Har du någon gång funderat på att starta ett eget företag? Eller kanske en egen hemsida? I Startup Panic får du möjligheten att testa på både och! Börja hemma i ditt sovrum och utveckla sedan företaget till ett världsomspännande imperium!
Efter att du jobbat på ett stort multiföretag med en massa övertid och otrevlig arbetsmiljö bestämmer du dig för att sluta ditt gråa jobb och starta upp ditt eget digitala företag. Med en trevligt färgsprakande pixelgrafik är det upp till dig att hantera de olika stegen i att starta upp ett eget företag och en hemsida med den inriktning som du tycker är mest intressant. Till din hjälp har du ett visst gem, som vissa äldre spelare kanske känner igen…? Nu något mer bitter än vad vi kanske känner honom som från tidigare uppdrag.
Till en början är du själv i ditt eget lilla rum och börjar med att utveckla de första funktionerna på en hemsida, startsida och så vidare. De olika funktionerna på hemsidan visas i ett sorts utvecklingsträd där du till en början måste utveckla vissa saker, men efter ett visst antal funktioner kan du själv välja inriktning på din hemsida. Vill du utveckla en sida för spel? Kanske en sida för bilder eller video? Eller kanske rent ut av en konkurrent till facebook? En del av funktionerna som du kan utveckla kräver att du först lägger lite tid på ett forska om den.
Varje funktion kostar en satt mängd pengar och tar en bestämd tid att utveckla. När du väljer en funktion att utveckla finns det tre parametrar som styr hur mycket fokus du ska lägga på vilket område under utvecklingen; teknologi, användbarhet och estetik. Beroende på funktionen kan det behövas mer fokus på användbarhet för att den ska vara lätt att använda eller vara tillräckligt snygg för att dina användare ska vilja bli medlemmar på din sida. Beskrivningen av varje funktion kan i de flesta fall ge dig en idé om vilken parameter som är viktigast. När funktionen är färdigutvecklad får du en utvärdering av hur väl du justerade parametrarna, den här betygsättning mellan 0 och 10 avgör hur mycket inkomst du får från den funktionen per användare och hur mycket den kostar dig per månad.
När du får ett bra betyg på dina funktioner får du en sorts utvecklingspoäng som du kan använda för att få olika sorters rabatter, förkortade tider eller högre bonusar. Dessa fördelar köper du med utvecklingspoäng i ett utvecklingsträd, så det gäller att planera vilka fördelar som du tror att du kommer få ut mest av och vilka fördelar du vill låsa upp längre fram.
Då det till en början är få användare på din hemsida och din inkomst således är låg måste du ta uppdrag vid sidan av. Dessa uppdrag har en kort beskrivning av vad de vill att du ska göra och den ger dig en idé om hur du ska justera parametrarna likt du gör när du utvecklar en funktion till din hemsida. Varje uppdrag tar en viss tid att genomföra och ger dig en satt ersättning. Men får du inte tillräckligt hög betygsättning, alltså inte justerat parametrarna tillräckligt rätt, så får du ett straff genom att en del av ersättningen dras av.
Många av uppdragen och funktionerna kräver att fler än en person arbetar med uppgiften. Därför kan du köpa dig en ny lokal, som dock har en hyra, där du kan anställa flera personer som kan hjälpa dig med din hemsida. Dessa personer är olika bra på de olika områdena eller parametrarna teknologi, användbarhet och estetik. Desto duktigare dina anställda är desto mer betalt vill de så klart ha. För att höja både dina anställda och din egen kunskap inom de olika områdena kan du skicka dem på några dagars utbildning som kostar olika mycket beroende på hur läge de är iväg. Högre kunskapspoäng förenklar arbetet med att utveckla funktioner och genomföra uppdrag, men de kan även vara nödvändiga då det blir allt mer krävande att utveckla varje funktion och uppdragen blir allt mer komplicerade.
Ingen vill väl jobba hela tiden och att anstränga sig vid en skärm hela dagarna är utmattande. Därför måste du skicka dina anställda, och dig själv, på semester då och då (eller relativt ofta…) för att hålla humöret uppe. Dåligt humör gör att dina anställda, och du själv, gör dåligt ifrån sig, vilket kan sänka betygsättning och leda till en sämre upplevelse för dina användare samt en dyrare kostnad för underhållet av dina funktioner. Hur mycket humöret förbättras under ledigheten beror på hur länge dina personer är borta, vilket även påverkar priset för resan så klart.
Till ditt kontor kan du köpa inredning som ger olika bonusar. En del av dessa, så som hypermoderna skrivbord, har en månadskostnad som du måste tänka på då dessa inte går att lämna tillbaka.
Längre in i spelet låser du även upp möjligheten att ta lån, att ha en investerare och få möjligheten att marknadsföra din hemsida. Redan tidigt i spelet har du nämligen konkurrenter som vill roffa åt sig dina användare. Till en början gäller det främst att utveckla funktioner snabbare än din konkurrent för att se till att användarna väljer din hemsida, men senare gäller det även att genomföra framgångsrika marknadsföringskampanjer. Dessa marknadsföringskampanjer har en kostnad beroende på typ av marknadsföring och kräver aktivt deltagande av en av dina anställda. För att sprida din hemsida över världen gäller det även att studera de olika marknaderna och bygga upp master och kontor i nya länder och världsdelar.
Utöver alla dessa delar som kräver en hel del micro-management dyker det allt som oftast upp små och stora händelser. Detta kan vara att en kontroversiell politiker använder din hemsida eller att en popstjärna vill släppa sitt nya album på din hemsida. Vid de mindre händelser är det upp till dig att välja om du vill reagera eller bara låta det vara. Slumpmässigt kan din reaktion ge fördelar eller nackdelar som resulterar i fler eller färre användare under en kort tid. Att bara låta händelsen flyta förbi ger dock oftast varken fördelaktiga eller negativa följder. De stora händelserna kräver att du uppfyller vissa krav inom en viss tid. Kanske behöver du utveckla en viss mängd funktioner innan ett satt datum eller så måste alla dina funktioner ha en tillräckligt hög betygsättning på en bestämd dag.
Det verkar inte finnas något exakt slut på spelet utan det gäller bara att fortsätta tills du har världsherravälde och tröttnar på att vara bäst. Andra funktioner som gjorde mig lite konfunderad är att det inte finns möjlighet till att ha mer än en sparfil, vill du börja om så raderas din förra omgång, samt att det finns olika svårighetsgrader men som enligt mig inte gör någon direkt skillnad på hur svårt det faktiskt är. Detta är kanske inga större problem då spelet är ganska likt varje spelgenomgång, men hade varit trevligt att testa de olika inriktningarna utan att behöva spela helt färdigt det ena spåret innan man börjar om.
Grafiken är som sagt färgsprakande pixlar och ditt kontor är ett fristående isometriskt rum dit din personal verkar teleporteras från en digital omvärld. Du interagerar egentligen inte med kontoret men det är ganska tillfredsställande att se dina anställda springa omkring medan du väntar på att deras nuvarande uppdrag ska klaras av. Menyerna som är din främsta interaktion är enkla att navigera och har tydliga färgscheman som delar in funktionerna på din hemsida och de olika kunskapsområdena så att de blir lätta att navigera och läsa av.
Starup Panic är ena stunden väldigt avslappnande och den andra väldigt stressigt och nervspännande då någon händelse slänger all din planering över axeln. Musiken som är en plingande retroslinga som passar perfekt med pixelgrafiken. Vid de tillfällen då du tycker att du har allt under kontroll är den ett trevligt bakgrundsljud för att vid ett stressigt tillfälle spä på stressen utan att den har förändrat en enda ton.
Jag tycker att spelet är ett mysigt litet strategispel med knasiga referenser och ordvitsar. Det går dock snabbt att tröttna på och jag tror att det för få personer blir mer än en full genomspelning som tar 10-15 timmar beroende på hur mycket man vill riskera i de olika momenten. Men som strategispel för den som vill ha en hanterlig utmaning med inte allt för många parametrar att hålla koll på tror jag att det här är en bra matchning.