Vad får man om man blandar Fall Out, Simcity, Settlers of Catan och BRIO-clownen? Resultatet skulle definitivt kunna vara Before We Leave.
Efter att ytan inte längre var beboelig tvingades världens invånare, the Peeps, ner i bunkrar under jord där de lyckats hålla sig vid liv genom potatisodling. Långt senare var det dags att undersöka om världen ovan jord återigen gick att leva i. All kunskap som tidigare behövdes för att bruka tillgångarna på ytan blev nämligen överflödig och hade glömts bort. Som tur var fanns det kvarlämningar från de ytlevande förfäderna som kunde användas för att återigen lära sig att ta vara på vad den “nya” världen hade att erbjuda. Det är din uppgift att återkolonisera inte bara ytan utan också andra planeter.
Vi kastas in som en allvetande strateg med uppdraget att återuppbygga samhällen. Genom att skapa förutsättningarna för Peepsen att ännu en gång utveckla kunskap och verktyg anpassade för ett liv under den bara himlen och utforska världen. Du börjar att bygga upp ett första samhälle på den ön där bunkern ligger men efter ett tag har du, genom forskning, möjlighet att bygga skepp för att ta dig över havet och till och med bygga rymdraketer för att ta dina Peeps vidare till nya planeter.
Marken är uppdelad i ett rutmönster av oktagoner, vilket fick mig att tänka på brädspelet Settlers of Catan. Rutmönstret underlättar vid uppbyggandet av dina samhällen. Förutom att du eventuellt kan behöva riva lite skog för att kunna bygga så bör du även ha koll på vilken slags terräng som finns att tillgå. Planteringar fungerar bara på gräsmark, dessutom behöver du ta dig upp på högre nivåer för att kunna utvinna tenn och metall. Jag har en tendens att bygga industrier och andra förorenare uppe i bergen alternativt längs de sandade kustremsorna. En sak som jag spontant reagerar över är att vägarna måste byggas först, de liknande spel jag har erfarenhet av kan man ändå bygga utan att det finns en väg men att produktionen inte startar förrän vägar finns på plats.
Vid det här laget börjar temat som storyn bygger på bli lite uttjatat. Jag tänker på filmer och serier som Kipo och de sällsamma varelsernas tid, Love and Monsters, 7 seeds och även spelserien Fallout för att nämna några av de otaliga postapokalyptiska alstren som presenterats. Jag tycker ändå att det stack ut på sitt eget lilla vis, bland annat för att världen inte är begränsad till en planet, de små karaktärerna påminner mig lite om BRIOS stapelclown. Dessutom är det ganska fredligt, visst det finns lite illbattingar man kan stöta på men det är inget aktivt våld, lite brottning på sin höjd.
Ljudet från röster och omgivningen gör att spelet känns mer levande och påverkas av hur inzoomad man är och gick över i vinande elektroniska toner som simulerade rymden.
Menyerna in game är lätthanterliga med kortkommandon för den som använder sig av dem. Efter att man lärt sig grunderna i introduktionen erbjuds man att fortsätta få tips under resten av spelet eller om man vill klara sig själv. Sen finns alla “lektioner” tillgängliga i en logg som nås via pausmenyn så man behöver inte lägga allt på minnet.
Jag tycker att Before We Leave är lagom annorlunda från spel i samma genre, mycket är sig likt men det finns en egen spinn på det, som exempelvis det åttakantiga rutmönstret och möjligheten att ta sig vidare till andra planeter. Jag saknade funktionen att kunna flytta på byggnader utan att behöva riva dem, eftersom min OCD kickar igång efter ett tag trots att jag valde placeringarna noggrant från början. Det är därför jag gillar att jag inte är fast på en ö eller en planet utan jag kan lära av mina “misstag” och ändra det vid nästa plats jag koloniserar. För den som föredrar gemytliga stadsbyggarspel kan jag varmt rekommendera spelet, det har trots allt en tilltalande charm och har en lagom prislapp. Därför klassar jag Before We Leave som ett bra köp.
Denna recension baseras på PC/Steam-versionen.
Before We Leave. Lägsta pris 179 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-08-25.
Recensionsex tillhandahållet av Team17.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.