Högt uppe i norr så finns det snö, kyla och en ofantligt stor mängd vikingar. Dessa är uppdelade efter färgen på sina kläder och har ett tvångsmässigt behov att ha ihjäl varandra. Det jag talar om är inte Norrland under fotbollssäsongen, utan spelat Bad North. Spelet är utvecklat av den svenska studion Plausible Concept i Malmö och utgivet av Raw Fury. Spelet är en brutal blandning av rougelike och RTS.
Du befinner dig på den blåa sidan och försvarar öarna som ligger i riskzon för den kommande invasionen. Du börjar i underläge med endast två otränade vikingaklaner, men snart kommer din tappra skara att växa till sig och bli starkare. Öarna du försvarar har olika stora byggnader på sig, ju större byggnad, desto mer guld får du efter att ha försvarat ön. Du försvarar din ö genom att flytta runt dina små, rätt så söta, vikinga-trupper till att möta fiendens kommande båtinvasion. Efter att ha försvarat din första ö så kommer du till en karta där du kan välja vilka öar du ska försvara härnäst och vilka öar som kommer bli otillgängliga nästkommande rundor. Vissa öar kan ge dig en ny klan efter att du har försvarat ön (förutsatt att den överlever) eller items. Det är också här du får chansen att skräddarsy dina klaner i närmare detalj genom att ge dem olika items, uppgradera dem till nästa nivå av truppträdet, eller ge dem klassbaserade skills.
Det finns tre klasser du kan uppgradera dina klaner till: Infantry, Pikes, och Archers. Infantry har sköldar som skyddar från pilar och andra projektiler, de är också bättre på att slåss än din startenhet. Pikes har långa spjut och kan enkelt försvara en punkt på ön utan att lida några förluster, men de är helt försvarslösa när de rör sig då spjuten tar ett tag att ställa i rätt position. Archers har pilbågar och kan anfalla på avstånd, men är värdelösa i närstrid. Alla klasser har en skill som går att köpa och två stycken uppgraderingsnivåer som gör trupperna allmänt starkare. Jag hade önskat att det funnit fler klasser om bara rent visuellt, t.ex att vissa infantry hade yxor och andra hade svärd. Annars så känns klasserna välbalanserade och såpass olika att det kräver lite eftertanke att ge ut en klass till sina klaner. Kartan ger ytterligare djup till spelet då du bara kan skicka ut din klaner till en ö per runda, så beroende på ö så får du tänka efter lite om du ska skicka alla dina trupper dit eller om du ska dela upp dem och hoppas att det räcker med bågskyttar och spjutbärare att försvara två öar på samma runda. Det ger ett fint strategiskt lager till spelet då själva spelandet inte är så mycket mer än att flytta runt dina trupper och aktivera items. Jag tycker dock att det inte gör spelet tråkigt på något sätt då soundtracket och grafiken ger dig mycket att titta på. Speciellt mot slutet av striderna då dina klaner håller på att falla sönder, det är blod överallt och något hus brinner i bakgrunden. Musiken ökar också i intensitet mot slutet vilket ger en skön känsla av oro för hur det kommer att gå. Man blir oväntat fäst vid dom små figurerna med konstiga namn. När en klanledare dör så känns det inte bara strategiskt utan också lite känslomässigt.
Bad North är underhållande med sin minimalistiska grafik och spelsätt. Det är utmanade till en början, men efter några timmar klickar det till och utmaningen blir väldigt mycket mindre, även på de lite tuffare svårighetsgraderna. Detta gör så att spelet, trots sin charm, blir lite enformigt efter ett tag. Samma strategi funkar varje omgång, även om kartan och öarna är slumpgenererade. Det ger dock några underhållande timmar och får förhoppningsvis ett dlc/uppdatering med mycket behövd variation inom en snart framtid.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Bad North. Lägsta pris 129 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-03-14
Recensionsex tillhandahållet av Raw Fury
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.