Använd karaktärernas olika förmågor och undvik deras svagheter när du letar dig igenom Life Inc. Rädda alla djuren ur deras provrör och celler innan ni rymmer tillsammans!
I spelet Escape from Life Inc. ska du göra precis det som titeln säger, du ska rymma från Life Inc. De tre huvudpersonerna; fisken Bob, örnen Ern och renen Rick, blir introducerade var för sig och du får veta lite om deras liv och du lär dig deras fördelar som beror på vilket djur de är. Bob kan förstås simma under vatten, Ern kan flyga och Rick kan slå till saker med sina horn. Efter en liten stunds testande med kontrollerna blir de tillfångatagna och vaknar upp inne på Life Inc. På Life Inc. börjar du spela som Bob, som har fått ben. Eftersom han inte hade några, enligt rösten i högtalaren. Snart stöter du på Ern och Rick och tillsammans behöver du manövrera dem fram genom rummet.
Spelet är uppdelat kapitel med olika fokus och Life Inc. är uppdelat i rum där du oftast måste lösa någon form av pussel för att ta dig vidare. För att lösa pusslen måste du använda alla tre djurens förmågor och hjälpa varandra för att ta sig runt olika hinder så som höga väggar, lasrar eller vakter. Pusslen är inte super svåra, men ofta krävs det att man tänker till lite och ibland till och med lite utanför boxen. De olika rummens komplexitet och storlek skiftar en del och flertalet olika spännande mekanismer används. Med tiden får de olika karaktärerna flera förmågor och gör där igenom pusslen mer komplexa.
Som du ser av bilderna är det en sidoskrollande pusselplattformare där det gäller att sätta timingen rätt för att inte ramla ner från plattformar eller flyga upp på vindraget från fläktar. Kontrollerna för detta är enkla och precisa vilket gör att det snarare gäller att klura ut hur du ska ta dig vidare än att det är svårt att manövrera dig dit du behöver komma.
På Life Inc. träffar Bob, Ern och Rick på flertalet knasiga karaktärer som berättar om livet som experiment och hur de blir behandlade av robotarna som är både vakter och forskare. Ledaren för Life Inc. är någon form av alien som vill utvinna eller skapa energi från kolatomerna i varelserna på jorden.
Blandat med plattform-pusslen är några boss-fighter och några scener där du ska springa ifrån en stor robot som jagar karaktärerna genom en korridor eller liknande. Detta tycker jag ger mer liv åt spelet och gör att man inte tröttnar på att bara lösa pussel. De olika och skiftande mekanikerna och förmågorna hos karaktärerna gör även att alla pussel känns olika och inte alls blir repetitiva.
Stilen på karaktärerna, banorna och världen över lag är trevlig med skarpa färger och tydliga gränser som gör att du som spelare kan få en överblick av allt och urskilja alla detaljer du behöver för att lösa pusslen.
Narrativet drivs av pratbubblor som ploppar upp för varje karaktär. Oftast får du klicka dig fram i dialogerna som i ett typiskt RPG, men ibland när karaktären blir avbruten eller pratar väldigt fort byter spelet själv mellan bubblorna vilket gör det lätt att missa små roliga, men relativt onödiga kommentarer. Detta tyckte jag till en början var irriterande då jag som RPG-spelare alltid noggrant läser igenom alla dialoger för att inte missa något. Men med tiden insåg jag att detta tillförde en hel del personlighet till karaktärerna, om de ofta avbröt sina vänner eller brukar mumla kommentarer om vad andra tycker och tänker.
När de olika karaktärerna pratar så hör du som spelare ett bubbel i olika hög eller låg pitch beroende på vilken karaktär det är som pratar. Så trots att det inte finns någon som helst voice-acting så får du en känsla för hur karaktärerna skulle ha låtit om de faktiskt pratade. Flertalet rum har bakgrundsmusik eller bakgrundsljud men några områden är helt tysta. Tyvärr tycker jag att musikvalet kanske inte var det bästa på alla ställen, men i jakterna och i boss-fighterna tillförde de det rätta stresselementet. I samlingsrummet där huvudkaraktärernas celler finns är bakgrundsljudet ett hjärta som bultar, vilket gjorde mig enbart stressad och jag förstod inte riktigt varför man som spelare hörde ett stort hjärta slå.
På några få ställen träffade jag på några buggar då cut-scenes inte spelades upp och jag inte fick den där förmågan som jag behövde för att komma vidare. Spelet sparar dock automtiskt väldigt ofta så det var bara att starta om spelet och detta löste problemet de få gånger detta hände.
Det finns inga egentliga sido-uppdrag men det finns en hel del gömda samlarobjekt om du bestämmer dig för att utforska mindre uppenbara delar av Life Inc. Det finns till exempel ekollon gömda här och var som du behöver för att öppna en port om du lyckas hitta det gömda utrymmet under mark. I en del mot slutet av spelet ska du rädda ett visst antal djur från olika platser på Life Inc. men efter att du hittat alla de som du behöver för att genomföra rymningsförsöket finns det betydligt fler att hitta. Jag som älskar att utforska delar av ett spel där man uppenbart inte behöver vara tycker att detta tillförde en spännande upptäckar-aspekt till spelet.
I sin helhet tycker jag att Escape from Life Inc. är ett väldigt mysigt spel som blandar olika spelmekaniker och pussellösande på ett spännande sätt. Karaktärerna får liv och motiv som för narrativet framåt på ett underhållande sätt. Som ett relativt kort spel men med små gömda hemligheter är detta ett mysigt litet spel som är värt att spela igenom åtminstone ett par gånger för att hitta alla skrymslen och vrår. Att spelet är utvecklat av en enda person som dessutom är en svensk 15-åring gör spelet än mer imponerande. Jag ser framemot vad utvecklaren PowerBurger kommer att skapa i framtiden!
Denna recension baseras på PS4 versionen. Finns även till PS5, PC, Nintendo Switch och Xbox One.
Escape from Life Inc.. Lägsta pris 58 kronor på Steam 2021-05-14.
Recensionsex tillhandahållet av Sometimes You.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.