Med ibland Blues sortiment av dynamiska mikrofoner, gömmer sig lite av en avart. För där EnCore 100 gav användaren en klar och distinkt röst, så skiljer sig denna vid namn EnCore 100I. Skälet är dock väldigt enkelt att påpeka – den är inriktad för instrument. Så denna recension görs därför med två olika synsätt; musikern tillika poddaren. Så nu kör vi!
Det går inte att förtydliga nog att denna mikrofon är primärt utformad (enligt Blue) för instrument. Om det så är att ni ’micar’ upp trumset, gitarr eller blåsinstrument. Mikrofonens mer dämpade ljudbild – beror till största del på grund av dess fysiska utformning mer än frekvens omfång. Med ett betydligt dovare ljud som framkommer på grund av mer tätning i höljet, samt en grill med inbyggt pop-filter så är mikrofonen som gjord för starka ljud. Adderar man en ’pad’ i EQ, så klarar mikrofonen riktigt höga volymer utan att skära sig. ’Pad’ i detta sammanhäng är när man helt enkelt aktiverar en knapp på sin pre-amp eller mixerbord som sänker ljudupptagningen med exempelvis 20%.
Ser man däremot på mikrofonens frekvens omfång så är den mer eller mindre identisk med Blue EnCore 100 – där du får en höjning på basfrekvenserna, och lite grann i de högre frekvenserna. Allt som resulterar i en framförallt mer utmärkande bas. Men där vanliga EnCore 100, nöjer sig med att presentera din röst, så ska denna mikrofon istället på ett bra sätt presentera instrument. Något som dessvärre blir en större nackdel än för den vanliga sångmikrofonen.
När man spelar in musik, så vill i alla fall jag (och många andra) spela in med ett så platt frekvens omfång. För på detta sätt kan du senare själv välja i post-produktionen om du vill höja basen, sänka mellanregister etc. Men då basen redan från start är etablerat högre i de låga frekvenserna, så blir det tydligt i framförallt tyngre instrument – även om ljudbilden i sig är ren och fin.
Med en Nördlivares hjälp så har tester kunnat göras – och vi vet nu att mikrofonen i sig mycket väl kan användas i podcasting syfte, även om ljudbilden känns aningen dämpad. Men för instrument så hänger det en del på vilka instrument du använder den på. Trummor och basförstärkare kan skapa en för stark basdel, och får ljudbilden att bli helt enkelt för sörjig. Men för mer diskanta instrument – som att du exempelvis spelar in gitarr rakt in i mikrofonen, eller andra stråkinstrument, så kommer det gå ypperligt.
Subjektivt som tusan…
Ja, som ni märker så står denna mikrofon ut, till skillnad från många andra mikrofoner som vi recenserat. Det är dels för att den är enligt Blue dedikerad för instrument, men också för att den rent utseendemässigt saknar några detaljer som vanliga Blue uppsättningen har. T.ex. är räfflingen på sidan av mikrofonen borta – vilket är naturligt egentligen, då den är gjord för att sättas upp mot förstärkare, men om ni vill ha en mer mångsidig mikrofon, där ni exempelvis står och sjunger med den, så kan den helt enkelt lättare flyga ur handen på er.
Vad gäller ljudbilden, så kan jag en sista gång klargöra att det givetvis är en smaksak. Oavsett test, så har den aldrig ’peakat’ och skärt sig, ej heller så går det att anmärka negativt om dess design – en svart elegant och aningen kort sådan, med bra tyngd. Men ljudbilden i sig, är i mina öron för bastung, där den säkerligen i någon annans öron kan kännas mer mustig. Ja, det är en smaksak till viss del – även om EQ arbete helst görs med en helt platt frekvens omfång.
Transducer Type: Dynamic moving coil – Polar Pattern: Cardioid – Frekvens Omfång: 50 Hz – 16 kHZ – Sensitivity: 1.1 mV/PA – Output Impedance: 150 ohms – Maximum SPL: 154 dB SPL – Vikt: 0.32 kg. – Dimensioner – Längd: 175 mm. Dimensioner – Diameter: 23.3 mm (min); 46.9 mm (max)
Blue EnCore 100I. Lägsta pris 970 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-07-02.
Recensionsexemplar tillhandahållet av Blue.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.