Om 200 meter så ska du svänga skarpt åt höger; sträckan flyger undan och du närmar dig kurvan hastigt. Precis innan så svänger du aningen istället åt vänster för att sedan dra i handbromsen och växla viktpunkten i bilen till höger sida så att du smidigt (men snabbt) tar dig genom den starka högersvängen. Gruset sprutar ut på vegetationen när du med minimal marginal sladdar ytterst snyggt genom vägkröken. Du låter motorn varva upp innan du återigen växlar upp. Denna kurva är nu tagen….och en stor mängd liknande sådana finns kvar. Tiden ska slås och bilen ska bemästras. Så här ska rally vara…
Vad är detta?
Dirt 4 är det tolfte spelet i Colin McRae Rally serien och den sjätte titeln att få bära namnet Dirt; så man kan lugnt säga att det finns ett arv att förvalta. Utvecklarna Codemasters är klara veteraner vid det här laget i Rallyspelssvängen, och det märks i spelet.
Du har fyra olika lägen; Rally, Landrush, Rallycross, Historic Rally. I Rally får du en uppsjö av olika mästerskap som kan köras. Med platser såsom Australien, Spanien, USA (Michigan), Wales och vårt kära Sverige så finns det gott om variation i underlag och miljöer. Banorna är denna gång uppenbart byggda med Codemasters egengjorda proceduella editor, vilket gör att man känner igen många delar av banorna i dess beståndsdelar. Det är som att segment återanvänds, och tyvärr skapar det känslan av opersonlighet. Förvisso gör det inte så mycket i längden, då Rally helt klart är den roligaste biten i Dirt 4. De stora mängder fordon som kan låsas upp (eller köpas) har alla olika aspekter (ex. viktpunkter, drivkraftsplacering som bakhjulsdrift, framhjulsdrift, fyrhjulsdrift m.m.) som verkligen säljer in intrycket om att varje separat bil skapats detaljerat och korrekt i spelet. Att köra en Subaru WRX STI NR4 skiljer sig från en Mitsubishi Lancer Evolution X, trots att de båda befinner sig i samma klass, och har liknande detaljer, såsom ex. hästkrafter och drivkraftsplacering. De borde vara ganska lika, men känns både individuella och med egna fördelar och nackdelar.
Att kunna känna av detta med en handkontroll, kan jag tycka är tecken på en sjukt kunnig utvecklare, då jag inte har några illusioner om att det är exakt så här i verkligheten. Men de övertygar mig ändå till 100% i rallybilarnas hantering, så det finns inte något att klaga på där.
Värre är det med Landrush och Rallycross lägena. Landrush och Rallycross är på varvbanor, där det handlar om att köra X antal varv för att sedan komma först i mål. Förvisso har Rallycross det så kallade jokervarvet (vilket innebär att du någon gång under varven måste ta en annan väg och därigenom kunna bocka av att du kört ”jokervägen”) men det hjälper inte till mycket. Dessa två lägen är bra utförda rent tekniskt men dessvärre fruktansvärt tråkiga. Visst blir det roligare om du ökar svårighetsgrader från ”Gamer” till ”Simulation” men inte tillräckligt. Det blir snabbt repetitivt, och med tanke på att du i ”Landrush”, kör buggys och pickups på varvbanor med (i regel) grus, så blir det inte heller varierat. Dessutom så är ex. buggys rentav urbota tråkiga att styra då de överstyr konstant och gör att ”Landrush” läget bara är ett moment man ”måste” ta sig igenom för att låsa upp vissa bilar eller få pengar.
Häromåret släppte Codemasters det eminenta ”Dirt Rally”, som verkligen fokuserade på den simulerade Rally biten. Med Dirt 4 så undrar jag lite vad de egentligen vill göra med serien. I grund och botten är det uppenbart att de brinner för Rally. Men då de ex. fått till licens för FIA World Rallycross Championship, så antar jag de har intresse av det. Men som spelmoment så är de torftiga och jag hoppas att Codemasters har insikt att faktiskt skippa både Landrush och Rallycross framleddes, och koncentrera sig på fler personligt gjorda rallybanor istället.
Slutligen har vi även Historic Rally; vilket då är med mer bångstyriga bilar (läs äldre) som du verkligen behöver nöta in hur du ska köra. Det är mestadels bakhjulsdrivna härligheter till bilar, som verkligen sätter en bra utmaning för dig som spelare, och som är genuint roligt.
Gamer eller Simulation
Skillnaden från Dirt Rally, är hur du tar dig an spelet. Du kan välja ”Gamer” läget som är ett mer assisterat läge. Du får bättre kontroll i bilarna, även om din bil självklart inte kan självstyra (något som upplevdes som det gjordes i föregående utgåvor av Dirt). Här har du ett läge som gör att fokus blir på att ha roligt. Det kommer fortfarande vara utmanande för de som vill (man kan nämligen även här anpassa svårighetsgraden inuti ”Gamer” och därmed öka bonusar m.m), men med ett mer automatiserat stall. För det är stallet som reparerar din bil, kommer med förslag på sponsorskap m.m. Men på Rally så fixar de allt åt dig i den mån de kan mellan de olika racen.
På ”Simulation” så är det verkligen du som styr rubbet. Inte nog med att bilarna kommer med mindre funktioner (antispinn m.m) så måste du här själv balansera upp repareringen av bilen mellan etapperna, och se till att du arbetar upp i de leaderboards som finns. Utmaningen är alltså inte enbart i körandet, utan även i allt runtomkring.
Du kan nämligen skapa ett eget stall, anställa personal och själv bli tvungen att styra upp bilens reparering, och detta skapar ett ytterligare lager som få spel kan ge (om man bortser från Dirt Rally) på ett mainstreamiferat sätt.
Vad finns mer?
Det som jag beskrivit hittills är singeldelen. Det finns även mer onlinebaserade delar såsom; competive och multiplayer. Competetive består av dagliga, veckovisa och månatliga utmaningar som när de är klara (och dess tid likaså) kan ge dig bra med pengar. Men också placera dig i någon av de ”Tiers” av spelare som finns där ute. Lite för att visa vilken nivå du befinner dig på. Hur vass du helt enkelt var i mästerskapen i Competetive.
Multiplayer är vad det låter som; skapa eller delta i andra sessioner av mästerskap. Däremot så var det förvånansvärt tomt här, då jag under hela tiden jag spelade, bara lyckades hitta en enda spelomgång att delta i. Man får hoppas att de får igång det mer inom kort.
Men utöver det onlinebaserade, så finns även tre till lägen. ”Freeplay”, ger dig möjlighet att skapa egna mästerskap och tjäna ytterligare pengar. ”DiRT Academy” ger dig videos, spelomgångar och information kring hur du bäst spelar de olika lägena, och hur du bäst tar dig an vägen helt enkelt. Slutligen så har du ”Joyride”; där du ska antingen klara en bana under en viss tid eller köra på gula skyltar som finns utströdda runt banorna under en viss tid för att därigenom få guld, silver eller brons.
Samtliga av dessa spelmoment är helt okej som bäst. Competetive ger dig lite kännedom om din egen förmåga, samt pengar till karriärsläget. Multiplayer är utmanande, och Freeplay gör att du kan skapa dina egna utmaningar och race. Faktiskt kan du här autogenerera banor utifrån miljö och längd som tillför en extra ”touch” till det hela. Joyride kan vara uppskattat bara för att få en annan typ av utmaning från och till, även om dess två lägen snabbt blir tjatigt.
Fördelar och nackdelar
Som många märkt så finns det en stor variation och bredd till spelet. Men ibland känns det märkligt nog aningen själlöst, p.g.a. att dess banor känns proceduellt genererade. Å andra sidan så är bilarna rysligt bra återskapade; med allt från det grafiska till ljudbild, där allting är noggrant återskapat. Så i slutänden så förlåter man mycket bara för att själva körandet i spelet är så himla välgjort, roligt och balanserat; och vi pratar ändå om ett bilspel, så nog är det väl det som är det absolut viktigaste.
Dock kan det nämnas att laddningstiderna är något som jag verkligen hoppas att de optimerar; då varje laddningssekvens (in i spelet, ladda bana, byt bana o.s.v.) tar nästan en och en halv minut per laddningssekvens. Detta blir väldigt mycket i det långa loppet och kan få de bästa att ge upp på spelet rentav. Tack och lov så är körning som sagt väldigt underhållande i Rally segmentet, så det jämnar ut sig.
Mina slutliga tankar
Dirt 4 är ett vackert spel, med banor som förvisso känns aningen återanvända trots sin proceduella skapelse. Du får dock ett riktigt solitt racingspel, med stor variation i både bilkänsla, svårighetsgrader, olika spellägen och mycket mer. Självklart finns det gråa moln på den annars vackra racinghimlen, men de kvicka rallybilarna övervinner det mesta.
Denna recension baseras på PC versionen.
Prisbild ca 400 kr.
Recensionskod tillhandahållen av Koch Media / Codemasters.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.