Hämnden brinner likt en eld inom oss. Sekten måste dö. En kula och en medlem i taget tills vi når ledaren. Det kommer bli klurigt, men det måste göras.
I Children of the Sun tar vi på oss rollen som The Girl. Hon är ute på jakt, men det är inte djur hon jagar. Hon är på jakt efter en sekt. Sekten har gett namnet åt spelet och har gjort en oförrätt mot vår huvudperson. Alla medlemmar måste dö, en i taget ända tills hon når The Leader. Hon är beväpnad med ett gevär och för att skjuta ner alla medlemmar behövs bara en kula. Ja du läste rätt. En kula är allt hon behöver.
Spelet är en slags blandning av skjutspel och pusselspel. Historien är uppdelad i banor. Varje bana tar oss till olika miljöer där sektmedlemmar befinner sig. De står och dräller på marken runtomkring, eller håller till i byggnader och alla ska dö för att vi ska kunna gå vidare. Men hur ska det gå till när vi bara har en kula till vårt förfogande? The Girl har en minst sagt speciell förmåga. När hon avfyrat ett skott kan hon nämligen ta kontroll över kulan. Hon får tiden att saktas ned och kan dessutom justera kulans riktning under tiden som den flyger fram. Efter att kulan nått sitt mål, kan vi sedan sikta in oss mot nästa mål, för att sedan avfyra den på nytt. Denna procedur fortsätter vi med tills det inte är några sektmedlemmar kvar.
För att hjälpa oss ytterligare, finns det fler saker som vi kan skjuta på. Om vi till exempel skjuter på bilarnas bensintankar sprängs bilen och precis som när vi likviderat en sektmedlem kan vi åter avfyra kulan igen. Det finns även fåglar och fiskar som vi kan använda på samma sätt som när vi dödat sektmedlemmarna. Det vill säga att när de träffas av kulan dör de och vi kan sedan avfyra kulan från platsen de befann sig på. Detta är till stor hjälp då vissa medlemmar har en tendens att hålla sig väl utom synhåll. Under spelets gång kommer vi få en ny förmåga. Om vi ser till att träffa sektmeldemmar i en av deras svaga punkter, som visas med ett diamantaktigt skimmer, kan vi när kulan avfyras på nytt sikta fritt runtomkring oss igen. För att förmågan ska aktiveras måste vi dock ta ut minst två stycken sektmedlemmar på det här sättet.
Banorna blir som sig bör allt klurigare och vi måste således använda oss av samtliga medel som vi blir tilldelade för att lyckas. Den här mekaniken är verkligen det som gör att spelet står ut från mängden. Jag kan personligen inte komma på att jag har spelat någonting liknande. Som en ganska hängiven pusselspelare känner jag oerhörd stimulans i att sitta och klura på vad som är bästa sättet att gå till väga. Det är bitvis oerhört utmanande och vår förmåga att bemästra mekaniken sätts hela tiden på prov, men det är också fruktansvärt tillfredsställande när vi tillslut lyckas få till just det där besvärande skottet som vi kämpat med i flera minuter. Vi bjuds på en bra variation sett till hur miljöerna ser ut. Ibland är vi vid ett fabriksområde, ibland ett motell, kyrka och så vidare. Ingen bana är den andra lik så det gäller att tänka ut en ny lösning för varje gång du startar en ny.
Utmaningen kommer även fram i att typen av sektmedlemmar varieras dessutom. Vanligtvis ser vi de vanliga medlemmarna stå utspridda och de är också lättast att ta ut, efter som att det bara är att skjuta dem. Efter ett tag kommer vi dock stöta på medlemmar som har sköldar och vi måste därför försöka träffa dem bakifrån eller från sidan. Det kommer dessutom dyka upp fiender med rustning. Dessa typer kan vi bara ta ut genom att få kulan att accelerera till maxhastighet. Detta görs genom att hålla in skjutknappen efter det att kulan har avfyrats. Det är dock inte bara att skjuta kulan mot dem, utan när vi siktar på rustningstyperna måste vi kolla så att en lila ring dyker upp runt siktet. Den här ringen talar om för oss att vi befinner oss på tillräckligt långt avstånd för att kulan ska kunna flyga tillräckligt snabbt.
Slutligen finns det sektmedlemmar som svävar ovanför marken och skyddar sig och personer i deras direkta närhet med en gul sfär. Skjuter vi direkt på sfären, kommer kulan puttas åt en annan riktning, vilket kan vara jobbigt eftersom att om vi träffar någonting som inte är medlemmar, fåglar, fiskar eller bensintankar måste vi ta banan från början. Det gäller att få kulan att skrapa ytan på sfären, för att sedan skjuta ner den svävande sektmedlemmen innan denne lyckas frammana sfären igen. Även om detta såklart kan vara frustrerande tycker jag ändå att det bidrar till hur investerad jag blir i spelet. Då jag hamnar i ett slags mentalt tillstånd där jag vill bevisa för spelet att det minsann inte är bättre än mig.
Spelet är som sagt mycket underhållande, det är lätt att plöja genom hela spelet på en gång. Dels för att det inte är överdrivet långt, men också för att jag hela tiden blir nyfiken på hur nästa bana kommer se ut. När eftertexterna rullar kommer jag dessutom på mig själv med att känna väldigt mycket mersmak. Inte för att jag tycker att spelet är för kort, tvärtom tror jag att de cirka sex timmar det tog för mig att klara spelet var ganska lagom. Men jag skulle verkligen inte bli ledsen om det i framtiden skulle komma någon typ av tillägg med fler banor.
För att nämna något att gnälla på, är det största problemet jag har när du börjar banorna. Vi kan då springa till höger eller vänster runt det aktuella området, för att se vart alla fiender befinner sig. Det går att markera dem så att vi kan se vart de befinner sig någonstans, men för att göra det måste vi först titta in i gevärets sikte och när vi väl tittat in i siktet, kan vi inte ta ner geväret igen. Jag förstår att tanken förmodligen är att det skulle bli för lätt annars, men ibland har jag bara velat titta närmare på någonting och då blir det frustrerande när jag inte kan få göra om och skjuta från platsen jag egentligen vill.
En annan tråkig sak är kanske mer av en petitess. Det känns som att berättelsen tyvärr har fått sitta i baksätet. Inför varje bana får vi se fragment av The Girls bakgrund, med hjälp av riktigt snyggt tecknade stillbilder som hämtade från någon obskyr typ av serietidning. Det får förvisso fram vilken typ av oförrätt sektens ledare har gjort henne, men det går ibland så fort att det är lätt att missa. Nu är det ganska uppenbart att det är den unika spelmekaniken som har varit utvecklarens huvudfokus och det är den som vi som spelare ska ägna oss mest åt. Jag har inga problem med det egentligen, eftersom att det är välgjort och underhållande, men om berättelsen hade fått vara mer prominent är jag övertygad om att upplevelsen hade varit ännu starkare.
Utseendemässigt märks det att utvecklaren har tänkt att det ska vara lika minnesvärt som spelmekaniken. Grafiken må bestå av ganska enkla karaktärsmodeller och miljöer. Men det är täckt av ett grynigt filter som får alla ljusdetaljer att framstå som neonljus. Alla sektmedlemmar är dessutom markerade med ett slags neongult sken. Detta ger en slags smutsig stämning över spelet som verkligen passar konceptet väl, då det känns som en skitig och ruffig thrillerfilm från 70-talet vilket jag verkligen inte har någonting emot.
Ljudbilden förstärker den tidigare nämnda smutsiga stämningen, genom ett ljudlandskap av distade gitarrljud och cymbalslag. Varje gång du träffar en fiende hör vi ett köttigt, dunkande ljud. Detta ger en mycket passande tyngd till situationen vi befinner oss i och förstärker tillfredsställelsen i att lyckas få in träffen också. Kontrollmässigt är spelet lika finslipat. Antingen spelar du med handkontroll eller enbart musen. Oavsett vad du väljer kommer det inte vara några problem att navigera kring knapparna.
Children of the Sun är helt klart ett av årets mest unika spel hittills, med sin egensinniga blandning av pussel och skjutande som både utmanar och engagerar. Även om jag hade önskat att berättelsen hade varit mer prominent, kan jag inte bortse från det faktum att spelet var svårt att “lägga ifrån sig” och att jag i slutet lämnades med en känsla av mersmak. En stark rekommendation oavsett vilken genre du föredrar att spela helt enkelt.
Denna recension baseras på PC versionen.
Children of the Sun. Lägsta pris 172 kronor enligt Steam 2024-04-23.
Recensionsex tillhandahållet av Devolver Digital.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.