Jujutsu Kaisen blev en stor succé både som manga och animé när den dök upp för några år sedan. Nu har det även fått ett Tv-spel och min fråga blir ju självklart om det är något att ha eller om det ska genomgå en exorcism.
Yuji Itadori är en tonårskille som stöter på en förbannelse, en varelse som har fått liv av människors negativa känslor. Han får lite stryk, sväljer ett finger som tillhörde en mäktig förbannelse i hopp om att kunna besegra demonen. Det finns ju några problem med att svälja ett ruttet gammalt finger som tillhörde en mäktig, ond entitet. Ett problem är att dennes vilja kan finnas kvar i fingret och tar över kroppen, vilket också händer. Ryomen Sukuna dyker upp, eliminerar snabbt förbannelsen och planerar att ge sig iväg. Inte lika lätt som han först trodde dock, för dels dyker Satoru Gojo upp och blockerar vägen plus att Yuji tar tillbaka kontrollen över sin kropp utan några större bekymmer, vilket förvånar många. Men kan han kontrollera Sukuna eller är det han som kommer bli kontrollerad? Där har du premissen till Jujutsu Kaisen, och det är också där spelets story börjar. Det är en intressant story, jag fastnade för den ganska snabbt när jag började läsa mangan för något år sedan, men den är oerhört seg i det här spelet som förtäljer samma berättelse.
Först får jag exposition i form av text att läsa och röster från animén som säger det som står på skärmen. Jag kan antingen låta den här cutscenen spelas upp automatiskt eller klicka mig fram. Sen får jag slåss lite, och när striden är över går vi tillbaka till text och ljud. Fast nu var jag nog lite orättvis, de har ju faktiskt med stillbilder också. Det låter orättvist, och bittert, men jag känner att det tar bort mycket av känslan av spänning när jag måste sitta igenom cutscenes som varar mellan två till sju minuter beroende på hur mycket de har att snacka om. Det blir bara tråkigt efter ett tag.
På tal om tråkigt. Striderna är tråkiga. Visst, du har många grejer du kan göra, som att göra kombos för att bygga upp din egna förbannelsekraft som du sedan använder för att göra förbannelseattacker. De här attackerna är olika för varje person, en skjuter iväg spikar, en annan är mer för kampsport och en tredje skjuter eldklot, så det finns gott om variation. Det finns en mätare som blir större ju mer du attackerar, och när den är är full kan du aktivera än större specialattacker, och några har något som kallas Domain Expansion. En sån attack kan ändra hur arenan ser ut tillfälligt eller lamslå din karaktär, även det varierar mellan karaktärer. Men med stora arenor, attacker som knuffar bort fienden flera meter, och en kamera som inte vill som jag vill blir det hela en tråkig upplevelse.
Jag kan inte hjälpa att jag sitter och tänker hur jag istället vill spela något av mina Naruto-spel istället, eller One Punch Man, eller varför inte Fairy Tail? Alla de spelen har betydligt mer intressanta, och väl fungerande strider som gör att jag vill spela dem mer. Då har de inte lika många kontroller och möjligheter att göra unika attacker som Cursed Clash har, men alla spelen går ut på att trycka på attackknappen för att göra kombos. Skillnaden är att de andra jag nämnde är betydligt snabbare i sin rörelse, men de är också roliga att spela.
Sen har vi kameran. Den fungerar rätt bra när det är en mot en, du kan titta omkring dig med den högra styrspaken. Men ibland, eller rätt ofta, kommer du att slåss mot flera fiender samtidigt och då kan du inte flytta runt kameran riktigt som du vill. Den låser sig mot en fiende och om du försöker flytta runt kameran för att titta omkring låser den sig till en annan fiende. Det är lagom kul att bli påpucklad för att jag inte ser fienden.
Men spelet har några positiva sidor, en grej är att miljöerna i stridsarenorna kan slås sönder rätt rejält. Det ger mig känslan av att det är rätt massiva strider som görs här vilket höjer intresset lite, men bara lite. Karaktärerna och miljöerna ser rätt bra ut, inget fantastiskt men de är välgjorda. Det är 3D-versioner av karaktärerna från animén och de ser ut att ha lyckats väl med att göra dem. Även ljudet är bra, med röster till alla och med utdrag från animén känns det svårt att misslyckas, men musiken är bra att lyssna på under spelets gång.
Utöver storyn finns det Free Battle om du skulle vilja spela med en vän bredvid dig i soffan. Alla karaktärer och nivåer är upplåsta från start, men om du inte vet vem som är vem kan det bli svårt att veta vem det är du väljer. För spelet visar bara karaktärernas namn istället för bilder, något jag inte riktigt gillar. Det finns lite onlinefunktioner också, där du kan spela mot eller med spelare online i olika lägen så som rankat eller mer avslappnat. Eller varför inte samarbeta med en annan spelare online för att ta er an flera motståndare på raken i Rush Battle eller försök överleva så länge ni kan i Survival. Ju mer du spelar här desto bättre saker kommer du kunna låsa upp i spelets affär. Dessa saker kan hjälpa dig om du och en till slåss mot monster.
Du kan också samla in erfarenhetspoäng i de här lägena för att visa hur bra du är och samtidigt låsa upp än mer grejer i spelets affär. För att få tag på vissa grejer som ökar dina stats under en kort stund måste du nå särskilda skill levels. Det är dock inte helt enkelt att hitta folk att spela med online, för det mesta har jag mötts med att spelet inte kan ansluta till servern vilket leder till viss frustration. Men plötsligt händer det att jag får till en match och ser att folk spelar Sukuna, vilket i dagsläget är en av de starkaste karaktärerna att spela. Inte riktigt lika kul att spela med hammartjejen Nobara då, för hon är märkbart sämre än många andra.
Jag hade inte höga förväntningar på det här spelet, men de jag hade är nu sedan länge bortblåsta. Storyläget är tråkigt och striderna är antingen löjligt svåra eller superenkla med inget mellanting. Karaktärerna har flera kostymer med det är bara några få med olika färger, och dessa kan du köpa för valutan du tjänar in när du spelar. Sen får du några kostymer under storyns gång också. Kontrollerna känns sega och klumpiga, det är svårt att träffa motståndarna ibland. Allt som allt, jag tycker inte att det här är ett kul spel. Om de kunde öka på hastigheten i spelet samt fixa hitboxes skulle jag kanske hoppa in för att slöspela lite ibland, men inte som det ser ut just nu.
Denna recension baseras på Playstation 5-versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, Xbox One/Series X|S, Nintendo Switch och PC
Jujutsu Kaisen Cursed Clash. Lägsta pris ca 675 kronor enligt Steam 2024-02-14.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.