”Moba” i mobilen? Det låter som en halvdan slogan, men i fallet med Honor of Kings stämmer det oväntat väl, då formatet är överraskade… På gott och ont!
Det var länge vi skippade mobilspel, av den enkla anledningen; tid. Det är en tuff tid att recensera spel, då det släpps storspel ständigt, så varför täcka ett mobilspel? I detta fall var det flera anledningar.
- Hur står sig egentligen MOBA-scenen mobilt?
- Är det kul att spela på mobil ens?
- Merparten av människor har mobiler, vad kan du som spelare få ut av ett spel som detta- och när är funkar det som bäst?
Med dessa frågor i bakhuvudet ville jag därför känna efter hur en tävlingsinriktat men lättsam spelstund på mobilen faktiskt upplevs – mina fördomar till trots.
MOBA är en genre av strategivideospel där två lag av spelare tävlar mot varandra på en fördefinierad spelplan. Varje spelare styr en karaktär med unika förmågor som utvecklas under spelets gång och bidrar till lagets strategi. Målet är att varje lag ska förstöra motståndarnas huvudstruktur, som är placerad i motsatt hörn av spelplanen.
Ett klick ifrån…
Till att börja med är Honor of Kings kostnadsfritt på mobil – oavsett om du har en Android eller iOS-telefon. Precis som i spel som League of Legends eller DOTA 2 handlar det om att föra dina hjältar över en karta, där tre olika stigar mot motståndarens sida skänker dig mängder av strider. Du styr en karaktär (det finns en uppsjö av karaktärer och klasser att välja mellan) med hjälp av ’touch’-kontroller på mobilen och ska hjälpa ditt lag mot en vinst. De olika stigarna du väljer att gå via är balanserade utifrån olika klasser, där en är för mer råbarkade strider, en för att ”farma” resurser och en för magiker, något du får förklarat snabbt kring vilken stig som passar just din karaktär bäst.
Givetvis kan du välja att gå precis som du vill, men genom att veta om dessa stigar kan du föra in mer strategi till spelandet. Utöver detta handlar det i grunden om att förgöra motståndarens bas. Att spelet kommer med ett gäng olika sätt att spela med hjälp av de klasser som hittas; ’Warrior’, ’Assassin’, ’Mage’, ’Support’ och ’Marksman’ ökar underhållningsfaktorn något snäpp.
Själva spelgenren fungerar oväntat väl handhållet, då styrningen är responsiv och snabb – och framförallt att matcherna är oerhört korta. Att just var och varannan människa äger en mobil ökar chansen att du får många matcher under bältet snabbt – något som dessutom ökar din kunskap och förståelse kring själva spelupplägget. För mig som spelar mest på dator och konsol ska jag väl inte hymla med att det kändes märkligt att lägga tid på mobilspelande. Det har ändå länge varit något som i mina ögon länge känts som en kompromiss… I alla fall sett till hur jag njuter av själva upplevelsen. Här saknas egentligen något påtaglig berättelse som fördjupar mig, eller ’lore’ – utan det hänger på ögonblicklig förståelse i hur du spelar. Det är där som Honor of Kings faktiskt lyckats väl. Jag må vara relativt ovan vid MOBA-genren, men även jag fann mig själv springa fram och tillbaka; fördelandes smärta till intet ont anande motståndare med min lilla magiker. Att sedan se erfarenhetspoängen rassla in och se din karaktär hastigt gå upp i nivå, har ändå sin charm. Frågan är väl var du spelar spelet snarare…
Kostnadsfria spel som Honor of Kings är ofrånkomligen parat med någon form av mikrotransaktion. I detta fall finns det en butik, där du kan lägga pengar på nya ’skins’ och hjältar. I fallet med Honor of Kings handlar dessa om olika sätt att spela – men framförallt kosmetiska detaljer. Det är ovanligt att se den här nivån av avsaknad av Pay-to-Win-mekanik, som kan finnas i exempelvis andra mobilspel eller ’gacha’-spel, men här lyser de med sin frånvaro. Något som förvisso går hand i hand med spelgenren, då den ämnar vara ’skill’-baserad, mer än P2W-baserad, vilket är tacksamt.
Något för alla?
Där HoK kan vara för alla är för att det finns på mobiltelefonen. Att enkelt slänga fram mobilen på bussen eller tåget och lira är väldigt smidigt och har potentialen att vara ’borderline’ beroendeframkallande.
Spelet berättar på ett intuitivt sätt hur du ska spela i början vilket gör att de flesta kommer förstå hur det går till. Huruvida alla kommer gilla det däremot är en helt annan femma. MOBA-spel är i mina ögon mer av en förvärvad smak. Jag personligen fann mig inte särskilt engagerad från start, men med tanke på att det var gratis, fann jag mig själv sittandes på altanen drickandes lite Cola petandes lättsamt på en match eller tre; bara så där. Matcherna kan vara över på ett par minuter nämligen, vilket innebär att du sannerligen inte behöver känna att det tar över vardagen. Är det som så att du resonerar med strider och det konstanta ”levlande” som kan ses i spelet, då kan du kanske faktiskt få ut något av det.
Givetvis finns det en brasklapp här. Jag spelar inte dag ut och dag in, vilket innebär att jag inte vet hur det är när du faktiskt nått en väldigt hög nivå på din karaktär. Kommer det då vara omöjligt att ducka för mikrotransaktioner eller så? Svårt att säga. Men vad jag kan säga är att det är en anspråkslös stund framför telefonen i de stunder jag känner för det – om så för två-tre minuter eller rentav en halvtimma. Rent visuellt är det en ren design, där färgglada banor med en nästan tecknad artstyle säkerligen hjälper till för att få spelet att fungera på merparten av dagens mobiltelefoner… så tipset är att ge det en chans. Det är åtminstone gratis!
Denna recension baseras på Androidversionen.
Honor of Kings. Kostnadsfritt på iOS och Android.