Efter att ha haft en lyckad Kickstarter i 2018 är Rise of the Third Power äntligen färdigt! Nu ska vi se vad de har lyckats med under sin utveckling!
Mina första intryck när jag startar spelet är att det här känns som ännu ett spel gjort i RPG Maker eller något liknande. Det är återigen pixelgrafik, lite långsam start med berättelsen och några andra detaljer som jag tycker mig ha sett förut. Det dröjer dock inte särskilt länge innan jag börjar ändra uppfattning om spelet. Vi kan ta det lite steg för steg och börjar med spelets introduktion.
Det börjar med att ett bröllop håller på att planeras. Prinsessan Arielle av Cirinthia ska gifta sig med en prins från landet Arkadya för att stärka relationerna mellan nationerna. Men kvällen innan bröllopet ska tas vid smyger sig två personer in i slottet för att kidnappa prinsessan innan bröllopet genomförs. Det är Rowan och Corinna som ska kidnappa Arielle för att försöka stoppa ett krig som kan uppstå om hon gifter sig. De har dock problem att ta sig till prinsessan och får slåss mot vakter, stora paddor som har bosatt sig i slottets källare, samt en klockringare som hellre vill vara ute och slåss. Det är helt ärligt inte mycket som går som planerat för den här duon, men de lyckas kidnappa prinsessan precis innan hon säger ja. Sedan får de springa eftersom de nu har soldater från både Cirinthia och Arkadya efter sig för att hitta sina allierade och rädda riket.
För att kunna hålla prinsessan vid liv behöver hon hjälpa till att slåss mot fienderna som trion stöter på. Hon hade ju kunnat säga nej, men att bli lämnad i en kloak full av stora paddor och vattenelementaler lät inte helt lockande. Istället får hon en skeppskanon (?!) som hon kommer använda i strid och det fungerar mycket bättre än vad man först hade kunnat tro. Striderna är turbaserade och man kan se uppe i vänstra hörnet vems tur det är härnäst. När det är en karaktärs tur kan man välja att göra flera olika saker som att faktiskt slåss, använda items, fly eller byta ut vem det är som slåss.
Om man väljer att slåss kan man välja mellan olika attacker för att skada eller handlingar för att buffa upp sig själv, laget eller göra motståndarna svagare. Olika handlingar och attacker kan kosta energi att använda, som att Arielles kanonskott kostar 40 energi att använda men hon kan välja att fylla på all sin energi en runda fast måste då avstå från att attackera. Det är lite att tänka på under striderna för fienderna har även de flera olika attacker och handlingar att använda sig av. Plus att man möter sällan endast en fiende utan de kommer gärna i grupper mellan tre till nio. Undantagen är vissa bossar som man tar sig an själv.
Jag gillar att det inte är slumpmässiga strider som det är i Pokémon eller Final Fantasy utan istället ser jag fienderna gå omkring och kan ibland själv välja om jag vill slåss mot dem eller undvika dem. För att det blir en hel del grottutforskande och det är skönt att inte stöta på en strid var femte steg. Fiender man har dödat kommer tillbaka efter man har sovit en natt vilket innebär att man kan gå till flera ställen, döda allt man stöter på, sova lite och sedan göra samma sak dagen efter för att farma erfarenhetspoäng.
Efter varje strid får gruppen erfarenhetspoäng och levlar efter ett tag upp. En grej som irriterade mig när jag upptäckte det var att när gruppen levlar upp får de poäng man kan spendera för att göra dem bättre. Men gruppen delar på poängen så om man spenderar alla poängen på en karaktär finns det inget kvar till de andra. Jag tyckte inte om det i början men har inga problem med det här systemet nu. Det gäller bara att tänka till och jag är säker på att spelet berättade för mig att det är så här det fungerar. Jag blev bara trött på alla textrutor om hur spelet fungerar som dök upp i början. Spelet har faktiskt varit duktigt på att berätta hur alla olika saker fungerar så det är nog mer mitt fel där. Man kan också utrusta karaktärerna med olika saker för att göra dem bättre, vissa saker är mer tillfälliga medan andra är permanenta saker som man själv skapar med rätt material.
I striderna får jag också ta del av den underbara pixelgrafiken som jag tidigare klagade på. Jag ändrade åsikt om spelets grafik rätt snabbt när jag väl såg hur mycket arbete utvecklarna har lagt på allting. Omgivningarna är fulla av detaljer och effekter i striderna får skärmen att lysa upp. Mitt enda klagomål på grafiken är hur mörka grottorna är och hur svårt det är att hitta vart man ska gå. Jag har gått runt och runt i olika grottor och inte fattat hur jag tar mig vidare för att en stund senare se att det lyser från kanten av en vägg eller ett mörkt hål i väggen som är min väg vidare. Grottorna är delvis upplysta men det är ibland svårt för mig att se ändå.
Musiken är helt underbar i Rise of the Third Power. Det är olika musikstycken beroende på vilken stad jag är i, om jag är i en grotta, om jag är i en läskig grotta eller om jag är i strid. En by har till exempel ett lugnare musikstycke som får mig som spelare att slappna av medan den läskiga grottan istället har musik och ljud som får mig att sitta på spänn. Ljudeffekterna är bra även de men musiken är något jag skulle kunna lyssna på bara för att slappna av.
Det här är ett bra spel för såväl rollspelsveteraner men även för de som är nya till genren. Det finns en charmig humor som jag tror många kan uppskatta plus att spelet är väldigt välpolerat. Kontrollerna är enkla, man styr karaktärerna och interagerar ibland när man går runt. I striderna är det bara att välja och utföra. Spelet har ett djup som får mig som spelare att vilja fortsätta spela och utforska för att se vart det leder. Priset är mer än vettigt för ett spel av den här kvalitén så jag kan varmt rekommendera Rise of the Third Power även till fullpris.
Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, Xbox One och PC.
Rise of the Third Power. Lägsta pris 175 kronor enligt Steam.com 2021-03-18.
Recensionsex tillhandahållet av Dangen Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.