Hem RecensionerSpelrecensionerPC Recompile

Recompile

av Danny Larsen

Vad får du om du blandar Tron, pussel, plattformande och lite FPS, ja svaret är då Recompile. Inta rollen som ett dataprogram som måste ta sig igenom en mainframe (tänk datorsystem) för att försöka se vad som har hänt med den och vad historien med ett gäng forskare i verkliga världen egentligen är, som vi hittar information om hela tiden?


Spelet inleds med att vi skapas i ett för oss okänt datasystem av den mystiska Janus, som kommer att vara vår ledsagare spelet igenom. Vår roll är att ta oss igenom det skadade datasystemet och försöka att hitta och fixa de skador och problem som finns där som gör att den är instabil och inte fungerar riktigt som den ska. Vi börjar vår resa utan att vi direkt har några förmågor, men att man under spelets gång kommer hitta och låsa upp förmågor som gör att vi lättare kan ta oss vidare i spelet.

Spelet spelas primärt i tredjepersonsvy, då det mesta man kommer göra är att ta sig runt igenom de olika områdena och försöka hitta vägar att ta sig runt, alltså en massa plattformande. Men att man även kommer att få tillgång till ett skjutvapen som man kan använda för att försvara sig med mot de fiender som finns i datorn. Nu blir det inte riktigt i förstapersonsvy, utan man byter ställning och kameran lägger sig nära din karaktär, lite över axeln.

Några av de saker som man kommer hitta relativt tidigt i spelet är förmågan att hoppa, ja alla saker man kan göra är förmågor som man måste hitta. När jag startade upp spelet  måste något ha gått fel då prompten för att jag nu kunde hoppa inte kom och jag var fast i spelets början utan att kunna ta mig vidare. Det var lite udda och frustrerande då jag undrade om jag hade missat något i början, letade runt och fann inget, så det blev en omstart av spelet. Efter omstarten kom det en prompt upp och jag kunde snabbt få ta mig vidare förbi det lilla hoppet på vad som kändes som 30cm som stoppade mig innan.

En bit av spelets karta.

Som jag nämnde kan man hitta nya förmågor, men dessa måste man hitta i sin omgivning och de kan vara gömda och man måste ibland ha hittat andra förmågor för att kunna ta sig vidare. Det finns ett område som man måste ha hittat dubbelhopp för att kunna ta sig igenom och klara av, genom detta kommer man att kunna hitta nya vägar att ta sig igenom spelet, samt rädda sig själv om man trillar ner och gör ett extra hopp precis innan man landar.

Spelet har olika områden som kräver olika lösningar för att klara av dem, ett kan vara ett rent plattformsområde där du måste bemästra ditt hoppande för att ta dig runt på de olika plattformarna och lösa områdets gåta. På ett annat område ser vi att man får pussel som man måste lösa för att få tillgång till hissar och få plattformar att flytta sig så man kan ta sig vidare. Och här måste jag säga att jag inte fann dem så intressanta eller ibland lätta, det är vissa med knappar som man ska hoppa på och försöka få ström att gå ut i ledningar för att t.ex. aktivera en hiss. Man kan hoppa runt och ibland av ren tur låsa upp pusslen, men lika mycket så kan man stå där en bra stund och bara undra ”Hur tusan vill de att jag ska göra nu”? Ibland gick det att tänka i logiska banor, men andra gånger fick jag bara trycka på allt och hoppas på det bästa. Hade därför hoppats på bättre ledsagande så att jag kunde lärt mig bättre på hur vissa saker fungerar.

 

Skjut på fiender eller objekt som är ett hinder.

En av spelets största svagheter är dess usla karta, visst du kan se att det finns X antal vägar man kan gå och att det finns uppgraderingar i området du är i. Men man kan inte se vart man är på kartan, jag kunde inte utläsa det och kartan är bara en övervy på vad som finns där, säger inget om vart de finns i en 3D miljö. Saker kan vara långt ner i området eller högt upp, man kan bara inte avläsa på kartan vart saker kan vara. Hade den varit bättre hade jag varit en gladare spelare, men så var nu inte fallet.

Något som jag verkligen uppskattade är spelets unika och visuellt tilltalande stil man har valt, med en massa neonfärger och dess landskap man har byggt upp för de olika områdena. Spelet lever nog mycket på att folk kommer tycka om vad man ser i spelet, jag gjorde i alla fall det. Din karaktär är en kropp uppbyggd av ljus och den ser riktigt bra ut i rörelse, den är pixelerad och det ger den ett speciellt utseende som känns rätt för den värld man är i. Områdena man är i kan vara korrupta och lite förvridna, men att de fixar sig när man närmar sig så att t.ex. marken eller ett rör går att springa på. Det finns mycket att se och ta in när det gäller den visuella aspekten av spelet, det här är det starkaste med hela spelet tycker jag. Men det visuella måste kompletteras med en passande ljudbild och här så gör spelet riktigt bra igen, musiken och det ambienta ljudet är riktigt fint och passande för den öde och dystopiska datavärld vi är i.

Lös ett av de pusslen som finns.

Visst spelet kunde bara ha varit att vi ska springa runt och försöka fixa databaser, länka rätt på noder och hitta sätt att slå igång system. Men spelet har en underliggande historia som man kan hitta utspridda över banorna. Ett team som är på en forskningsbas med en väldigt sofistikerad och nyskapande AI. Vi kommer att få läsa dialoger mellan karaktärerna, vad de gör och tänker, hur de interagerar med den nya AI:n. Problem de stöter på, saker de inte vill göra och hur de försöker använda AI:n som hjälpmedel. Att hitta dessa och försöka gissa sig till vad som komma skall i deras historia är också en av de bättre sakerna med Recompile. Man kan efter ett par historier börja gissa sig till hur det kommer att sluta för dem, men jag säger inget mer än så.

Jag skulle rekommendera att använda en handkontroll till spelet, mest då det kommer vara en massa plattformande och jag finner att det är lättare att ta sig fram med handkontroll. Samt att det skjutandet man kommer göra i spelet inte kommer kräva någon precision som en mus kan ge.

Spelet har en härlig visuellt bild och det är lätt att ta sig fram, man har blandat upp spelet med plattformande, pussel och skjutande. Kan man komma förbi den riktigt usla kartan och en del av pusslen som jag tyvärr fann tråkiga kommer man nog att ha en riktigt kul stund i spelet. Spelet är inte det bästa som finns därute, men har en härlig blandning och som sagt det visuella vinner stora poäng av mig. Ingen utmärkelse här tyvärr, men en varm rekommendation.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 5 och Xbox Series X | S.

Recompile. Lägsta pris 204 kronor enligt Steam 2021-09-03.

Recensionsex tillhandahållet av Dear Villagers.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar