Hem RecensionerSpelrecensioner Need for Speed: Heat

Need for Speed: Heat

av Fredrik Olsson

Det där suget som kan uppstå ibland, efter bränd gummi, snabba bilar och höga hopp – ja den vill Need for Speed: Heat leverera. I alla fall i tanken. Frågan är om denna blå-lila färgklick till spel verkligen kan köra om föregångaren Need for Speed: Payback…? Ps. svaret är ja!


Upplägget är tämligen simpelt; tävla i sanktionerade lagliga race på dagen, och bryt lagen i illegala street races på natten. Allt ackompanjerat av en berättelse där du tar dig till Palm City (japp, de struntade i att kalla det Miami…men det är mer eller mindre samma sak), med målet om att komma någonvart i den ”coola” streetcar världen. Ja, storyn är inte direkt Need for Speed: Heats starka sida – snarare tvärtom. Dessa hipster-wannabes du möter är adekvat representerade men innehåller noll personlighet och får dig alltmer under spelets gång att snabba gå förbi de tarvligt ointressanta mellansekvenser som poppar upp. Tack och lov finns det vägar att åka, race att vinna, poliser att undvika…

Jag och min kompis blir tjatad på av farbror polis!

I övrigt är det mycket som är sig likt i NFS: Heat – du tar dig runt, vinner tävlingar, får pengar med vilka du köper nya delar för din bil (eller köper nya bilar rakt av), och uppgraderar dig till belåtenhet. Men det räcker så klart inte, utan du måste även ut på natten, och köra olagliga race, där du istället ökar i ”reputation” – ett värde, cred eller vad du vill säga – som helt enkelt låser upp fler banor, race och samlarobjekt. På detta sätt kan du välja vilken tid på dygnet du vill köra, och sedan utvinna så mycket du kan på respektive sida om tiden.

Jag gillar tanken om natt och dag körandet – men tyvärr når det inte hela vägen för mig. Efter ett gäng timmar i spelet så märker jag att tempot dras ner (vilket inte är bra för ett racingspel) där jag behöver flippa till nattetid och köra – där laddningstider och sega menyer tar ifrån spelupplevelsen. Jag förstår att de ville skapa något nytt och fräscht – men ärligt talat så kunde de ha haft en riktig dygnscykel där både pengar och ”reputation” kunde tjänas in samtidigt. Visst finns det lite event som har både ock, specifikt storyuppdragen, men det känns som att strömlinjeformat spelskapande har fått ge vika för ”coolhetsfaktorn” (sen hur coolt det är att flippa mellan natt och dag, överlämnar jag åt er att bestämma).

Med det sagt, så bör vi istället kanske tala om spelets utseende och känsla…

På dagen är spelet som bäst… okej. Av någon anledning så upplevs det inte high-def direkt och världen blir märkligt nog mer atmosfärisk när det regnar. Då faller regnet dynamiskt på bil och skärm, och skapar en personlighet helt enkelt. Natten däremot är betydligt mer charmerande – med blå-lila neonljus, som på ett sätt skänker spelet en mer unik ”look”, och gör att du helst hänger där. Natten är även den tid då din rykte utökas, men med en tydlig risk. Polisen är nämligen avsevärt mer aggressiv på kvällen, och om du får en eller två poliser i backspegeln – ja då blir det väldigt svårt att bli av med de. De rammar dig, skriker och gormar och gör vad de kan för att få dig – du din lagbrytare där – att stanna. Och stannar du, så tar de en stor del av din ”reputation”-poäng, och vips är du tillbaka i ditt garage.

På detta sätt, så skapar nattkörandet en bättre nerv, där race efter race utökar din ”heat” nivå – så att polisen är än mer på sin jakt efter dig. Ju längre du är uppe, desto högre mängd ryktespoäng. Men samtidigt så större chans att du tappar mycket av poängen, då farbror blå blir alltmer efterhängsen ju högre nivå. Och då snackar jag helt galet efterhängsen!

Här står jag och *suck* tar selfies…. *facepalm*

Sladdrigt, mindre pladdrigt…

Men bilkörandet då? Hör jag någon stackare där ute tänka, (ja jag är en tankeläsare, okej!). Ja, här levererar nya NFS Heat en riktigt angenäm upplevelse, där bilarnas olika stats alltid får de att upplevas olika, utan att för den delen bli för simulator-lika. Nej, spelet är rakt av en arkadracer, där hastighet och ”drifting” är det viktiga. Sedan att du även kan få bilar som är bättre för offroad, eller racingbanor gör att det varieras ytterligare. Körkänslan känns härligt baktung och mysig – och är en av spelets största styrkor. För ärligt talat, hade storyn varit fantastisk men bilkörandet trivialt – då hade det inte funnits någon anledning att skaffa det. Men för ett bilspel så är så klart körkänsla A och O – och här har äntligen utvecklarna fått till det bra.

Ljud och bild (om än bäst på kvällen) levererar en stabil upplevelse, som kanske inte välter några förväntningar, men som ändå gör jobbet bra. Du kan uppgradera, leka på gator och torg, och allt samtidigt som du funderar på att köpa in den där BMW:n, så du kan fokusera på t.ex. drifting eller ren racing. Spelet uppmuntrar dig till att byta fordon – även om det motsägelsefullt även gör det motsatta. För om du uppgraderar redan originalbilen, så kan du köra den länge och väl innan du ens behöver byta ut den. Något som känns aningen obalanserat – men som ändå är en petitess.

Slutligen tänkte jag gå in på en detalj som med all säkerhet inte kommer vara ett problem för många – om ens något man tänker på. Men jag recenserade detta på en Xbox One X, och har nu förstått att konsolerna – även de högpresterande sådana, ändå har spelet låst vid 30 FPS. För ett spel som (särskilt på dagtid) inte upplevs så värst fläskigt rent grafikmässigt, så är det märkligt att inte 60 FPS försökts nås. I alla fall på Xbox One X, som borde kunna göra detta utan problem. För ett spel som detta som handlar om fartkänsla, så är 60 FPS något som jag personligen nära nog kräver. Vi har ändå sett det, i även det mest dåligt optimerade racingspel – så varför inte också här. Visst påverkar det inte betyget på spelet, men det är ändå något som jag finner väldigt märkligt, särskilt när ändå hårdvaran finns där. Men men….får väl hoppas att en Xbox One X Enhanced patch släpps vad det lider. I nuläget skulle jag rekommendera PC versionen om man har möjlighet före konsolversioner – då fartkänslan är något som eleverar racingspel överlag.

PS. Denna gång märks inga som helst mikrotransaktioner av i spelet. Ärligt talat verkar inga finnas. En detalj som förvisso borde vara en icke-nyhet – men ändå… värt att poängtera. Bra steg i rätt riktning!


Specifikation

Denna recension baseras på Xbox One X versionen.
Spelet finns även till Playstation 4 och PC.

Need for Speed: Heat. Lägsta pris 549 kronor (konsolversion) enligt Prisjakt.nu 2019-11-14.

Recensionsex tillhandahållet av EA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar