Hem RecensionerSpelrecensionerPC Per Aspera

Per Aspera

av Peter Tjernström

05Jag har alltid haft lite av ett intresse för management spel. När jag var ung spelade jag mycket Settlers och Civilization. Nu kommer Per Aspera med möjligheten att styra en koloni på Mars och hur kan man inte vilja pröva det? Frågan är väl bara hur bra hela upplevelsen är.


Per Aspera är ett management-spel i samma stil som Simcity och Surviving Mars. Du är en AI som skickats till Mars för att bygga upp en koloni så att människor kan leva på planeten. För att göra detta måste du bygga upp en fungerande infrastruktur med resurser. Det som drar upp storyn av hela spelet är dock att du är en AI och är självmedveten. Ofta kommer tankar som du har fram och du får göra val på dessa tankar. Ett exempel är vart och när människor skulle börja komma till min koloni och bo där. Då kommer ju såklart tanken fram om hur människorna kommer behandla mig då jag är en AI. Kommer de behandla mig som en dator eller kommer de behandla mig som en individ? Dina val gör att du bygger upp en personlighet för din AI. Du kommer också stå för val när du interagerar med människor där du kan välja vad du säger. Jag tycker att det är ett intressant sätt att ge ett spel som annars inte har extremt mycket story ett element som ger dig känslan av en story som rör sig framåt. Det känns som att du spelar en faktisk karaktär som gör val, fast du egentligen bara bygger upp en så bra fungerande koloni som möjligt.

Utöver detta är spelet ett väldigt klassiskt management-spel. För att din Marskoloni ska överleva behövs många olika resurser. Dessa samlar du in genom att bygga gruvor eller fabriker för att tillverka de resurser du behöver. Spelet styrs ganska simpelt genom menyer där du väljer vad du vill bygga och sedan sätter du bara ut byggnaden på planeten. Byggnader måste dock vara inom en viss räckvidd av andra byggnader och de måste ha ström för att fungera. Detta gör att din koloni sprider ut sig som rötter över planeten. Till en början har du en ganska samlad klump av byggnader, men till slut måste du utforska för att hitta mer resurser, vilket får dig att sprida ut dig åt alla håll och kanter. För att hitta nya resurser kan du bygga en scanner för att hitta resurser gömda under marken. Byggnader är även något som du måste underhålla då de tar skada hela tiden. Om du råkar se en skadad byggnad måste du såklart reparera den också.

Systemen som spelet använder är riktigt underhållande men är i samma stil som många andra spel i samma genre. Det känns lite som att jag spelar Simcity in space.

Per Aspera är ett väldigt fint spel tycker jag. Grafiken är bra samt att den simpla stilen gör att allt är lätt att se och förstå. Musiken i spelet är också väldigt lugn och passande för denna sorts spel. Jag uppskattar även spelets röster som jag tycker är bra och ger den AI du spelar mer av en personlighet.

Allt som allt gillar jag Per Aspera. Det kanske inte är jätteunikt men det gör allt ett management-spel ska göra bra. Om det är något jag inte gillar är det att menyerna inte har nedstängningsknappar och de försvinner inte av sig själv efter att man ignorerat dem ett tag. Detta gör att du måste trycka på något annat för att få bort en meny som täcker halva din skärm.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Per Aspera. Lägsta pris 304 kronor enligt Steam.com 2021-01-30.

Recensionsex tillhandahållet av Raw Fury.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar