Missförstå mig rätt: att slåss mot nazister är alltid en lockande tanke och detta fallet är det en besvikelse att spelmekaniken inte gör det lika underhållande som det skulle kunna vara.
Från den polska studion Destructive Creations kommer War Mongrels, ett strategidrivet spel med real-time mekanik som utspelar sig under den tyska invasionen av Polen 1944 mitt under brinnande andra världskriget.
Här spelar du som två Wermacht-soldater, Manfred och Ewald, som tappat tron på det vidriga krigsmaskineriet som var nazisterna och motsatt sig order att döda civila under armens framryckning. Dom skickas till en straffbataljon och skall skickas ut på ett självmordsuppdrag när en tursam artilleriträff gör att dom kan fly från den tyska fångenskapen och här tar spelet sin början.
Våra två hjältar som slår sig ihop med den polska motståndsarmén Armija Krajowa för att bekämpa sina forna landsmän och det tar inte lång tid innan jag drar paralleller till Commandos spelserien i både utseende och spelupplevelse.
I den klassiska vyn i War Mongrels ser man alla fiendesoldater på kartan och det är genom att smyga, krypa och naturligtvis oskadliggöra nazister som vi når våra mål. Våra nazistiska antagonister verkar alla vara närsynta, röksugna alkoholister så om Manfred eller Ewald kastar en flaska eller ett paket cigaretter på marken kommer dom böja sig ner för att ta upp det och där har vi vår chans att döda dom. Vi får också alternativet att kasta in andra intressanta föremål eller att vissla men var försiktig: ljud lockar till sig mer fiender. Att föra för mycket väsen kommer som sagt att påkalla fienders uppmärksamhet, det vill säga se till att inte använda skjutvapen om du inte vill ha en hord med soldater som kommer för att undersöka vad som har hänt.
Att undvika att bli upptäckt är utmaningen, våra fiendet har en “syn-kon” där man kan se vart dom fokuserar blicken, vissa är statiska medans en soldat som går en vaktrunda naturligtvis rör på sig. Vissa kan inte se dig om du kryper vilket jag ska erkänna att det tog mig en liten tid att lista ut själv då syn-konen är randig istället för helfärgad. I och med att dom reagerar på allt som inte står rätt till kan man inte lämna kropparna efter dödade soldater vart som helst utan dom behöver gömmas på lämpliga ställen som buskage eller kloakerna.
Visuellt är War Mongrels ett mycket trevligt spel, grafiken ger en mycket när det gäller spänningen och det känns snyggt utan att behöva vara hyperrealistiskt och jag gillar den klassiska översiktsvyn som spelet spelas i. Dom vackert tecknade filmsekvenserna är riktigt välgjorda och mycket av dialogen är välskriven. När det gäller ljudet upplever jag att det finns vissa saker att önska; speciellt när det gäller röstskådespelarna. Det är väldigt endimensionellt och övertydligt att dom onda nazisterna ska även låta extremt brutala och hesa.
Men den stora stötestenen är kontrollerna.
Kontrollerna är ologiska och gör att spelupplevelsen inte flyter smidigt alls då mycket är kopplade till specifika hotkeys som inte alltid samarbetar bra med varandra och det blir frustrerande ganska fort. Man får en känsla att man försökt få in många olika moment, men inte tagit tiden att försöka jobba igenom hur allt ska fungera ihop.
Det är inte bara en gång som valet av karaktärer, för våra två hjältar sitter nämligen inne på lite olika specialiteter för att ta sig förbi fiender, blir helt fel och tyskarna upptäcker våra klumpiga försök att ta oss förbi och man få börja om med uppgiften igen. Det ihop med att det verkar finnas en del buggar, jag fick i ett save försöka krypa mig igenom en bra bit av ett uppgift då Manfred helt sonika vägrade sig ställa sig upp.
Spelmässigt vill jag verkligen tycka om detta spel. Det är alltid intressant med ett krigsspel som inte bara är FPS utan att det finns fler saker att ge oss som spelare och War Mongrels försöker verkligen, men tyvärr tycker jag att det snubblar en bra bit innan målsnöret. Det kan inte riktigt bestämma sig om det vill vara ett mörkt och någorlunda historiskt korrekt spel eller en Hollywood-version av tydliga onda och goda.
Denna recension baseras på PC versionen.
War Mongrels. Lägsta pris ca. 385 kronor enligt Steam 2021-11-22.
Recensionsex tillhandahållet av Destructive Creations.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.