Hem RecensionerSpelrecensioner Levelhead

Levelhead

av Martin Johansson

I och med succén med Mario Maker så var det bara att vänta på att det skulle dyka upp kopior där man skapar sina egna nivåer och spelar dem. Frågan nu är om Levelhead bara är en blek kopia eller om det bjuder på något extra?


Levelhead är ett postföretag som arbetar ute i rymden som hela tiden försöker förbättra sitt sätt att leverera post och paket. Tydligen så fungerade det inte så bra att leverera paket från yttre rymden direkt till hemmet. Tydligen så är inte kunderna särskilt nöjda med att deras hus sprängs bort och ibland även familjemedlemmar. Så nu landar paketen inte direkt vid huset, utan en bit ifrån och sen hämtar en robot paketet och levererar det till rätt destination. Men robotarna behöver träna, och det är där jag kommer in, jag får min egna robot som jag ska träna så att den till slut kan klara av alla hinder som kan tänkas komma i dess väg. Det är en lite löjlig story, och de som skapade spelet vet mycket väl om att det är en löjlig story som inte ska tas på allvar. Men jag sitter där under deras presentationer och uppdateringar och skrattar lite för mig själv över vad de säger, samt att de avslutar varje gång med någon som sjunger deras slogan så löjligt falskt, men undertexten säger ”beautiful singing”. Det är en kul story och jag tycker att den passar bra in i ett sånt här spel.

När det gäller gameplay så är det ett typiskt plattformsspel, men det finns mer att hämta om man sätter sig ordentligt med det. Det finns ofta hemligheter gömda på varje bana, och det gäller att hålla ett öga öppet för att hitta dem, för det kan leda till något gott. Men deras så kallade träningsprogram känner jag höjer ribban väldigt fort, vissa saker som att hoppa på fiender för att eliminera dem. Men de slänger snabbt in avancerade tekniker man behöver bemästra för att kunna ta sig vidare i nivåerna, och jag ska erkänna att även om jag gillar plattformsspel, så är jag inte särskilt bra på dem. Men trots frustrationer och svordomar sätter jag mig och försöker igen för att försöka komma vidare. Sen har vi ju spelarnas egna banor, som självklart är avancerade de med, men otroligt välgjorda.

Spelets egna level editor är rätt smidig att använda, menyerna är enkla att använda och man sätter lätt ut de olika sakerna. Det är kul att se hur vissa delar av min bana påverkas om jag lägger särskilda delar bredvid andra. Om jag t.ex. har en vägg som är av metall, men lägger en vägg som är svampaktig bredvid så ser det ut som att svampen växer på metallen, en kul detalj. Något jag dock stör mig lite på är att jag inte får någon tydlig beskrivning på vad vissa saker är, särskilt när jag inte har stött på dem i spelet ännu. Det finns olika dräkter till min lilla robot som får den att göra olika saker, men jag vet inte alltid vad och kan därför inte utnyttja dräkten ordentligt, och det känns tråkigt.

Spelet ser supermysigt ut. Det är svårt att inte bli lite kär i sin lilla robot när den ger sig ut på äventyr och varje värld har ett unikt tema som ser riktigt bra ut oavsett om man skapar eller spelar. Jag hade dock velat se lite mer customization på min lilla robot, för att få den att kännas som min robot. Den är söt, men i nuläget känns den bara som en i mängden.

Musiken är även den riktigt mysig. Den gör mig taggad i menyerna men känns mer diskret när jag spelar de olika nivåerna och försöker lugna mig när jag blir frustrerad över vissa moment. Det är inte alltid musiken lyckas med det, men den försöker, och det är det som betyder något.

Jag vill även berömma spelutvecklarna för hur smidig kontrollen är. Oavsett om man spelar med en handkontroll eller mus och tangentbord så är kontrollerna enkla. När jag gör fel så beskyller jag aldrig spelet utan det känns som att det är mitt fel, för nivåerna är gjorda för att kunna klaras av, men man kan inte stressa igenom dem. Att jag dessutom snabbt kan byta mellan handkontroll och tangentbord utan att behöva gå in i menyer och krångla är underbart. Det är enklare att skapa nivåer med mus och tangentbord, men det är lättare för mig att spela dem med handkontrollen, och att jag då bara kan trycka på en knapp eller tangent för att byta är underbart.

Det här är ett spel jag känner kan bjuda på många speltimmar och mycket glädje oavsett om man vill spela nivåer eller skapa dem. Det är dessutom inte särskilt dyrt och med en aktiv gemenskap så kan jag se att det här spelet kommer vara aktivt och uppdateras med nytt innehåll lite allt eftersom. Så om du som jag har tröttnat på Mario Maker men ändå vill ha ett liknande spel, så tycker jag definitivt att du ska kolla in Levelhead.

Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även på Nintendo Switch och Xbox One.

Levelhead. Lägsta pris 16,79€ enligt Steam 2020-05-20.

Recensionsex tillhandahållet av Butterscotch Shenanigans.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar