skalan. Den duger utmärkt för akustisk gitarr, men dess mer höga frekvenser darrar lätt och ger inte riktigt den fina bredd som märks annars i sång. Under sång lyckas däremot både kvinnliga som manliga röster uppfattas mjuka och lena, med ett extra inslag av bas i de allra lägsta frekvenserna. Det känns som ett arv från ett mer ’broadcaster’-tänk, vilket i sig kanske inte passar sång – men det sänker å andra sidan inte mikrofonen heller.
Podcasting och ’spoken word’
Över på sidan för det ”talade ordet” lyckas Blue Sona avsevärt bättre däremot. Den ger dig en varm stämma under talade sessioner och kommer få streaming och podcasting att skina utan problem oavsett rösttyp. Jag känner att tonen upplevs rundad och fin, även om de mer sibilanta nivåerna kan kräva lite EQ. Det finns ett visst darr och tremble som gör att de högre tonerna kan upplevas mer sköra; inget lika påtagligt som i sång, men ändå något värt att poängtera. Ser vi istället på mellanregister och framförallt dess låga frekvenser är det en fenomenal ljudbild.
För mansröster är mikrofonen i korta drag fantastisk – men för mer ljusa stämmor (man såväl som kvinna) kan de sköra sibilanterna bryta igenom lite och göra det aningen jobbigt. Tänk dock på att testa den ’Presence’-knapp som finns på mikrofonen. I vårt fall märktes det en av direkt att det fick en bredare och mer utjämnad ljudbild som hjälpte direkt vid denna typ av höga frekvenser. Utan tvekan ett bra alternativ att ha direkt på mikrofonen.
Upptagning – känslighet för slag/knuffar
Många mikrofoner dras med en enorm känslighet – särskilt kondensatormikrofoner som verkligen spetsar sina öron vid varje typ av ljud i bakgrunden. Mikrofoner som Spark SL exempelvis kan därför plocka upp extra mycket av omgivningen, skulle man vara allt för distanserad till mikrofonen. Men också att en sådan typ av studiomikrofon är tänkt att vara i ett ljudisolerat rum – och inte heller tänkt att röras på allt för mycket då rörelser kring mikrofonarm eller stativ lätt kan märkas i upptagningen.
Med Blue Sona når vi direkt samma territorium som Shure SM7B i det att upptagningen till och med om du rör på mikrofonen mycket eller rentav slår till dess kropp är minimal. Därför klarar den betydligt mer handfast hantering då upptagningen av dessa typ av ljud aldrig blir samma typ av potentiella problem. Däremot kräver mikrofonen intim och närgående position konstant. Dess dynamiska upptagning kräver det för att du ska få ut det mesta av mikrofonen – så för allt smör i Småland, sitt nära!
Köpa eller inte köpa?
Elefanten i rummet är priset dessvärre. Inte för att mikrofonen på något sätt är dålig, utan tvärtom. Det är en fenomenal mikrofon på det stora hela, med rik och varmt omfång för de flesta röster – särskilt sett till ’talat’ content. Dess intrikata utseende och inbyggda ClearAmp (tänk miniPreAmp) gör att den står ut en del, men samtidigt kostar den mer än en SM7B och den mikrofonens helhetsvärde är svårt att slå. Det är förvisso oschysst att jämföra en nya mikrofon på marknaden mot en av de största som finns – men samtidigt dikterar priset att jag gör det. Hade det inte funnits någon parallell att ta alls skulle det varit en annan femma – men nu finns det.
I slutändan hänger mycket nog mer på det visuella planet och om du vill ha något mer fräsigt. Dess främsta unika aspekt är dess ClearAmp och utseende, och om det får dig att känna att det är legitimt att lägga runt 500 kronor mer än SM7B… ja kör då i vind! Men för oss blir det svårt att försöka betygsätta denna, då den helt enkelt slåss med så många goda alternativ – trots sin härliga ljudkvalitet. Skulle mikrofonen sänkas med säg en tusenlapp, då skulle det vara en helt annan femma, men i nuläget ser läget ut som det gör och då blir det mer av en mild rekommendation för de med en stor slant redo att brännas.
Recensionsex tillhandahållet av Logitech. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner