Vår kära röda demon som arbetar för att hålla världen fri från andra demoner och monster är tillbaka. Hellboy tillsammans med andra B.P.R.D.-agenter är ute på ett nytt äventyr skrivet av skaparen själv; Mike Mignola.
Hellboy är ute på ett nytt äventyr som utspelar sig inuti huset Butterfly House lokaliserat i Argentina, men det är inte själva huset som han är där för att utforska. Butterfly House är bara fasaden till portaler som kommer ta Hellboy ner i en annan värld som kallas Wyrd. Wyrds är en värld som består av en nästan helt övergiven värld där första delen som vi får utforska befinner sig på flytande landmassor. Övergivna gångar mellan kvarlämnor av hus, trasiga katedraler kantat med gravstenar.
Men det är inte helt övergivet då det såklart finns lite fiender för vår käre anti-hjälte att slå skiten ur med sin högra stenhand. Det finns inte så stor variation i de områden vi kommer röra oss igenom under spelets gång, utan de blir upprepningar med lite variationer på de större fienderna och bossarna. Det finns de små fiender som Hellboy tar ut med ett slag, sen finns de större som tittar ner på honom och kommer med antingen svärd, sköld eller bara råstyrka försöka stoppa hans framfart.
Fienderna kommer du att kunna ge dig på med dina knytnävar, ett sidovapen eller en magisk förmåga. Sidovapen som Hellboy börjar med är hans trogna pistol, men att vi kommer senare kunna köpa till oss nya vapen som t.ex. en hagelbössa. De magiska förmågor kommer vara från start att han kan skapa en chockvåg som puttar fienderna en bit ifrån honom, nästa kommer vara en barriär som skyddar honom från skada. Du kommer även att kunna köpa till dig uppgraderingar av dina vapen eller förmågor i huset mellan rundorna nere i Wyrd.
Butterfly House kommer agera som spelets hubb där Hellboy kommer komma tillbaka till efter att han har klarat av en bana eller har dött från sviterna av fiendernas attacker. Här finns det olika områden som kommer låsas upp allt eftersom vi rör oss längre fram i spelets historia. Det finns vapenrummet där Hellboy kan köpa till sig nya vapen och förmågor för valuta han får genom att besegra fienderna i Wyrd. Det finns ett träningsrum där du kan testat på de nya förmågor eller vapen du har köpt på dig. Det finns ett rum som visar upp de samlarsaker du har hittat längs vägen i Wyrd visas upp. Du kan även ha korta samtal mellan varven med de andra B.P.R.D.-agenter som finns i huset.
“Don’t mess with me, lady. I’ve been drinking with skeletons.”
Spelet är ett rougelike, vilket betyder att du kommer ta dig ner till de olika banorna av Wyrd, men att de kommer vara olika från föregående gång du var där. Samt att om du dör så kommer du åka upp tillbaka till Butterfly House och vara nöd att börja om igen. Som tur är får man med sig den valuta som man fått genom att besegra fienderna och kan köpa uppgraderingar till Hellboy, hans vapen och förmågor, men bara om du har råd. Den första tiden i spelet kommer spenderas med att försöka samla på sig valuta så att du kan köpa eller uppgradera det du kan för att enklare kunna skada de fiender som kommer försöka stoppa Hellboy eller förbättra hans liv eller att kunna ta mer stryk.
Det kommer bli väldigt mycket fram och tillbaka för att tjäna in tillräckligt för att kunna köpa till dig och uppgradera så att du känner dig som Hellboy borde vara, då han inte är så stark eller effektiv när det kommer till stridandet. Du har vapen tillgängliga, men det känns inte som de hjälper så mycket, det vill säga om du ej uppgraderat dem väl vilket kan ta ett tag. Som tur är kan vi alltid dunka skiten ur fienderna med hans högra hand.
Grafiskt så ser spelet precis ut som det vore tagit direkt ifrån ett av Mike Mignolas seriealbum. Du har starka kontraster mellan mörkret och de färger som finns, men stor anspelning på mycket mörker runtomkring världen som Hellboy rör sig runt i. Det är väldigt troget och kommer uppskattas väldigt mycket av de som tycker om Mike Mignolas stil av ritande. Jag är tyvärr inte så hemma på hans verk men har sett tillräckligt mycket för att veta att utvecklarna verkligen har slagit huvudet på spiken när det kommer till att återskapa hans verk i spelform.
Ser vi då istället till ljudbilden tycker jag att den verkligen gör ett bra jobb, men ambient ljudbilden förhöjer den ödesmättade värld som vi vandrar runt i och musiken passar bra till och ger en bra samklang till det ambienta. Röstskådespelet är här också riktigt bra, speciellt Lance Reddick som gör rösten till Hellboy. Jag måste erkänna att det var skumt att höra en annan röst till Hellboy som inte var Ron Perlman, men att jag kunde släppa det tänket och uppskatta Lance version av Hellboy mer efter det.
Det finns mycket gott att säga om spelet när det kommer till de saker som jag har belyst än så länge, men det finns en sak och det är en stor sak som drar ner på upplevelsen; gameplayet!
Att spela som Hellboy är som att dra sig framåt genom sirap känns det som. Han rör sig sent och att försöka undvika fienderna genom att ducka eller hoppa åt sida känns slött och ibland så onödig att jag bara får ta en smäll och fortsätta slå på dem tills de ligger ner. Det är lite tråkigt att slå, ducka, blocka och sen bara fortsätta med samma bristande ”variation” i striderna. Det hjälper inte heller att Hellboy är ett tredjepersonsspel där han tar upp en större del av skärmen och kommer vara i vägen för mig att se vilken fiende jag har siktat in mig på eller vart de är.
Dessa saker drar snabbt ner på nöjet att spela spelet. Samt att du kommer göra samma sak om och om igen, det är ju ett rougelike och det är förväntat. Men även med det sagt finner jag det inte lika roligt att starta om igen och igen då det finns ingen rolig spelloop. Du stöter på samma fiender hela tiden och mestadels gör jag det bara för att så sakta samla på mig valuta så att jag tillslut kan uppgradera en sak för att sedan börja om för att uppgradera nästa.
Jag uppskattar det visuella som målas upp på skärmen och den historia vi sakta får berättat, samt ljudbilden. Vad jag har svårt för och snabbt tråkas ut av är det sega gameplay sett till hur man rör sig runt i världen som Hellboy och det eviga ’grind’ för att tjäna valuta för en uppgradering. Hade det varit mer variation på banornas fiender eller att spelet inte hade känts som det var så segt och att striderna känns tråkiga i längden hade det varit en rekommendation för spelet.
Men jag kan bara rekommendera spelet om du vill ha ett Hellboyspel som är trogen till utseendet och historien som Mike Mignola har skrivit, då är det här för dig. Om du är ute efter ett roligt och varierat rougelike eller serietidningsspel, ja då är det här inget för dig.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4|5, Xbox Series X|S och Nintendo Switch.
Hellboy: Web of Wyrd. Lägsta pris ca. 285 kronor enligt Steam 2023-11-13.
Recensionsex tillhandahållet av Good Shepherd Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.