Innehållsförteckning
Vad händer egentligen om man tar ett gäng som normalt fokuserar på simulatorer och låter dom göra ett futuristiskt offroadracingspel? Jo då får man iRacings ExoCross.
En början
I framtiden när miljön har gått åt skogen och allt mer och mer blivit simulerat så väcks åter önskan om att köra riktiga fordon igen. Men hur ska detta gå till såhär i framtiden var det ingen som visste förrän den dag iden om att skicka obemannade fordon ut i rymden till en fjärran planet som fick bli racerbanan. Fordonen i sig fick styras från någon helt annanstans och racing var åter igen levande.
Bilarna som skickades påminner om rockcrawler-bilar. En liten stomme av rör tillsammans med stora hjul, grovt däckmönster och lång slaglängd. Vi kommer smärtsamt att bli påminda om att dessa kan gå sönder. Både under utmaningar och i race.
I garaget kan vi ändra startnumret, flagga och färg på våra fordon. Det är tre olika fordon och vad som skiljer är lite design, kraft, svårighetsgrad och kraftfördelning mellan bak och framaxel. Något som iRacing har tryckt på i sitt utskick är deras system för hantering av fjädring, hjul och däck och att det ska ske på individuell nivå för att ge den bästa känslan av tyngden i fordonet och kurvorna. För att klara av detta så har dom utvecklat en helt egen motor för spelet och jag måste säga att då detta är något som många racing-spel misslyckas men ExoCross gör. Det får mig att känna tyngden av bilen i min själ när den glider och jag förstår intuitivt vad som kommer att hända och hur den kommer att röra på sig. I många andra racing-spel så förstår jag det, det simulerar hur det gör i verkligheten men det känns inte. Det spel som kommer närmast att gestalta detta är MXGP 2021 enligt mig. Det levererar även en variation på banor och bansträckningar som ger varierad svårighet.
Singleplayer
Jag är i grund och botten en singleplayer-person så detta är alltid viktigt för mig. Som tur är finns en hel del att göra. Det finns uppdrag likväl som mästerskap och enskilda race. Uppdragen är ett bra ställe att börja då vi där får lära oss olika delar av de banor som sedan kommer att tävlas på. Detta görs dessutom på ett plågsamt sätt som nästan påminner om Trackmania. Vi har en begränsad del av banan som tar 20-60 sekunder att köra, vi graderas med guld till brons eller misslyckande beroende på vår tid. Klarar vi någon av dessa kan vi ta oss vidare till nästa utmaning.
Mest troligt så klarar vi inte banan i första försöket utan vi trycket retry om och om igen. Ofta innan vi kommer till målet utan direkt när vi missar en kurva och inser att vi misslyckats åter en gång. Detta skapar ett intensivt spelande med små felmarginaler. Ett njutbart späkande av själen, speciellt när vi byter skogen mot vägar i himlen. (En Tim Burton-tolkning av Rainbow Road). Vid utmaningarna ser vi dessutom hur våra tider står sig mot andra runt om i världen.
När bilen går sönder så väljer vi att börja om under utmaningarna eller åter placeras på banan. Om vi under ett race placeras på banan så får vi ett tidsstraff som visar sig som en klocka som räknar ned tills vi får fortsätta köra. Frustrerande när vi håller fingret på gasen och ser våra motståndare susa förbi.
Enskilda race och mästerskap sker på bana mot ett gäng övertaggade ai-motståndare. Vi knuffas och fastnar i varandra. Det är fordon av typen open-wheel, det vill säga nakna hjul och ingen kaross runt, som en formel-1 bil. Här hade jag räknat med att kunna fastna mellan hjulen på mina motståndare vilket jag dock aldrig gjorde. Det kan vara så att jag fastnade kodmässigt men inget som visades visuellt. Fastna i andra bilar och knuffas var enkelt, och det gör vi. ”Rubbing is racing” som Harry Hogge sade i en av tidernas bästa filmer.
Det finns såklart även ett läge för att bara putsa på sina bästa tider på de olika banorna. Här använder vi skuggor för att jaga oss själva till bättre och bättre tider, och marginalerna för fiasko eller succé är små.
Multiplayer
Tyvärr kunde jag inte testa multiplayer då jag bara fastnade vid en bild där det stod Matchmaking och inget hände. Får tolka det som att det inte är så många som spelar det än så länge. Dock anser jag att det på sätt och vis finns lite multiplayer även på enstaka moment som utmaningarna då vi vid målgång får reda på inte bara vår egna bästa tid utan hur vi rankar oss globalt med den tiden vi kört på.
Kan vara så att jag återkommer med mer åsikter om multiplayer när det börjat komma igång i större utsträckning.
Kontroller och annat
Musiken är helt ok och sätter tempo på spelandet, varken bra eller dåligt som på så många spel i denna genre. Ljudet i övrigt är också helt ok även om det med jämna mellanrum kommer ljud som påminner om pod-race i star wars 1. Och det är inte alltid jättepositivt för min del då hjärnan vandrar iväg lätt och jag får en inre röst som säger ”Yousa racing soo slowa!” och vi behöver vårt fokus då marginalerna är små.
När det kommer till kontrollen så är det helt klart inte ett tangentbords-spel. Ratt eller handkontroll rekommenderas och i mitt fall spelades det med handkontroll. Som jag skrev högre upp så förmedlar spelet tyngd och fart på ett bra sätt ut i handkontrollen, dels med en subtil force feedback men även genom vad som visuellt händer på skärmen. Väl harmoniserat.
Spelet ser bra ut och jag är imponerad av hur bra de fått det att rulla även på en gammal dator som min, vilket jag insett fyllt 10 år vid det här laget. Det rullade på med bra upplösning och hög detaljrikedom utan att en ända gång laggat till. Även på min gamla MacBook från 2017 rullade det på när jag startat den i Windows. Imponerande, vad pysslar andra med egentligen?
Avslut
Jag älskar den här typen av spel. In, kör, ut. Starta upp för att spela fem minuter eller för att sitta en timme. Vi får vara ärliga, dom där fem minutrarna är tämligen långa och klockan envisas med att dom är trettio minuter. ExoCross racing väcker med sina utmaningar Trackmania-djävulen i mig och med sina race vaknar Cole Trickle till liv inom mig. Jag tycker iRacing lyckats med något bra, det som jag håller emot är banan i himlen där jag för ofta trillar ut och hamnar i fritt fall. Jag rekommenderar ExoCross men i dagsläget tycker jag priset är lite högt i förhållande mot innehåll