På väg hem från ett uppdrag ligger din kapten skadad i sin säng. Med sina sista andetag ger han dig befäl över skeppet och somnar sedan in. Nu är det ditt ansvar styra skutan vidare, men mot vad? Följ med idag så tar vi en lite närmre titt på Failbetter Games senaste skapelse Sunless Skies.
Vad är då detta?
Sunless Skies är i viss mån en uppföljare till Failbetter Games tidigare spel Sunless Sea, i de anseendet att de utspelar sig i samma generella Fallen London universum. Denna gång får man ta kontroll av ett rymdfarande lokomotiv, och med undantag från ett litet sidouppdrag man blir tilldelad i början av spelet så är man fri att utforska och göra uppdrag i sin egen takt. Uppdragen kan variera från att transportera gods och passagerare till de olika städerna, till att leta berättelser om världens fasor och under. I detta spel får du nämligen välja fritt om du är motiverad av att tjäna pengar, eller hellre vill göra ditt intryck på historien och dela berättelserna från dina äventyr ute i rymden.
När det kommer till gameplay har vi ett top-down 2-D perspektiv med ditt skepp mitt i skärmen . Skeppet styrs med hjälp av WASD med tillägg att man kan skjuta skeppet åt sidan med Q och E, och slutligen skjuter man skeppets kanoner med vänsterklick. En stor del att spelet går ut på att utforska världen runtomkring en, då platser och städer inte markeras på kartan, utan man får som mest ett generellt väderstreck som hjälp när man ska navigera till sina mål.
Rymdlokomotiven är inte de smidigaste av maskiner. De tar en kort ögonblick för dem att komma upp i fart och likaså svängar tas ut i godan ro. Detta kombinerat med projektilbaserade vapen gör att striderna i spelet utspelar sig som en fin dans mellan dig och fienden, där du måste ta i hänsyn vart din fiende är på väg och hur långt i förväg du måste sikta för att dina kanoners granater skall träffa sina mål.
Den vackra och detaljerade förgrunden och bakgrunden tillsammans med den stämningsrika musiken ger en väldigt djup och mysig atmosfär. Att långsamt tuffa runt ute i rymden sökandes efter nästa stad är en upplevelse i sig, vilket är viktigt med tanke det är en stor del av spelet.
Personliga tankar
Det som jag kommit att uppskatta mest med Sunless Skies är den absoluta friheten och kontrollen du som spelare har över din upplevelse. I början av spelet lämnar din före-detta kapten en låda till dig med en önskan om att du ska lämna den i London. Men utöver det är du fri att ta dig an de uppdrag som erbjuds runtom i världen i den takt du vill. Detta innebär så klart också att det finns större risk för misslyckande, då jag i min första spelomgång körde tåget åt fel håll, fick slut på pengar och resurser och strandsatte mitt skepp ute i rymden. Men jag anser att detta är helt okej, då man får tar lärdom av sina misstag och göra rätt nästa omgång.
Det finns så klart några enstaka irritationsmoment under spelets gång. När du dockar ditt skepp vid en stad och kryssar ned menyn men inser att du vill hoppa in i menyn igen för du glömde köpa något, måste du docka ur och docka i ditt skepp igen. Ibland blir menyn helt blank när man klickar runt sig lite snabbt. Förhoppningsvis kommer Failbetter Games rätta till dessa små petitesser under tidens gång.
Sunless Skies. Lägsta pris 235 kronor enligt GOG och Steam 2019-01-21.
Recensionsex tillhandahållet av Failbetter Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.