Sött är bara förnamnet i Square Enix nya top-downracingspel ’Circuit Superstars’. Små söta fordon rusar över banor, genom turneringar och över internet, i jakten på att vinna. Frågan är bara om spelet i sig är en vinst eller förlust…
Som den fullvuxna karl jag är, är jag givetvis relativt allergisk mot ’puttenuttiga’ spel. Vill jag ha chibi-inspirerade inslag, vräker jag i mig något halvdant JRPG för femåringar, men trots det måste jag skamfullt medge att ’Circuit Superstars’ små söta fordon, med sina vinande nätta billjud ändå lyckas slå an hjärtesträngarna. Det rakt-på-sak liknande upplägg som spelet erbjuder är även det svårt att värja sig emot, då du slungas in i en turnering bestående av fyra banor på fem varv vardera. Alla grönskande, lummiga eller sandfyllda – på ett lekfullt sätt.
Själva bilkörandet är väldigt enkelt sett till styrning, och bilen rör sig i den riktning du vänder vänster tumspak. Ja, har ni spelat Micro Machines eller Ignition när det begav sig, så känner ni igen er direkt. Själva turneringarna kommer dessutom i hela fem olika svårighetsgrader, vilket ökar omspelningsvärdet… till viss del. Dessvärre för spelet, tappar dess söta upplägg snabbt sin lyster, när du förstår att det du egentligen spelade från start är hela spelet. Någon egentlig utveckling av bilarna eller förare är helt väck – och trots spelets arkadmässiga utseende, vill det fokusera på enbart målet med att… ja komma i mål. Inga ’power-ups’, eller knäppa manövrer, utan ren och skär bilkörande, för att komma på första plats. Bilarna i de olika turneringarna känns tack och lov tydligt särskiljande från varandra, men olika tyngdpunkter och acceleration – vilket gör att det åtminstone blir kul att testa olika turneringar, för att därigenom testa nya fordon.
Visst blir det aningen mer utmanande i de sista turneringarna, men när du snabbt tagit igenom de tolv turneringar som finns, så lockar inte högre svårighetsgrader. Inte för att det finns en viss njutning i bilåkandet – det har förvisso en smått anmärkningsvärd charm över sig – men då du saknar någon som helst ’progression’ och morot, blir det lätt att spelet tar slut där och då.
Variationen finns förvisso i de olika typer av bilar som finns; allt från SuperTrucks, Rallycross och GT Racing för att nämna några, men då banorna är få till antalet, känns det inte direkt att det spelar någon roll i långa loppet (pun intended). Det glimmer av hopp som dyker upp är på de senare turneringar som dyker upp, där bilens skick, bildäckens skick och bensin faktiskt blir sämre. Här får spelet en liten ”nitroboost” av intresse, men dessvärre är det på få banor och om sanningen ska fram, lite för sent.
Så trots ett sött utseende som till och med smälte mitt lilla hjärta, lyckas inte Circuit Superstars nå ända fram, utan sladdar lite vettlöst av vägen och verkar nöja sig med det. Visst det är kul att det finns onlineläge åtminstone… men i skrivande stund har det inte fungerat alls på Xbox, så där blir det dessvärre svårt att sia om du får mervärde eller ej. När onlineläget fungerar kan det dock vara den injektion av ’feeling’ som spelet behöver, då de redan väletablerade banorna, och din vana med de faktiskt sätts på prov. Men som det är nu, är onlinebiten mer av en dröm… precis som drömmen om att komma över mållinjen. Söthet räcker inte helt enkelt…
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Xbox.
Circuit Superstars. Lägsta pris 19,99€ enligt Steam 2021-10-20.
Recensionsex tillhandahållet av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.