Jag vet att katter kan vara odrägliga, har växt upp med tillräckligt många för att veta detta. Men de har aldrig gått så pass långt att de ska letas upp och infångas utan någon märkbar anledning. Ja, inte förrän nu.
Av någon anledning har katter blivit fredlösa och det är upp till mig att hitta dem. Jag vet inte om de har vält omkull någon vas som visade sig vara ovärderlig, eller om alla människor kollektivt har blivit allergiska – samtidigt. Sen vet jag inte om jag faktiskt behöver ha någon berättelse till det här spelet, men det hade varit intressant att veta varför majoriteten av katterna är vanliga katter, men 15 är katter som beter sig som människor. Det är de här katterna som är spelets “bossar” och som jag behöver “besegra” för att klara av nivåerna. Det är inte mycket mer att göra än att jag ska klicka på måltavlor för att sänka deras hälsa och sedan faller en bur ner över dem.
Själva spelet går ut på att klicka mig runt på nivån och hitta en viss mängd katter som gömmer sig lite varstans. De kan ligga under träd, på tak, mitt på gräset och så vidare. När jag sedan har hittat alla är nivån avklarad och jag kan gå vidare till nästa nivå.
Visst, jag fattar att det här ska vara ett avslappnande spel, men jag hade velat se lite förändringar. En kul grej är att vissa katter gömmer sig inne i låsta byggnader och jag behöver hitta nyckeln för att låsa upp den. Jag ser katterna precis framför mig när jag går in i byggnaden, men kan inte hjälpa att tänka att det hade varit lite roligare om jag hade behövt leta efter dem där också. Eller varför inte göra om bossmekaniken? Istället för att jag ska klicka på måltavlor för att sänka hälsan, kan jag behöva hitta bossen ett visst antal gånger innan den fångas in.
Visst, det på det hela fungerar det bra, jag vet vad jag ger mig in på. Men när jag är klar med en nivå känner jag mig inte riktigt tillfreds, jag vill leta mer. Och när alla 15 nivåer är avklarade ser jag ingen anledning till att spela mer. Det irriterar mig dock lite att jag inte kan gå in i en nivå igen när jag har lämnat den, för varje nivå har tre olika hemliga objekt jag kan leta upp. Men om jag har hittat alla katter och lämnar nivån, då kan jag inte gå tillbaka in för att leta upp det sista objektet. Vilket känns rätt trist.
Utvecklaren har hittat en fin balans mellan att göra katter och hemliga objekt tydliga, men inte så pass tydliga att de sticker ut när jag tittar omkring. Det är stundvis frustrerande när jag går förbi samma område fem gånger utan att hitta en katt, men ser den direkt när jag ber om en ledtråd. Jag har suttit mer än en gång och funderat på om det dyker upp fler katter vartefter jag hittar dem, men så är ju inte fallet. Istället visar det på hur bra deras arbete har lönat sig.
Ljudbilden består av mysig westernmusik som ofta avbryts av en kille som härmar katter eller gör andra ljud ifrån sig beroende på vad jag klickar på. Lite roande till en början, och det fortsätter faktiskt vara rätt underhållande spelet igenom om jag ska vara ärlig. Eller så har jag bara dålig humor. Kan det vara både och?
Jag känner att det här är ett okej spel på det stora hela. Visst, jag vet vad jag får och tycker att de har varit duktiga med designen på nivåer och sånt. Men jag känner mig inte riktigt nöjd med min upplevelse när jag har spelat färdigt en nivå. Än mindre när jag är klar med allihopa. Kan dock vara så simpelt som ett jag-problem istället för att det är spelet som är problemet. Jag känner dock att det finns roligare spel att sätta sig med.
Denna recension baseras på PC-versionen. Spelet släpps den 1 april.
Hidden Cat Outlaws. Lägsta pris saknas i dagsläget 2025-03-02, men läggs till så snart det uppdateras.
Kod tillhandahållen av Sleepwalking Potatoes.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.