Hem RecensionerSpelrecensionerPC Seed of Life

Seed of Life

av Victoria Sandberg

Världen har tömts på energi och solen ger inte längre liv till planeten. Själva luften skadar dig och allt fler skuggor rör sig i omgivningarna när rymdskeppen anländer. Trots detta finns det ju alltid något spännande att upptäcka på en utomjordisk planet, eller hur?


I Seed of Life spelar du som den unga flickan Cora som bott i en stuga med sin morfar, skyddad från den sönderfallande världen omkring dem. En dag är morfar borta och hon bestämmer sig för att bege sig ut från den säkra zonen. Spelet ger dig som spelare väldigt lite information om hur du styr Cora så det är upp till dig att testa knapparna för se vilka som gör vad och utforska omgivningarna närmast stugan.

Planeten som Cora bor på heter Lumia och allt levande är beroende av lumen, en lysande energi som utsöndras från speciella växter och från the Seed of Life. För att rädda planeten ger sig Cora mycket längre hemifrån än hon någonsin varit, om hon kan hitta livets frö och aktivera detta kanske hon kan rädda planeten från undergång. Med sig som sin vägvisare och rådgivare har hon Nar, en utomjording hon möter relativt tidigt under spelet.

Energin som kallas lumen driver även de mystiska piedestalerna som du finner på lägliga platser här och där i världen. Dessa piedestaler fungerar som checkpoints och återställer Coras hälsa och den lumen som du samlat. Tidigt i spelet får du en talisman i form av en skiva som Cora bär på ryggen. Talismanen visar Coras hälsa, den totala mängd lumen du har samlat och fungerar även som en kompass till nästa mål i narrativet.

Under resans gång gäller det att smala på sig så mycket lumen som möjligt då de behövs för att öppna dörrar och aktivera de krafter som du använder för att ta dig fram genom världen. Dessa krafter kommer i formen av kapslar. Dessa kapslar finner du på specifika piedestaler som du måste låsa upp genom att vrida ringar runt piedestalen rätt så att det skapar ett mönster. Utöver detta behöver du även sätta in ett visst antal blad i själva piedestalen. Dessa blad hittar du när du avaktiverar skyddsfält som ibland blockerar din väg. Skyddsfälten är oftast ett pussel i sig, då du ofta först måste ta dig runt skyddsfältet på något finurligt sätt för att komma åt mackapären som avaktiverar fältet. Varje fält drivs av ett av de tidigare nämnda bladen som du behöver för att aktivera piedestalerna.

Att ta sig runt i världen kan vara klurigt och jag fann mig flera gånger fastna en frustrerande lång stund på samma plats. Ibland var det bara för att jag inte hittade de gömda plattformarna jag skulle hoppa till, men andra gånger var det för att jag inte visste om de funktioner i spelet som krävdes för att ta sig vidare. Spelat förklarar som sagt inte hur alla kontroller fungerar. Hur kapslarna och Coras krafter fungerar förklaras tydligt och bra, men att man kan klättra i rankor eller i vissa fall kan hoppa på kolonner för att ta sig vidare är sådant som jag gärna hade fått förklarat för mig eller fått en lite tydligare hint om. Vissa områden är svåra att ta sig tillbaka till om du råkar ta dig vidare till ett moment du inte har alla krafter som behövs för att klara av, men med lite trix så går det att glida längsmed en vägg eller hitta någon annan väg som det inte är riktigt meningen att man ska ta.

Världen som du upptäcker är inte bara frustrerande, den är också fantastisk! Den är inte så stor och spelet i sig är ganska kort, men på det sätt som världen är utformad känns den stor och som att det finns mycket mer utanför de områden som Cora utforskar. Grafiken är väldigt trevlig och känns naturtrogen på ett sätt som gjorde att jag bara ville utforska mer och se flera miljöer. Världen känns öppen men är indelad i större områden som på sätt och vis delar av spelet i en sorts kapitel. Huvudkaraktären känns lite ur kontext då hon har en lite annan stil än omgivningarna, men det var något jag snabbt kom över.

De olika krafterna som Cora hittar och uppgraderar sin talisman med ger henne möjligheten att bland annat återställa sin hälsa utan att besöka en piedestal, lysa upp mörka utrymmen eller sprinta onaturligt fort. Alla dessa krafter har en egen aktiveringsknapp och hennes rörelser och handlingar känns snabba och responsiva. Själv spelade jag med handkontroll och jag tror det är att föredra för att snabbt kunna justera kamera och aktivera alla krafter i rätt ögonblick.

Spelet har ingen stridsmekanik, men det finns flera fiender i världen man bör akta sig för. Skuggorna är en sorts små blå varelser som rör sig runt i ett specifikt område och de har en markerad radie där Cora kan bli upptäckt. Utöver dessa finns det andra fiender med ett markerat område där karaktären kan ta skada och flertalet farliga element i omgivningen så som förgiftat vatten.

Något som inte är så bra med huvudkaraktären är röstskådespeleriet. Rösten verkar vara inspelad ur kontext, så inlevelsen blir lidande och tonfallet väldigt platt. Rösterna för utomjordingen Nar och morfadern är bättre med mer inlevelse, men då mycket av dialogen är en monolog av Cora sänks helthetskänslan av spelet, som annars känns så välslipat, av skådespelet.

I bakgrunden ligger musiken som en enklare slinga av melankoliska plingande toner, utan att jag egentligen lägger märke till den. Musiken ökar i vissa områden då det blir mer dramatiskt och den tillför en del till atmosfären, men försvinner ibland så gott som helt.  Däremot ger lumen ifrån sig ett sprakande när Cora använder den och ett frätande ljud när hennes hälsa börjar bli låg på grund av den dåliga atmosfären. Utöver dessa finns det flera passande ljudeffekter för de olika handlingarna som innefattar lumen.

I sin helhet är spelet enligt mig en riktig indiepärla. Det finns en stor upptäckarglädje här blandat med spänningen i att själva upptäckandet är väldigt farligt. De olika krafterna som du samlar på dig ger ett nytt spännande sätt att ta dig fram och implementeras i spelets fortskridande på ett väldigt snyggt sätt. Flertalet gånger under spelets gång hintas det om en större värld samt andra karaktärer och händelser. Kanske kan vi få en fortsättning eller till och med en större del av Lumia att upptäcka i framtiden. En demo av Seed of Life finns på Steam.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4 och Xbox One.

Seed of Life. Lägsta pris ca 234 kronor enligt Steam 2021-08-18.

Recensionsex tillhandahållet av Leonardo Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar